• Bambam83

Anmäla en vän till soc?!

Jag har en kompis som har 3 barn med sin sambo. Sist jag hälsade på dem så bråkade dottern med pappan och dottern skrek - slå mig inte med toffeln pappa. Dottern är 6 år! Jag vet att barnen åker utan bälte i bilen då jag åkt med många gånger (jag sätter på dem bälten då jag åker med) Två av barnen är sena i skolan, alltså dom kan inte det dom "bör" kunna i sina åldrar så skolan vill göra vissa utredningar på dem. Skolan klagar på att barnen är för tunt klädda, att dem ljuger o snor saker. Mamman tackar nej till hjälpen dom skall få av skolan ,för att hjälpa barnen lite extra,för att hon blir förolämpad. Barnen för övrigt svär mycket, dom kan alla olika namn på våra könsdelar, dom säger ofta att dom ska göra snuskiga saker osv. Jag är väldigt bra vän med mamman och mina barn leker med hennes... Jag börjar på riktigt bli orolig att dom inte har det bra hos sin mor, men har dom det bättre hos nån annan? Mamman har blivit anmält till soc innan men avstyrt det hela via endast telefonkontakt . Jag älskar dessa barn och tar mig mycket tid med dem för jag känner att dom inte får så mycket uppmärksamhet hemma, så vi bakar o lägger pärlplattor och annat kul som de älskar men inte får göra hemma för det blir för stökigt eller kladdigt. Hur fan gör man?! Jag vet att barnen är hennes allt, men jag tycker hon gör så mycket fel.

• Svar på tråden Anmäla en vän till soc?!
  • Katlan

Prata med henne om dina tankar, det är det absolut första du ska göra.

• Bambam83

Jag har gjort de många år om att jag inte gillar hennes sett att uppfostra, bara att låta en 5åring ha napp är för mig barnmisshandel och det vet hon. Men jag kan ju inte säga till henne att jag är nära på att ringa soc på henne ju!

Att sprida hat är enkelt, att sprida kärlek är enklare
  • Katlan
    Bambam83 skrev 2014-02-16 00:13:35 följande:
    Jag har gjort de många år om att jag inte gillar hennes sett att uppfostra, bara att låta en 5åring ha napp är för mig barnmisshandel och det vet hon. Men jag kan ju inte säga till henne att jag är nära på att ringa soc på henne ju!
    Att du inte gillar hennes barnuppfostran är inte ett skäl att anmäla!
    En femåring med napp är ingen stor sak men en del av det andra du skriver om är anmärkningsvärt.
    Att åka bil utan bälten är förenat med livsfara och är dessutom olagligt.

Det finns ju fler än du som uppmärksammat.
    Som t ex skolan, någon har ju anmält redan.

Försök få henne förstå att det kommer att komma fler anmälningar, du behöver inte nämna dina egna funderingar på att anmäla när du säger det.

• Tow2Mater
    Bambam83 skrev 2014-02-16 00:13:35 följande:
    Men jag kan ju inte säga till henne att jag är nära på att ringa soc på henne ju!
    Varfor inte?
  • Greta22

Jag hade gjort något åt detta. Du ska inte försöka skydda föräldarna i detta läge utan barnen.
    Det är inte bättre för barnen att bo med föräldrar som gör som det verkar vara i den här situationen.

Jag tänker såhär.

Känn ingen skuld för att du ser vad som är felet och inte dessa vuxna. Du ser ju att något är fel, det är inte ditt fel. Om du väljer att anmäla eller gå vidare med detta på något sätt så har du gjort rätt. 
    Hur det nu ser ut, om du talar med henne, dem båda osv. 

Barn kan skadas jätte mkt mentalt av att leva på det sättet. Barnen kommer kanske bli våldsamma som ungdomar, föräldrarna lär ju upp barnen hur man agerar och barnen tar efter. 

• whydoyoucare

När det gäller barn, oavsett om hon älskar dom eller inte, så hade jag sagt vad jag tycker och även sagt det att om hon inte lyssnar på vad jag har o säga, och gör en förändring, så anmäler jag henne. Spelar ingen roll hur mkt hon älskar dom, hur mkt dom betyder för henne eller hur bra vänner ni är. Ingen behandlar sina barn på det där sättet. Helt jävla oacceptabelt! 

• Nashico

Dessa föräldrar är säkerligen inte dåliga, de behöver bara en vettigare syn på barnuppfostran. Familjen som helhet behöver hjälp innan det spårar ut och barnen blir ungdomsbrottslingar. (Har ett par kurser kriminologi i fickan och den här typen av familjesituation ökar chanserna markant). 

• Litet My

Självklart, mamman behöver ju uppenbart hjälp vilket soc kan ge henne. Som privatperson kan man inte göra speciellt mycket på egen hand som flera tycks tro här utan denna mamma tycks behöva proffesionell hjälp både för barnen men också för egen del. Lycka till TS

• mia1234

Säg till henne nästa gång du åker med att det är 2500 per barn om hon åker in i en kontroll å dem ej har bälte.

Svar på tråden Anmäla en vän till soc?!