• Patio

Alla som bor, eller som har bott i suterräng - se hit!

Hej! Ännu en hustråd (you gotta love it!). ;D I den här tråden vill jag veta ALLT om känslan som infinner sig i suterränghus! Känns nedervåningen som en vanlig nedervåning, eller mer som en källarvåning? Blir känslan lätt lite "murrig" och "mörk", eller hur man nu ska uttrycka det? Har eller hade er nedervåning fönster på tre, två eller en sida? Var sovrummen uppe eller nere? Blir suterräng kyligare än ett vanligt tvåplanshus? Hur är det med fukt och sånt? Tacksam för alla svar! Tack på förhand!

• Svar på tråden Alla som bor, eller som har bott i suterräng - se hit!
  • Lindsey Egot the only one

Vinddrag i ett sutteränghus medel inredd undervåning och ja det kändes som en källare. Idag bor vi i en villa där bara en gavel ligger under jord. Resterande tre är helt fria fast det är källarfönster på norr och söder gaveln och vanliga fönster åt väster. Så man kan sätta in vanliga fönster åt norr och söder om man vill såga i betongen.

• Patio
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-15 23:58:36 följande:
    Vinddrag i ett sutteränghus medel inredd undervåning och ja det kändes som en källare. Idag bor vi i en villa där bara en gavel ligger under jord. Resterande tre är helt fria fast det är källarfönster på norr och söder gaveln och vanliga fönster åt väster. Så man kan sätta in vanliga fönster åt norr och söder om man vill såga i betongen.

Tack för svar! :) Med fönster åt tre håll, så blir ju ljusinsläppet större och våningen lär ju iom det kännas mindre "murrig". Funderade som hastigast på ett suterrängradhus för nästan ett år sedan. Valde bort det pga den där "källarkänslan" (endast fönster åt ett håll på nedre plan). Nu bor jag istället i ett radhus med en nedervåning och en övervåning och trivs ypperligt! :) Är ändå nyfiken på olika synvinklar på suterränghus.
  • Patio

PUFF! Måste ju finnas fler där ute som bor i suterränghus? :)

• mitthemligajag

Vårat hus som jag växt upp i var precis som en "andra" våning, alla sovrum plus relax avd,badrum ! Inte alls som en källare :) beror nog på hur man inreder det och hur man är med ljus och ute. Vi hade massor av fönster hela vägen mot bakgården och precis utanför en stor altan och så:)

• Patio
    mitthemligajag skrev 2014-02-16 09:03:45 följande:
    Vårat hus som jag växt upp i var precis som en "andra" våning, alla sovrum plus relax avd,badrum ! Inte alls som en källare :) beror nog på hur man inreder det och hur man är med ljus och ute. Vi hade massor av fönster hela vägen mot bakgården och precis utanför en stor altan och så:)

Hade ni fönster längs med alla fyra yttetväggarna? Då räknas det nog inte som en suterräng. :)
  • Kodia

Vi har ett suterränghus, som har fönster åt tre håll. "Riktiga" fönster åt ett håll, och källarfönster åt två håll. Det känns inte så källaraktigt, tycker jag.

Om ett hus är suterräng eller inte spela ingen roll, tycker jag, så länge man är nöjd med planlösning och läge. Är det en backig tomt är ju suterränghus enda vettiga lösningen - annars blir det ju väldigt konstigt och fult...

• Patio
    Kodia skrev 2014-02-16 15:57:34 följande:
    Vi har ett suterränghus, som har fönster åt tre håll. "Riktiga" fönster åt ett håll, och källarfönster åt två håll. Det känns inte så källaraktigt, tycker jag. Om ett hus är suterräng eller inte spela ingen roll, tycker jag, så länge man är nöjd med planlösning och läge. Är det en backig tomt är ju suterränghus enda vettiga lösningen - annars blir det ju väldigt konstigt och fult...

Nej, jag antar att suterräng med fönster åt alla håll utom ett, är helt beboligt. ;) Har ni sovrummen uppe eller nere?
  • Kodia
    Patio skrev 2014-02-16 16:14:30 följande:

Nej, jag antar att suterräng med fönster åt alla håll utom ett, är helt beboligt. ;) Har ni sovrummen uppe eller nere?
    Barnens är nere och vårt är uppe.
    Suterränghus har ju oftast rum som inte används så mycket på den sidan utan fönster/med källarfönster. (tex. tvättstuga, bastu, förråd, allrum)
  • Patio
    Kodia skrev 2014-02-16 20:15:51 följande:
    Barnens är nere och vårt är uppe. Suterränghus har ju oftast rum som inte används så mycket på den sidan utan fönster/med källarfönster. (tex. tvättstuga, bastu, förråd, allrum)

Okej, ja, så kanske det är ja... Hm, ja och då kvittar det ju nästan, faktiskt. :)
  • Kodia
    Patio skrev 2014-02-16 20:18:23 följande:

Okej, ja, så kanske det är ja... Hm, ja och då kvittar det ju nästan, faktiskt. :)
    Ja, det är det jag menar! Tänk inte på om det är suterräng, 1½-plans, enplans med källare, 2-plans på platta, osv i första hand, utan rikta mer in er på läge och helheten. Om det är ett vanligt fönster eller ett källarfönster i gästrummet spelar inte så stor roll...
  • mannehund

Vi bor  soutteränghus med fönster åt ett håll, byggt -79. Har uppfattningen att de rummen som har vanliga fönster (två rum+allrummet) är som vilka rum som helst vad gäller känslan av ljus. Men sedan i rummen som ligger åt andra hållet blir det ju en annan sak, där finns blockfönster. Men som sagt vad spelar det för roll när det är tvättstuga, badrum och ett gigantiskt rum som just nu används som träningsrum och delvis förråd. Nedre plan är jättesvalt och skönt på sommaren, perfekt! Det är där alla vill sitta och se på TV och mysa då för det blir så svalt och skönt.

• Patio
    mannehund skrev 2014-02-23 08:17:49 följande:
    Vi bor  soutteränghus med fönster åt ett håll, byggt -79. Har uppfattningen att de rummen som har vanliga fönster (två rum+allrummet) är som vilka rum som helst vad gäller känslan av ljus. Men sedan i rummen som ligger åt andra hållet blir det ju en annan sak, där finns blockfönster. Men som sagt vad spelar det för roll när det är tvättstuga, badrum och ett gigantiskt rum som just nu används som träningsrum och delvis förråd. Nedre plan är jättesvalt och skönt på sommaren, perfekt! Det är där alla vill sitta och se på TV och mysa då för det blir så svalt och skönt.

Kan tänka mig att det blir svalt och skönt om somrarna. :) Hur blir det om vintern? Isolerar snön, eller blir det ovanligt kallt?
  • Enter Sandman

Jag har aldrig bott i sutterräng, men jag tyckte det såg fint ut och så mycket hus för pengarna.
    Jag skule kunnat flytta in. Glad

• Patio
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 10:16:09 följande:
    Jag har aldrig bott i sutterräng, men jag tyckte det såg fint ut och så mycket hus för pengarna. Jag skule kunnat flytta in.

Ja, det såg faktiskt helt okej ut! :D
  • MammaMaria13

Vi bor i soutteräng och har gjort så i 2 år. Vi trivs bra! Känns inte som en källare på nedervåningen. Svalare är det dock vilket är skönt på sommaren men inte så skönt på vintern... Har rätt höga elräkningar! Vi har två sovrum, tvättstuga och badrum på första våningen och två sovrum, vardagsrum, tv-del, badrum samt kök på ovanvåningen. Vi älskar vårt hus! Utsikten från ovanvåningen är jättefin då huset ligger högt upp. På baksidan har vi en stor altan och man ser bergväggen av det berg som huset är byggt på. Förutom elräkningarna (som vi ska göra ngt åt genom att installera en luft-vattenpump) har vi inget att klaga på.

• mannehund
    Patio skrev 2014-02-23 09:28:50 följande:

Kan tänka mig att det blir svalt och skönt om somrarna. :) Hur blir det om vintern? Isolerar snön, eller blir det ovanligt kallt?

Det är inte kallt på vintern. Marken utanför isolerar ju mot både värme och kyla.
Svar på tråden Alla som bor, eller som har bott i suterräng - se hit!