• Anonym (vad gör man)

missfall eller ofrivillig abort

Min sambo började blöda i vecka 12 och föll ihop av smärta i en butik och åkte akut in med ambulans
    .När jag kom hade ett ultra ljud redan gjorts, och dom hävdade att inget barn finns kvar, min sambo säger att hon hade märkt om ett foster hade kommit ut, men sådant kunde hända hävdar läkaren.. allt som finns kvar i livmodern är rester som måste bort säger dom och ger min sambo någon medicin som ska stöta ut det sista...men inget händer. Dagen efter en ny dos medicin men inget händer denna gången heller.
    Då säger dom att troligt vis har resterna kommit utan att min sambo märkt detta heller, så ett nytt ultra ljud... och doktorn blir helt ställd för där ligger babyn precis där den skulle ligga men nu död. En ny dos medicin sen drog dom ut babyn... Vi är helt ställda hur kan en sådan miss göras?
    Gjorde vi av misstag en abort? Någon som varit med om något liknande??

• Svar på tråden missfall eller ofrivillig abort
  • Anonym (Nämnden)

Gör en anmälan till HSAN de borde väl utreda om något fel begåtts...

• Anonym (vad gör man)

Det är sådana svar jag vill ha för vi är bara ledsna och vet inte vart vi ska vända oss. Tack!

• Anonym (vad gör man)

Vi tror kanske att det slutat på det viset ändå, men man undrar å på något konstigt vis saknar något som aldrig riktigt funnits...

• Whitetrash86

Det ända jag kan tänka mig är att det var tvillingar, där ena kom ut, eftersom din sambo säger att hon märkt av ett foster. Därefter har läkaren gjort ett "slarvigt" Ul (eftersom din sambo sagt att hon själv sett fostret komma ut) och det fanns inget i hans tankar att det ev. kunnat funnits ett till foster som lever.

Men det är klart att en anmälan ska göras. Det SKA göras grundliga undersökningar innan utdrivning sker, bara för att se till att livmoderna är HELT TOM.

• illa behandlad

Förlåt kanske lite fel skrivit: inget annat än blod har kommit ut, viket min sambo säger till läkaren. Att hade det kommit ett foster ut hade hon märkt det men som sagt bara blod..

• Whitetrash86
    illa behandlad skrev 2014-02-16 02:08:09 följande:
    Förlåt kanske lite fel skrivit: inget annat än blod har kommit ut, viket min sambo säger till läkaren. Att hade det kommit ett foster ut hade hon märkt det men som sagt bara blod..
    Har ingen större betydelse egentligen. En ordentligt kontroll ska göras. Fått 3 missfall i v13, fick göra 3 Ul från 2 olika läkare innan jag fick tablett för att hjälpa till. Allt för att se till att det inte fanns något levande foster.

Läkaren där har varit slarvig, lat, trött och helt enkelt tagit för givet att det är ett glasklart missfall.
  • Anonym (vad gör man)

Det är vad vi oxå tror att dom tog för givet, trots min sambos protester. som åkte ambulans en å en halv timme utan smärtlindring för barnets bästa.. å svimmade av smärta på vägen.. å känner för dig, för vet hur vi känner.

• Whitetrash86
    Anonym (vad gör man) skrev 2014-02-16 02:20:33 följande:
    Det är vad vi oxå tror att dom tog för givet, trots min sambos protester. som åkte ambulans en å en halv timme utan smärtlindring för barnets bästa.. å svimmade av smärta på vägen.. å känner för dig, för vet hur vi känner.
    En läkare har ingen rätt att göra något utan patientens godkännande ( om inte patienten är okontaktbar såklart) men kan ens då.

Jätte hemskt och tråkigt att ni råkat ut för detta. Men tycker som sagt att ni ska anmäla.
  • Anonym (vad gör man)

Vi var i tagna helt klart, min sambo- drogad när jag kom...för det fans ju inget att rädda enligt läkaren. Men enligt oss en jätte läkar miss.

• Anonym (Hm)

Vad sjukt!

Jag hade ett MA för ett par år sedan (fostret dog vecka 7 men upptäcktes inte förrän v.11) och då var de 2 olika läkare som granskade ultraljudsbilderna noga, de mätte och räknade från positivt graviditetstest och visade mig på skärmen en liten halvt tillbakabildad fosterstruktur utan hjärtslag som var alldeles för liten för veckan. De var oerhört noga. DET ÄR SÅ DET SKALL VARA!

Det här låter helt vidrigt och sjukt. Ni MÅSTE anmäla så att en utredning kan göras. Dock är det inte till HSAN längre utan till Patientnämnden eller i ert fall IVO www.ivo.se/Sidor/default.aspx

Svar på tråden missfall eller ofrivillig abort