• Erha

Bygga eget hus med 6-7 sovrum?

Oj oj. Nu har vi bestämt oss för att slå våra påsar ihop, men då blir vi en stor familj med 5 härliga ungar som så klart vill ha egna rum och två föräldrar som gärna vill ha ett kontor för jobbahemmadagarna...
    Jag kan för mitt liv inte hitta några bra "färdiga" hus när jag letar hos de vanligaste husleverantörerna, fem sovrum verkar visst vara max;)
    Känns som att vi skulle behöva köpa ett mindre slott:-/ Nån som har nåt bra förslag på lite mindre kända (än de som dyker upp när man googlar) husleverantörer i någorlunda bra/låg prisklass?

• Svar på tråden Bygga eget hus med 6-7 sovrum?
  • Sisisisi

Vi har ett älvsbyhus ägir som du lätt kan få sju rum i. Ena sovrummet är lätt att dela av till två. Då blir det fem sovrum. Vi har även en garagedel ihop med huset, utan portar så den blir som en utbyggnad där vi har ytterligare två rum. Så sju sovrum totalt :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• ApanApansson

Inte svar på din fråga men jag bara undrar hur gamla är barnen och hur långt är det mellan dem?
    Tänker att minsta kanske kan sova hos er till äldsta flyttar ut, om det är långt mellan alltså ni ska väl förmodligen bo där även efter barnen flyttat så det är ju dumt att köpa gigantiskt

• Erha

Ok, garagedel ska man ha alltså? :) jag får nog kolla på dem igen då, tack

• ApanApansson

Inga som kan dela rum? Eller att ett sovrum är väldigt stort så man kan ha lite kontor i ert sovrum?
    Har du kollat på MoveHome?

• lollsanT

Kolla på Fiskarhedenvillan. Det går att ändra planlösningen helt i alla deras hus och även beställa huset breddat. Annars kan deras arkitekter rita ett hus till er.

• Erha

Dela rum är inget alternativ då vi planerar att bo kvar även när de blir tonåringar;)

Aha, att man kunde beställa husen breddade hade jag inte en aning om...

• lollsanT

Inget av deras hus är färdiga utan materialet tas fram efter beställning. Vi har byggt ett Doppingen från dem och har i dagsläget 4 sovrum men kan få ett till stort sovrum om vi vill

• Maramina

Flera firmor med nyckelfärdiga hus har så att man kan göra tillägg och ändringar i det ursprungliga planen. De flesta har tex hus med sammanlagt sju rum men ofta finns det nog möjlighet att både dela av rum till mindre, men även att bygga större genom att tex bredda, öka takhöjden och på så vis få in fler rum, göra utbyggnader osv. Eller som någon föreslog, inreda garaget till sovrum. Dessutom så pratas det ju om att man kanske i framtiden kan få bygga en extra byggnad på sin tomt på max 25 kvadrat och som man får använda som bostad plus att man samtidigt kan gå ha en friggebod. Det kanske vara en lösning för er?

När jag googlade lite snabbt på "bygga hus 7 sovrum" så dök detta upp:

www.lbhus.se/hus-objekt.php

Har ni funderat något på att köpa ett befintligt större hus och köra en totalrenovering på det och på så vis få ett "nytt" hus? Eller varför inte kolla efter parhus? Då får man ju enkelt ihop till rum då att de räcker till alla

• Liah

Kolla Karlson hus, Newport! 6 sovrum, arbetsrum, allrum och stort sällskapsrum. Ett mindre slott!

• Lolita1
    Erha skrev 2014-02-14 21:52:21 följande:
    Oj oj. Nu har vi bestämt oss för att slå våra påsar ihop, men då blir vi en stor familj med 5 härliga ungar som så klart vill ha egna rum och två föräldrar som gärna vill ha ett kontor för jobbahemmadagarna... Jag kan för mitt liv inte hitta några bra "färdiga" hus när jag letar hos de vanligaste husleverantörerna, fem sovrum verkar visst vara max;) Känns som att vi skulle behöva köpa ett mindre slott:-/ Nån som har nåt bra förslag på lite mindre kända (än de som dyker upp när man googlar) husleverantörer i någorlunda bra/låg prisklass?
    Vad har ni fått lånelöfte om från banken? Dvs, vad har ni för budget?
    Vad kostar tomterna i det området ni vill bygga?

Om ni inte varit hos banken än men ändå vill veta ungefär hur mycket ni skulle klara av att bygga för så tycker jag att Nordea har rätt bra kalkyler man kan göra här: www.nordea.se/Privat/L%C3%A5n/Boende/Bokalkyl+-+r%C3%A4kna+p%C3%A5+ditt+boende/1440892.html?lnkID=d-box_tools-and-calculators_bokalkyl_200244_27-08-2013

Svar på tråden Bygga eget hus med 6-7 sovrum?