• Anonym (fia)

Ni med långa naglar!

Hej!

Kanske en onödig fundering, men :

Jag själv kan inte med att ha ens halvlånga naglar, jag klipper var och varannan dag. Men jag har funderat på det här med långa naglar och lösnaglar. Ni som har det och gillar det, hur gör ni när ni exempelvis byter blöjor? River ni inte ungarna? Hur kommer ni åt ordentligt och får ni inte in en hel del skit under naglarna(även om jag såklart förutsätter att ni tvättar er:P)?

Är det verkligen bekvämt med långa naglar eller har ni det bara för att ni tycker det är snyggt? Hur funkar det att göra riktigt pilliga grejer med fingertopparna?

• Svar på tråden Ni med långa naglar!
  • Caila

Jag har naturligt långa naglar och har alltid haft, de växer som ogräs och håller bra. Min erfarenhet är att det är större risk att smuts fastnar under korta naglar. Långa naglar har ett större "utrymme" under som inte håller kvar smuts, vilket gör det lätt att skölja rent.

Långa naglar är en vanesak, man vänjer sig vid att vara försiktig så att man inte rivs på t ex små bebisar Vissa pilliga saker är dessutom lättare om man har långa naglar som man kan använda som "verktyg". Det säger alla att man inte ska, men mina naglar håller för det, så varför inte? Jag tycker att man ska ha de naglar man själv är bekväm med.

• Anonym (fia)
    Caila skrev 2014-02-15 16:37:07 följande:
    Jag har naturligt långa naglar och har alltid haft, de växer som ogräs och håller bra. Min erfarenhet är att det är större risk att smuts fastnar under korta naglar. Långa naglar har ett större "utrymme" under som inte håller kvar smuts, vilket gör det lätt att skölja rent.

Långa naglar är en vanesak, man vänjer sig vid att vara försiktig så att man inte rivs på t ex små bebisar Vissa pilliga saker är dessutom lättare om man har långa naglar som man kan använda som "verktyg". Det säger alla att man inte ska, men mina naglar håller för det, så varför inte? Jag tycker att man ska ha de naglar man själv är bekväm med.
    Jag upplever tvärtom(mina är dessutom väldigt, väldigt korta, ofta ser man inte ens det "vita" längst upp på nageln). Om jag slarvat lite med klippningen kommer det in smuts.

Ok, intressant. Då måste du ha starka naglar om du kan använda dem som verktyg;)
  • Anonym (måne)

Jag har ganska långa naglar (inte superlånga men inte heller korta) och förstärker dem med gele var femte vecka. Jag tvättar händerna och även under naglarna. River inte barnen och tycker det är bekvämt och skönt med långa naglar.

• Anonym (fia)
    Anonym (måne) skrev 2014-02-15 16:44:49 följande:
    Jag har ganska långa naglar (inte superlånga men inte heller korta) och förstärker dem med gele var femte vecka. Jag tvättar händerna och även under naglarna. River inte barnen och tycker det är bekvämt och skönt med långa naglar.
    Okej, så olika det kan vara. Jag tänkte att det var väldigt lätt att rivas. Kanske för att jag själv är otroligt klumpig och helt klart hade klöst sönder både mig och andra ;)
  • Anonym (NAIL ME)
    Anonym (fia) skrev 2014-02-15 16:40:40 följande:
    Jag upplever tvärtom(mina är dessutom väldigt, väldigt korta, ofta ser man inte ens det "vita" längst upp på nageln). Om jag slarvat lite med klippningen kommer det in smuts.

Ok, intressant. Då måste du ha starka naglar om du kan använda dem som verktyg;)
    Ja, men precis.. När du slarvar lite och får en kort vit kant så fastnar smutsen. När nageln är lång blir den fria kanten också lång och smutsen fastnar inte eftersom ytan blir större och lättare att skölja ren. En lång nagel sitter oftast fast hela vägen ut på fingret istället för att sluta en liten bit in, vilket gör att de är lättare att hålla rena med hjälp av en mjuk nagelborste.

Att komma åt eller inte är en vanesak.. När jag slutade bita på naglarna och fick långa naglar var det väldigt otympligt och komplicerat, de fastnade i allt, det var svårt att plocka upp saker från plana ytor och jag rev mig som fan när jag kliade mig.. Det var svårt att klä på sig som vanligt, att skriva på tangentbord och så vidare. Med tiden så vänjer man sig och man sätter i fingrarna på ett annat sätt - inte med fingertoppen (framkanten så att säga) först utan med den plana ytan, fingerblomman, istället.. På så sätt är naglarna inte i vägen..

Att säga att det är bekvämt är väl en tolkningsfråga, jag är absolut inte mer obekväm med långa naglar än med korta och jag tycker att det är smidigt. Dessutom river de så skönt när man kliar sambon på ryggen eller i nacken. Han hade dock önskat att jag skulle ha kortare, gärna så att de inte sticker ut från fingret alls.. Med tanke på mitt stora intresse för naglar, nagellack och nailart så är det dock inte något jag önskar, och då gör jag precis som jag vill..
    Än så länge har jag inte testat att ta hand om bebis/byta blöjor med långa naglar, men i maj dimper vårt första barn ner och då får jag väl testa. Funkar det inte som jag vill så får jag väl fila ner lite i taget - självklart kommer vården av bebis att gå före nagellängden.. Men i dagsläget funkar det finfint och då behåller jag dem gärna långa.. =)
  • Modernmom

Jag har akrylnaglar och de är tjockare än naturligare naglar, nästan trubbiga, så de river inte. Sjukt irriterande när man vill klia sig någonstans....

Ang långa naglar som inte samlar bakterier.. Det är precis tvärtom. De långa naglarna samlar otroligt mycket smuts, därför har alla vårdinstanser krav på korta naglar.

• Anonym (Långa naglar)

Då jag är adopterad från Indien har jag jättestarka och långa naglar. Indier är ju kända för att ha världsrekordet, om jag inte minns fel.

Använder inte naglarna som verktyg, trots att de är starka. Jag använder fingertoppen till att skriva på tangentbordet, ta upp ett mynt från golvet etc. 

• Anonym (how?)

Hur gör ni när ni ska stoppa in en tampong? 

efter ett liv som nagelbitar så lyckades jag äntligen sluta och lät/lyckades låta dom växa ut ganska långt
    men så fort mensen kom och jag skulle stoppa in en tampong så fick jag till slut ge upp och klippa ner dom, för det var så himla krångligt att stoppa in tampongen! råkade riva mig själv där nere också, Aj! Rynkar på näsan 

mina naglar sitter dessutom en bit ovanför själva fingret, det blir liksom ett mellanrum och där fastnar det jätte lätt smuts och skit, är det kört eller går det att fixa på något sätt? 

• Anonym (fia)
    Anonym (how?) skrev 2014-02-15 19:10:43 följande:
    Hur gör ni när ni ska stoppa in en tampong? 

efter ett liv som nagelbitar så lyckades jag äntligen sluta och lät/lyckades låta dom växa ut ganska långt
    men så fort mensen kom och jag skulle stoppa in en tampong så fick jag till slut ge upp och klippa ner dom, för det var så himla krångligt att stoppa in tampongen! råkade riva mig själv där nere också, Aj! Rynkar på näsan 

mina naglar sitter dessutom en bit ovanför själva fingret, det blir liksom ett mellanrum och där fastnar det jätte lätt smuts och skit, är det kört eller går det att fixa på något sätt? 
    Aj ja! Det med tampong har jag inte ens tänkt på ..
Svar på tråden Ni med långa naglar!