• Krantz30

Frågor om slutlön

Tjenare.

Har lite funderingar om slutlön vid byte av jobb.

Slutar mitt nuvarande jobb den 3 mars och börjar då mitt nya. Jobbar sista dagen den 2 mars. Mina funderingar är nu dessa. Vet att jag får ut mina sparade semesterdagar samt dom, jag har kvar sedan förra året. Men dagarna jag skulle fått nya nu i april får jag ut dom när jag slutar oxå, eller får man med sig dom till sitt nya arbete? För 25 dagar är rätt mycket pengar. Tråkigt ifall dom skulle försvinna :S

Någon som vet?

• Svar på tråden Frågor om slutlön
  • Krantz30

Okej. Har jobbat om man räknar i timmar 90% på en heltid. Då kan det ju bli en hel del pengar om jag får ut 19 sparade samt dom nya jag tjänat in

• Malima

Det beror ju på om du har fått förskottsemester eller efterskottssemester.

• Krantz30

Har jobbat på detta stället sedan 2009. Har inte haft någon förskott eller likande

• babypower

Men alltså, det beror ju på när er semesterinjtänandeperiod ligger? För oss är intjänande år 1 jan - 31 dec exempelvis och vi har förskottssemester. Vi får alltså alltid nya dagar när det är nytt år. Om jag då skulle sluta mitt jobb 1 mars, skulle jag ha hunnit tjäna in ca 5 dagar av dessa 30. Dessa 5 skulle jag såklart få på min slutlön, resterande 25 skulle såklart försvinna. Sen är det bara att hoppas att den nya arbetsplatsen också har förskottssemester, för då skulle jag ju få nya dagar när jag börjar där.

Om jag däremot hade tagit ut 14 dagar redan i år, skulle jag få "böta" 14-5 (9 dagar) och detta skulle då dras av slutlönen.

Hoppas att du hänger med på det jag menar. 

• Krantz30

Vår period är ifrån 1 april till 29 mars. Så då borde det väl finnas intjänad semester till detta året ? Eller har jag fel

• Ms H
    Krantz30 skrev 2014-02-16 12:45:52 följande:
    Vår period är ifrån 1 april till 29 mars. Så då borde det väl finnas intjänad semester till detta året ? Eller har jag fel
    Men har du inte tagit ut några semesterdagar sedan 1 april 2013?
  • babypower
    Krantz30 skrev 2014-02-16 12:45:52 följande:
    Ja, det stämmer :) Det du tjänat in mellan mars och nu om ni har efterskottssemester.
  • Krantz30

Jag har 14 dagar betald semester kvar sedan 1 april 2013. Sen har jag ju jobbat 90% på en heltid. Så då borde jag ju få dom 14 dagarna samt de dagarna jag tjänat in sedan 1 april 2013 tills 2 mars 2014. Och sen är där väl 12 / 13% i semesterersättning eller blir det något annat pga jag slutar.

• zZzZz

Du kommer inte bli glad efter skatten är dragen på dina intjänade semesterdagar...

själv bytte jag jobb i mars förra året, så alla mina intjänade semesterdagar betalades ut i pengar,
    var tragiskt att se att typ hälften av totalsumman betalades i skatt till staten... och ingen semester fick jag det året...

• Krantz30

I och med att jag inte tjänar över 383.000. Så betalar jag ingen statligskatt. Företaget betalar alltid in för mycket så får ju alltid tillbaka på skatten. Så gör inte så mycket att få lägga lite extra när jag slutar

• Krantz30

Så ska vi se om jag har rätt eller ifall jag räknar helt fel. 14 semester dagar kvar sen april 2013 - 3 mars. 5 sparade sen år innan. = 19 Sen intjänade semester som skulle komma i april 2014 = cirka 23 dagar. = 42 dagar x 1100kr som jag får per dag = 46.200kr Frågan är sedan får jag semesterersättning (13%) för min årslön från förra året? Eller får jag semesterersättning på det lilla jag tjänat i år också? Isåfall cirka 220.000kr x 0,13 = 28.600kr 74.800kr

• Krantz30
    Krantz30 skrev 2014-02-17 16:55:41 följande:
    Så ska vi se om jag har rätt eller ifall jag räknar helt fel. 14 semester dagar kvar sen april 2013 - 3 mars. 5 sparade sen år innan. = 19 Sen intjänade semester som skulle komma i april 2014 = cirka 23 dagar. = 42 dagar x 1100kr som jag får per dag = 46.200kr Frågan är sedan får jag semesterersättning (13%) för min årslön från förra året? Eller får jag semesterersättning på det lilla jag tjänat i år också? Isåfall cirka 220.000kr x 0,13 = 28.600kr 74.800kr

Allt kom visst inte med. 74.800kr innan skatt. Sen 31% = 51 612kr. Stämmer detta ?
Svar på tråden Frågor om slutlön