kan man kräva att få datum i vecka 38 pga tidigare födda barn?
Hej.
Jag har en undran här om kejsarsnitt.
Jag har tre barn, väntar nu mitt fjärde som är beräknat till den 24e Maj.
Första barnet födde jag vaginalt, gick inte bra alls och fick därför kejsarsnitt med både tvåan och trean.
Fick även graviditetsdiabetes med både nr 2 och nr 3. Det räckte med kostbehandling.
Efter nr 3 fick jag diabetes typ 2. Som fortfarande är kvar. Men denna gången räckte det inte med kostbehandling utan får även ta insulin till natten. Kommer troligtvis att öka längre fram i graviditeten.
Det jag funderar på är att alla mina barn är födda i v.38.
Första barnet föddes naturligt och kom igång själv i v.38.
Andra barnet fick jag beviljat kejsarsnitt i v.38 eftersom jag fått första så tidigt, så det inte skulle dra igång tidigare, vilket kunde leda till en mer traumatisk förlossning, enligt personalen själv.
Tredje barnet så försökte jag få i vecka 38 också, men denna gången vägrade läkaren att sätta tiden i vecka 38, trots att jag förklarade att alla mina barn har kommit i början på v.38.
Men nej jag fick en tid i v.39. Visste redan där och då att det skulle dra igång tidigare.
Visst gjorde det de, i början på v.38 fick jag värkar. Fick åka in till sjukhuset, blev jättedåligt bemött och fick vänta i tre (!) timmar med värkar under öppningsskedet innan något hände. Fyra timmar senare var sonen ute, och det här akuta kejsarsnittet var kaos från början till slut. Jag mådde väldigt dåligt pga det, och det tog långt tid för mej att bearbeta det. Först fanns det inget op rum, sen fanns ingen ledig doktor och jag blev tillsagd av en riktig surkärring till doktor att om det går längre så får jag föda normalt, fast jag blivit lovad kj, pga stor bebis(över 5kg)
Sen när jag väl fick komma in i op rummet, så kunde inte läkaren på plats sätta ryggbedövningen på mej. så dom stack o stack, jag hade fruktansvärda värkar. till slut fick dom ringa in en annan läkare, o då satt bedövningen direkt.
Sen efter förlossningen fick jag också en infektion så jag inte kunde gå eller ngnting.
Därför är min undran nu, kan man kräva att få ett datum i v.38 denna gången?
Jag vill absolut inte få ett senare datum, o gå igenom ett akut snitt igen...