Anonym (fia) skrev 2014-02-15 16:40:40 följande:
Jag upplever tvärtom(mina är dessutom väldigt, väldigt korta, ofta ser man inte ens det "vita" längst upp på nageln). Om jag slarvat lite med klippningen kommer det in smuts.
Ok, intressant. Då måste du ha starka naglar om du kan använda dem som verktyg;)
Ja, men precis.. När du slarvar lite och får en kort vit kant så fastnar smutsen. När nageln är lång blir den fria kanten också lång och smutsen fastnar inte eftersom ytan blir större och lättare att skölja ren. En lång nagel sitter oftast fast hela vägen ut på fingret istället för att sluta en liten bit in, vilket gör att de är lättare att hålla rena med hjälp av en mjuk nagelborste.
Att komma åt eller inte är en vanesak.. När jag slutade bita på naglarna och fick långa naglar var det väldigt otympligt och komplicerat, de fastnade i allt, det var svårt att plocka upp saker från plana ytor och jag rev mig som fan när jag kliade mig.. Det var svårt att klä på sig som vanligt, att skriva på tangentbord och så vidare. Med tiden så vänjer man sig och man sätter i fingrarna på ett annat sätt - inte med fingertoppen (framkanten så att säga) först utan med den plana ytan, fingerblomman, istället.. På så sätt är naglarna inte i vägen..
Att säga att det är bekvämt är väl en tolkningsfråga, jag är absolut inte mer obekväm med långa naglar än med korta och jag tycker att det är smidigt. Dessutom river de så skönt när man kliar sambon på ryggen eller i nacken. Han hade dock önskat att jag skulle ha kortare, gärna så att de inte sticker ut från fingret alls.. Med tanke på mitt stora intresse för naglar, nagellack och nailart så är det dock inte något jag önskar, och då gör jag precis som jag vill..
Än så länge har jag inte testat att ta hand om bebis/byta blöjor med långa naglar, men i maj dimper vårt första barn ner och då får jag väl testa. Funkar det inte som jag vill så får jag väl fila ner lite i taget - självklart kommer vården av bebis att gå före nagellängden.. Men i dagsläget funkar det finfint och då behåller jag dem gärna långa.. =)