• SolOchSnö

Smakråd om gardiner önskas

Jag ska skaffa gardiner till en liten lägenhet. Det är 1.5 rum med kokvrå, det finns ett fönster i vardagsrummet och ett i köket. Köket har vita väggar, svartvit-rutigt golv med plastmatta och mintgröna skåpluckor - lite 50-60-tal. Rummet har vita väggar och trägolv och möblerna är i ljust trä, svart-vit pepitarutig soffa samt röda och svarta småmöbler och detaljer.

Jag tänkte mig samma gardiner i rummet och kokvrån och hittade dessa:
    www.hemtex.se/article/gardinkappa_139814
    Det passar bra med gardinkappor för jag vill ha in mycket ljus. Vad tycks?

Passar de i ett kök/kokvrå? Eller blir det bättre med andra gardiner i köket? Jag vill dock inte ha för mycket färg för det är svårt att matcha med det mintgröna, och vitt blir för blekt mot väggarna.

• Svar på tråden Smakråd om gardiner önskas
  • Hejhoppsan

Om inte rummen "hänger ihop" kan du definitivt ha olika gardiner. Och Picknick passar ju perfekt i ett kök!

• MammaBella

Vill du ha in mycket ljus så ska du ej ha kappor eftersom mest ljus kommer i de översta delen av fönstren. Satsa på smala paneler istället.
    Gärna i flerfärgat mönster där en av färgerna går i samma skala som dina luckor.

• SupersurasunkSara
    MammaBella skrev 2014-02-15 19:14:13 följande:
    Vill du ha in mycket ljus så ska du ej ha kappor eftersom mest ljus kommer i de översta delen av fönstren. Satsa på smala paneler istället.
    Gärna i flerfärgat mönster där en av färgerna går i samma skala som dina luckor.
    Eller så sätter hon gardinen som en cafégardin istället Jag tycker din gardin som du redan har blir snyggast.
  • Dina08

Picnic tror jag skär sig mot luckorna, annars är den fin. Ha gärna en kappa i kokvrån, men enfärgade längder i vardagsrummet. Håller med MammaBella om ljusinsläppet.

• SolOchSnö

Tack för alla kommentarer!

Färgen på luckorna är mörkt mintgrön, alltså inte sådär genomskinligt som mintgrön kan vara ibland. Så här ser det ut:

Är det någon som har tips på ett tyg som kan passa till den färgen? Skulle picknick vara helt fel? Jag är i och för sig inte rädd för att bland rött och rosa eller rött och orange så det ska mycket till för att färger ska skära sig i mina ögon
Svar på tråden Smakråd om gardiner önskas