• Patio

åsikter om suterränghus!

Hej! I och med att den gamla tråden är lite smått livlös (www.familjeliv.se/Forum-22-166/m72524601.html), så tänkte jag försöka med en ny som är ungefär som den gamla, fast att folk som aldrig satt sin fot i ett suterränghus, också kan kommentera vad de tycker, tänker och känner för dessa hus. Anser ni att det är ett bra mellanting mellan tvåplanshus och källarvåningshus? Eller är två "hela" våningar bättre? Varför? Kan en suterräng lätt kännas mörk och murrig, lite kal och kall? - Eller rent av mysig, som ett litet "krypin"? Är de jobbigare i skötsel (iom större risk för fukt), eller väger fördelarana med suterräng upp allt besvär? Ös på med alla tankar och funderingar kring suterränghus. Väntar ivrigt! ;D

• Svar på tråden åsikter om suterränghus!
  • Gurkan

Allt beror nog på hur huset är byggt, hur mycket ljus som kommer in, hur stora fönster osv. Jag bor inte i ett suteränghus men väl ett hus med inredd källare. Vår källare är nyligen dränerad och isolerad utifrån vi,lekt gör att vi har en luftfuktighet i källaren som bara är marginellt över vad våningsplanet ovan jord har. Så boendemiljön i källaren är bra! Vi har dessutom rätt stora fönster vilket gör rummen ljusa (vi har sovrummen i källaren). Det känns mysigt utan bunkerkänsla. Vi har moderna heltäckningsmattor på golven vilket mjukar upp och ger värme. Så nog kan ett suterränghus kännas mysigt och ombonat med!

• Patio
    Gurkan skrev 2014-02-16 10:42:51 följande:
    Allt beror nog på hur huset är byggt, hur mycket ljus som kommer in, hur stora fönster osv. Jag bor inte i ett suteränghus men väl ett hus med inredd källare. Vår källare är nyligen dränerad och isolerad utifrån vi,lekt gör att vi har en luftfuktighet i källaren som bara är marginellt över vad våningsplanet ovan jord har. Så boendemiljön i källaren är bra! Vi har dessutom rätt stora fönster vilket gör rummen ljusa (vi har sovrummen i källaren). Det känns mysigt utan bunkerkänsla. Vi har moderna heltäckningsmattor på golven vilket mjukar upp och ger värme. Så nog kan ett suterränghus kännas mysigt och ombonat med!

Tack för input! Låter mysigt så som ni gjort med er bostad. :) Ja, jag tror också att de kan ha en riktig mysfaktor. Dock ratade jag en suterrängradhus, med anledningen att det kanske skulle kännas lite mörkt och murrigt. Dock hade den bostaden endast fönster åt ett håll på nedervåningen (sovrumsfönstren). Så stängde man sovrumsdörrarna så infann sig "bunker"känslan direkt. Jag vill höra både positivt och negativt om suterränghus. Tips på att få bort murrkänslan, osv.
  • Sale

Vad är syftet till din fråga? Ska du köpa, bor du i ett idag och vill byta erfarenheter etc.?

• Patio
    Sale skrev 2014-02-16 17:19:49 följande:
    Vad är syftet till din fråga? Ska du köpa, bor du i ett idag och vill byta erfarenheter etc.?

Jag kan själv se vissa fördelar (även nackdelar), och då jag köpte mitt radhus, så fanns även ett suterrängradhus till salu som jag ratade pga att det kändes lite murrigt på nedervåningen. Fast jag kan ju inte veta hur det verkligen känns att bo i ett, efter att bara vistats i ett under en kort stund. Så, ja, jag undrar helt enkelt hur det känns att bo i ett. Och vad åsikterna är, rent generellt kring just suterränghus.
  • Patio

Detta huset känns ju inte murrigt, på bilderna iaf. Tänk vad man kan få för så lite pengar. :D

• zZzZz
    Patio skrev 2014-02-16 17:34:17 följande:
    Detta huset känns ju inte murrigt, på bilderna iaf. Tänk vad man kan få för så lite pengar. :D
    priset beror på dess plats :)

Svar på tråden åsikter om suterränghus!