• shoegal101

Vilka löparskor/träningsskor är bäst?

Okej så nu har jag påbörjat en liten del utav mitt nyårslöfte. Vilket är att tappa lite i vikt. 

Jag går just nu långa promenader och försöker varva med att pw:a, springa, jogga och lite annat.

Finns ju en hel djungel av skor inom det, så tänkte kolla med er: 

vilka skor är bäst och mest prisvärda? 

Jag bor ute på landet så går mycket genom skog men ibland även ner till stan via asfalt eller grusvägar eller liknande. Kom gärna med tips! 

• Svar på tråden Vilka löparskor/träningsskor är bäst?
  • Fjärilslarv

Det bästa är att gå till en butik som gör en fotanalys, och sedan köpa skor utifrån hur ditt steg är.
    ortopediska fodbäddar är bra om man tränar mycket,

• sportpappa

Skor är väldigt individuellt. Prova dig fram och se vad som passar just dig, dina fötter och löpstil.

Själv föredrar jag lättviktsskor med minimalt med dämpning. Det gör att jag får en snabbare och bättre fotisättning som ger hög fart och bra teknik.

Utprovning kan vara bra om man är ovan så att man kommer igång, men det behöver inte vara rätt. De flesta butiker som har fotanalys kör efter ett föråldrat tänk där man använder på tok för mycket dämpning för att "korrigera" löpstilen.
    Var inte rädd för att prova olika typer av skor för att se om något annat känns bättre. Ha gärna flera olika skor som du alternerar mellan så inte fötterna blir för vana vid ett par.
    Jag kör med 4 par skor nu:
    1. Fivefingers. Bra för snabb löpning 5-10 km.
    2. Trail med rejält mönster, noll dämpning och ingen drop. Obanad löpning, snö, lera o.dyl.
    3 & 4. Lättviktsskor med litet drop och lite dämpning. De använder jag för långa pass på asfalt.

• shoegal101

Tack så mycket hörni! Får bli en sväng in till stan och kolla lite. Har dock fastnat för Nike Air modellerna om man bara ska gå på utseendet. =) Har nån någon erfarenhet av dom? Vad det gäller att pw:a/springa med?

• Hejhoppsan

Du ska absolut INTE gå på utseendet! Som sportpappa skriver, skor är väldigt individuellt och måste provas ut. Tänk också på att man har helt olika fotisättning när man går och när man springer, så att hitta ett par skor som funkar bra till båda blir väldigt svårt.

Svar på tråden Vilka löparskor/träningsskor är bäst?