• Anonym (p)

Vad krävs för att bosätta sig i Holland?

Jag ska flytta till Nordholland i maj, behövs det några särskilda papper eller så? Hur fixar man holländskt bankkonto? Telefonnummer? Osv. Kom med alla råd och tips ni kan, jag googlar och googlar men fattar typ ingenting!

Mvh 

• Svar på tråden Vad krävs för att bosätta sig i Holland?
  • Anonym (Z)

Trots att jag inte röker på eller roar mig med horor så trivs jag i Holland, vad ska du gör här? När du ska flytta är det viktigt att du inte missar några viktiga saker. Här får du praktiska och konkreta tips på vad du bör tänka på innan du flyttar utomlands. Angående arbete och boende Visum Arbetstillstånd Ditt boende i det nya landet Sälja eller hyra ut din gamla bostad Säga upp el, vatten och telefon. Folkbokföringen Emigration Adressändring Lagerhotell vid temporärt utlandsboende Försäkringar och vård Vaccination A-kassa Sjukvård i Sverige och utomlands Tandvård Hemförsäkring Bilförsäkring Reseförsäkring Flyttgods Livförsäkring Begravningsförsäkring Övriga saker Körkort Pass Tullbestämmelser Flytt av bohag Bil på export Tidningar på svenska

• Anonym (p)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-15 12:41:47 följande:
    Trots att jag inte röker på eller roar mig med horor så trivs jag i Holland, vad ska du gör här? När du ska flytta är det viktigt att du inte missar några viktiga saker. Här får du praktiska och konkreta tips på vad du bör tänka på innan du flyttar utomlands. Angående arbete och boende Visum Arbetstillstånd Ditt boende i det nya landet Sälja eller hyra ut din gamla bostad Säga upp el, vatten och telefon. Folkbokföringen Emigration Adressändring Lagerhotell vid temporärt utlandsboende Försäkringar och vård Vaccination A-kassa Sjukvård i Sverige och utomlands Tandvård Hemförsäkring Bilförsäkring Reseförsäkring Flyttgods Livförsäkring Begravningsförsäkring Övriga saker Körkort Pass Tullbestämmelser Flytt av bohag Bil på export Tidningar på svenska
    Jag ska jobba som städare på en biograf och hjälpa en kompis med hans dogwalkerverksamhet.
    Visum och arbetstillstånd behövs väl inte inom schengen? Har också fått för mig att man få vistas tre månader i holland utan att bo eller jobba där. 
    Bostad har jag ingen, inga saker som behöver skeppas dit.. Måste jag skaffa hemförsäkring i Sverige? Eller du menar där i A'dam? Vad är reseförsäkringen till för? Vad händer om jag inte har begravningsförsäkring? Tullbestämmelser kan jag väl bocka av också, har intet att förtulla... Vad behöver man för papper så man får sjukvård därborta?
    Tack så mycket för utförlig lista! :)
  • Anonym (Z)
    Anonym (p) skrev 2014-02-15 12:55:39 följande:
    Jag ska jobba som städare på en biograf och hjälpa en kompis med hans dogwalkerverksamhet. Visum och arbetstillstånd behövs väl inte inom schengen? Har också fått för mig att man få vistas tre månader i holland utan att bo eller jobba där.  Bostad har jag ingen, inga saker som behöver skeppas dit.. Måste jag skaffa hemförsäkring i Sverige? Eller du menar där i A'dam? Vad är reseförsäkringen till för? Vad händer om jag inte har begravningsförsäkring? Tullbestämmelser kan jag väl bocka av också, har intet att förtulla... Vad behöver man för papper så man får sjukvård därborta? Tack så mycket för utförlig lista! :)

Aha ska du jobba hos en svensk dogwalk är det hos Staffan så var försiktig
  • Anonym (p)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-15 13:39:20 följande:

Aha ska du jobba hos en svensk dogwalk är det hos Staffan så var försiktig
    Nej det är en inföding :) vem är staffan och varför ska man akta sig? Kan vara bra att känna till
  • Anonym (Z)
    Anonym (p) skrev 2014-02-15 13:41:20 följande:
    Nej det är en inföding :) vem är staffan och varför ska man akta sig? Kan vara bra att känna till

Klart men Staffan är förman där eller?
  • Anonym (Z)

I närheten av Den Haag?

• Anonym (p)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-15 14:58:41 följande:

Klart men Staffan är förman där eller?
    aha nej det är min kompis som har den, vill inte nämna namn för att inte röja min anonymitet
  • Anonym (p)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-15 15:00:23 följande:
    I närheten av Den Haag?
    Nej i Amsterdam
  • Anonym (Z)
    Anonym (p) skrev 2014-02-15 15:09:12 följande:
    Nej i Amsterdam

Nordholland skrev du!
  • Anonym (NL)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-15 16:17:28 följande:
    Nordholland skrev du!

Amsterdam ligger i provinsen Nordholland, Den Haag ligger i provinsen Sydholland. Ingen av dom ligger i norra Holland, så förstår inte vad du menar.
  • Anonym (Z)
    Anonym (NL) skrev 2014-02-15 16:29:34 följande:
    Amsterdam ligger i provinsen Nordholland, Den Haag ligger i provinsen Sydholland. Ingen av dom ligger i norra Holland, så förstår inte vad du menar.

Helt rätt lite hjärnsläpp från mig sorry
  • Anonym (p)

För att vara petnoga, Noord-Holland, my mistake :P 
    men ja, inga fler tips? Jag är sämst på leta reda på regler och sånt och vill inte bli utslängd bara pga formaliteter så måste göra det här rätt :)

Svar på tråden Vad krävs för att bosätta sig i Holland?