• summa21

    16 månader och autism

    Hej,
    vår lille kille är 16 månader. Om två månader kommer en utredning att startas med frågeställningen autism. Jag undrar om ni kommer ihåg hur era barn med autism var vid 16 månader. Undrar även vad ni gjorde för att underlätta för dem, både hemma och på  förskolan.

  • Svar på tråden 16 månader och autism
  • summa21

    Hej, det har varit mycket som oroat oss  började tänka tanken när han var drygt tre månader och hade redan innan dess funderat på varför han inte verkade tycka om fysisk närhet. Vi har haft kontakt med bvc- psykolog sedan var sju månader.  Hon remitterad oss till BUP då hon, förutom det vi berättade, tyckte han var flyktig i kontakten, jollrade helt oriktad,  inte reagerade på sitt namn, inte använde gester (när han var knappa året) och inte sökte vår ögonkontakt vid tröst.

  • Litet My

    Vi märkte inget alls utom möjligtvis att han staplade och radade leksaker istället för att leka med dem. Vid 3 årsåldern blev det tydligare då samspelet inte fungerade.

  • Busbellan

    Kan inte säga exakt ålder men sonen jollrade aldrig som bebis. Hade vissa ljud men inget mamama, eller bababa tex. Han var ett otroligt lätt barn när han var mindre, kunde underhålla sig själv i timmar, krävde ingen underhållning.
    Han var väldigt stel i kroppen, hade inga som helst fallreflexer. När han väl lärde sig resa sig fick man passa jämt, han satte sig aldrig på rumpan utan föll raklång bakåt. Var öht stel i kroppen, kändes lite som att bära på en bräda när man bar på honom
    Ja det var lite av det jag kanske inte reagera de på just då men som jag kan tänka på i efterhand att det kanske inte var helt normalt


    Mamma till Nora, August och Ella
  • summa21

    Tack för era svar!
    Hade era barn intresse av att dela upplevelser? Och gav de bra ögonkontakt? Var de mammiga/pappiga?

  • Skumboll

    Lillasyster som är 19 mån har precis fått diagnos, storebror är 6,5 och fick diagnos vid 2. 
    En del skiljer dem åt, men mycket har/hade de också gemensamt vid samma ålder. 
    Lillasyster är extremt krävande, skriker och gnäller konstant. Väldigt litet sömnbehov. Hon är väldigt fäst vid mig, även om pappa är hemma, och jag kan sällan gå ifrån henne. 
    Storebror var en "lätt" bebis, han sov mycket (gör det inte längre). Honom kunde man lägga på golvet och så låg han där. Länge. Sökte aldrig kontakt och behövde inte veta att jag var i närheten. 
    Gemensamt vid samma ålder; problem med mat, kommunikation, socialt samspel. Mycket repetitiva beteenden och även självskadebeteenden osv. 


    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • UnikFamilj
    Skumboll skrev 2014-02-24 19:03:58 följande:
    Lillasyster som är 19 mån har precis fått diagnos, storebror är 6,5 och fick diagnos vid 2. 
    En del skiljer dem åt, men mycket har/hade de också gemensamt vid samma ålder. 
    Lillasyster är extremt krävande, skriker och gnäller konstant. Väldigt litet sömnbehov. Hon är väldigt fäst vid mig, även om pappa är hemma, och jag kan sällan gå ifrån henne. 
    Storebror var en "lätt" bebis, han sov mycket (gör det inte längre). Honom kunde man lägga på golvet och så låg han där. Länge. Sökte aldrig kontakt och behövde inte veta att jag var i närheten. 
    Gemensamt vid samma ålder; problem med mat, kommunikation, socialt samspel. Mycket repetitiva beteenden och även självskadebeteenden osv. 
    Klart så snabbt..? För att det är väldigt uppenbart på alla sätt och vis, eller för att ni hade tur och var med i projektet..? Får ni bra stöd..?
  • Skumboll
    UnikFamilj skrev 2014-02-25 17:55:43 följande:
    Klart så snabbt..? För att det är väldigt uppenbart på alla sätt och vis, eller för att ni hade tur och var med i projektet..? Får ni bra stöd..?
    Ja det har gått förvånansvärt snabbt faktiskt. Jag skulle tro att det är lite av bägge, att vara med i projektet har gett oss en klar fördel såklart men jag tror nog att hennes svårigheter är rätt uppenbara också. 
    Nu fick hon diagnosen i fredags så än har ju inte hunnit hända så mycket, men remisser är skickade till sjukhus för vidare tester och till hab. Får se vad som händer framöver. Nu börjar vi om med pappersgörat i alla fall. 
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
Svar på tråden 16 månader och autism