• Anonym (....)

Vad ska jag stå för?

Är stödfamilj varannan helg åt ett barn på 8 år. Har inte fått några papper från soc men föräldrarna har det. Vill minnas att när vi tittade tillsammans på deras papper de fått stod det bl.a att de skulle ha fickpengar med sig till de aktiviteter vi ska göra tillsammans eller vid t.ex mc Donalds besök. Men föräldrarna har inte skickat med pengar trots att vi talat om att vi ska göra vissa aktiviteter som ändå kostar en del pengar.

Ska jag betala för de aktiviteter vi gör tillsammans eller ska föräldrarna skicka med pengar?

Är absolut inte stödfamilj för att tjäna pengar på det men eftersom jag är ensam förälder så har jag inte fett med pengar och det krävs en hel del anpassningar för mina barn med så den summan jag får vill jag inte enbart ska gå till barnet vi har. Sen inte sagt att jag inte kan betala ur egen ficka för vårt extrabarn. Gillar verkligen detta barn och hen har blivit en del i familjen.

• Svar på tråden Vad ska jag stå för?
  • Anonym (o)

Jag har inte svaret på din fråga, men hur mycket pengar får du och hur är den ekonomiska situationen hos barnets biofamilj?

• Anonym (Soc.)

Låter väldigt märkligt att ha ett upplägg om att barnen ska ha med sig pengar till aktiviteterna. Har jag aldrig hört talas om, det brukar vara så att du ansöker om kostnaderna för utlägg om det är nån särskild aktivitet ni ska göra.

• Anonym (hh)

Vad får du från soc?
    Bör få ett arvode och en omkostnads del som ska gå till barnet/barnen.
    Du ska få ett papper där allt detta står.
    Ibland kan du ansöka om extra pengar till dyrare aktiviteter typ liseberg

• Anonym (')

Du ska självklart inte göra saker som kostar pengar om du inte känner att du kan stå för den kostnaden själv. Föräldrarna ska inte behöva betala (kanske har dom det inte så fett?) för att du ska göra dyra saker med deras barn!

• Anonym (Z)

När jag hade kontaktfamilj så fick de en summa när mitt barn var där och utöver det hade de en summa de fick per termin eller om det var månaden för att tex kunna göra spontanbesök på lekland, restaurang eller nåt sånt, men hade de sina barn med så betala de för dem ur sin privata ficka.

• Anonym (...)

Kanske är olika från kommun till kommun.. Jag får ett arvode varje månad som är s.k lön och i det ska mat ingå. Är det speciella saker som verkligen behövs så betalar soc detta.

Tycker det har varit så dålig info från soc om allt. Visst borde jag väl också fått ett papper där jag vet vad jag ska stå för?

Jag får ca 450kr/dygn (natt) barnet är hos oss. Det är en LSS insats. Men jag gör det som sagt inte för att bli rik och jag har ingen aning om det är en "normal" ersättning.

Nu längtar jag till nästa helg då hen ska komma och berika vår helg igen. Underbara unge.

• Anonym (...,)
    Anonym (') skrev 2014-02-15 17:54:07 följande:

Du ska självklart inte göra saker som kostar pengar om du inte känner att du kan stå för den kostnaden själv. Föräldrarna ska inte behöva betala (kanske har dom det inte så fett?) för att du ska göra dyra saker med deras barn!

Just precis sådana här saker som du tar upp med ex nöjesparker osv kan ju bli väldigt kostsamt om jag ska betala det andra barnets del med. Samtidigt vill jag ju hemskt gärna fortsätta att kunna leva ett så aktivt liv som det bara går ihop med vårt "stödfamiljsbarn". Hen har ju förstås en liten funktionsnedsättning så vi får anpassa oss till hen naturligtvis.
  • Anonym (Soc.)

Arvodet ska vara just LÖN. För de pengarna ska det inte gå vare sig till mat el utflykter. Alla extrakostnader som uppdraget innebär ska regleras i posten "omkostnader" så som mat, bensinpengar, inträde till lekplatser etc. Jag tycker det låter som om nån försöker lura dig.

• nymedlem
    Anonym (...,) skrev 2014-02-15 22:55:17 följande:
    Just precis sådana här saker som du tar upp med ex nöjesparker osv kan ju bli väldigt kostsamt om jag ska betala det andra barnets del med. Samtidigt vill jag ju hemskt gärna fortsätta att kunna leva ett så aktivt liv som det bara går ihop med vårt "stödfamiljsbarn". Hen har ju förstås en liten funktionsnedsättning så vi får anpassa oss till hen naturligtvis.
    Men gå inte på nöjesparker och andra dyra saker då. Gå till lekparken som är gratis istället. Dyra saker kan du göra med dina egna barn!

Jag har haft kontaktfamilj till mitt barn ett tag. Dom gick på McDonalds nån gång ibland. Enligt soc skulle jag betala för sådana extrautgifter. Men eftersom den där familjen visste att jag var fattig ensamstående mamma så betalade dom det eller så gjorde dom gratis aktiviteter.

Jag vill använda mina pengar till att göra saker med mitt barn, jag vill absolut inte betala andra människor för att göra sånt! Självklart enligt mig!

450 kr per dygn är JÄTTE mycket, "min" familj fick 250 kr per helg. Så nog har du råd att gå på nöjesparker med barnet om du nu inte vill tjäna pengar som du själv säger!

"Min" familj hade mitt barn en helg mellan fredag em till söndag morgon ca var 6:e eller var 8:e vecka.
  • Anonym (X)
    nymedlem skrev 2014-02-16 11:41:52 följande:
    Men gå inte på nöjesparker och andra dyra saker då. Gå till lekparken som är gratis istället. Dyra saker kan du göra med dina egna barn!

Jag har haft kontaktfamilj till mitt barn ett tag. Dom gick på McDonalds nån gång ibland. Enligt soc skulle jag betala för sådana extrautgifter. Men eftersom den där familjen visste att jag var fattig ensamstående mamma så betalade dom det eller så gjorde dom gratis aktiviteter.

Jag vill använda mina pengar till att göra saker med mitt barn, jag vill absolut inte betala andra människor för att göra sånt! Självklart enligt mig!

450 kr per dygn är JÄTTE mycket, "min" familj fick 250 kr per helg. Så nog har du råd att gå på nöjesparker med barnet om du nu inte vill tjäna pengar som du själv säger!

"Min" familj hade mitt barn en helg mellan fredag em till söndag morgon ca var 6:e eller var 8:e vecka.
    Nu vet du ju inte om det här barnet kräver mycket mer omvårdnad än ditt och då kan arvodet bli högre. 450 kr är väl inte mycket, TS kan ju inte exempelvis arbeta extra de dagarna utan är låst.
Svar på tråden Vad ska jag stå för?