• Anonym (undrande)

Aldrig jobbat, rätt till ersättning?

Min sambo har aldrig haft ett jobb (han fyller 24 år) pga depression mm. Nu studerar han men är klar med studierna till sommaren. Är det någon som vet hur det fungerar med ersättning när man är så ung och aldrig jobbat? Är det så att man kan få ett par tusen efter att varit inskriven hos arbetsförmedlingen 3 månader eller kan man få tidigare? Eller är det soc som gäller?
    Vi klarar oss med nöd och näppe på min lön (=hyra, räkningar och mat, ej nöjen kläder osv! har haft det så ett halvår nu då han inte hade csn och även om det går så är det väldigt tufft!) men han kommer nu att få csn och vi planerar hur mkt vi behöver spara undan varje månad för att klara oss i sommar om han varken får jobb eller studier.

• Svar på tråden Aldrig jobbat, rätt till ersättning?
  • Anonym (a)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-16 13:59:13 följande:
    Min sambo har aldrig haft ett jobb (han fyller 24 år) pga depression mm. Nu studerar han men är klar med studierna till sommaren. Är det någon som vet hur det fungerar med ersättning när man är så ung och aldrig jobbat? Är det så att man kan få ett par tusen efter att varit inskriven hos arbetsförmedlingen 3 månader eller kan man få tidigare? Eller är det soc som gäller?
    Vi klarar oss med nöd och näppe på min lön (=hyra, räkningar och mat, ej nöjen kläder osv! har haft det så ett halvår nu då han inte hade csn och även om det går så är det väldigt tufft!) men han kommer nu att få csn och vi planerar hur mkt vi behöver spara undan varje månad för att klara oss i sommar om han varken får jobb eller studier.
    Efter 3 månader som arbetssökande skrivs han in i ungdomsgarantin = aktivitetsstöd på ca 3000
  • Anonym (vb)

Han ser det inte som ett alternativ att arbeta i sommar eller under studietiden?
    Klarar ni er på den inkomst du har så har ni kanske inte rätt till soc?

• Anonym (5)

Om ni har drygt 6000 kvar efter boendet så ligger ni runt normen och får inte försörjningsstöd.

• pigglet

Just under sommaren torde det vara allra lättast att få jobb, och därmed få in en fot på någon arbetsplats. Börja söka redan nu, jag har sett att både kommunen och landstinget redan annonserar efter sommar-vikarier.

• Anonym (undrande)
    Anonym (5) skrev 2014-02-16 14:26:11 följande:
    Om ni har drygt 6000 kvar efter boendet så ligger ni runt normen och får inte försörjningsstöd.
    Vi har 6000 kr kvar på min lön efter att hyran är betald. Utöver detta är det hemförsäkring och el som tillkommer+ telefon, internet, akassa, försäkringar osv förstås. Men jag tror vi ligger under existensminimum utan hans csn? För man ska väl ha 3-4000 per person till mat och övriga utgifter? Soc brukar väl stå för hura, hemförsäkring el och kanske ngt mer? Men jag jobbar bara 75 % och vi har ganska stor och dyr lägenhet så det kanske soc skulle ha invändningar på.     
  • Anonym (5)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-16 14:35:41 följande:
    Vi har 6000 kr kvar på min lön efter att hyran är betald. Utöver detta är det hemförsäkring och el som tillkommer+ telefon, internet, akassa, försäkringar osv förstås. Men jag tror vi ligger under existensminimum utan hans csn? För man ska väl ha 3-4000 per person till mat och övriga utgifter? Soc brukar väl stå för hura, hemförsäkring el och kanske ngt mer? Men jag jobbar bara 75 % och vi har ganska stor och dyr lägenhet så det kanske soc skulle ha invändningar på.     

6360 kr för sambos tillsammans efter boendet. (Vad normen ligger på enligt Soc) El och hemförsäkring räknas till boendekostnaden. A-kassa ligger utanför norm.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (a) skrev 2014-02-16 14:06:24 följande:
    Efter 3 månader som arbetssökande skrivs han in i ungdomsgarantin = aktivitetsstöd på ca 3000
    Om han får 3000 så klarar vi oss :)  Men då måste vi förstås ha sparat ihop till sommaren, OM han varken får sommarjobb eller studier alltså!

Han hinner/orkar inte med att jobba under studierna. Han håller på att bli klar med gymnasiet och har problem med depression och har varit utbränd nyligen så det viktiga är att han klarar studierna nu. Det blir lättare att få jobb då med :)  Men sommarjobb tycker jag absolut han ska söka, men han behöver känna ork förstås och vi har haft det lite tufft mkt pga av ekonomin: har fått vända på varje krona liksom och att köpa ngt extra, typ varsin varm korv ute måste planeras för ;)  Men nu kommer den stressen släppa äntligen! Det skulle räcka om han fick jobb på 25-50 % tror jag för att vi skulle klara oss.

Jag skulle kunna försöka jobba 100 % igen, vilket skulle förbättra ekonomin med ca 3000-4000 kr, men även jag har haft det lite tufft och började må dåligt/kände stress när jag jobbade 100 % och jag trivs på nuvarande arbetsplats där det bara finns en 75 % tjänst   
  • Anonym (vb)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-16 14:35:41 följande:
    Då har ni så att ni inte kommer att för försörjningsstöd. Ni är vuxna och har ansvar för er försörjning. Han har inte för avsikt att arbeta alltså?
    varför är han inte sjukskriven?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (5) skrev 2014-02-16 14:43:25 följande:

6360 kr för sambos tillsammans efter boendet. (Vad normen ligger på enligt Soc) El och hemförsäkring räknas till boendekostnaden. A-kassa ligger utanför norm.
    Då är det ju inte mkt mer än det vi har. Vi är väl inte så bra på att planera vår ekonomi helt enkelt ;)  För vi har mkt räkningar, dock vissa abonnemang vi har sagt upp och sänkt som telefon och träning vilket kommer förbättra ekonomin med 500-1000 kr/månad! 
  • Snuttan80

Har han klarat av att plugga borde han väl klara av att jobba. Nu låter väl jag elak men hur utbränd kan man vara vid 24 års ålder!?

• Anonym (undrande)
    Anonym (vb) skrev 2014-02-16 14:44:51 följande:
    Då har ni så att ni inte kommer att för försörjningsstöd. Ni är vuxna och har ansvar för er försörjning. Han har inte för avsikt att arbeta alltså?
    varför är han inte sjukskriven?
    Det verkar svårt att bli sjukskriven, han var det tidigare för en diagnos som läkaren har tagit bort för han var feldiagnosticerad (En diagnos som eg berodde på djup depression. Läkarna förstod inte då hur deprimerad han var och tolkade det som en annan diagnos). Tyvärr han han fortfarande depressionsproblem men får ingen riktig hjälp och läkarna verkar inte förstå att han behöver hjälp för att kunna må bra.
    Och givetvis har han för avsikt att få jobb! och det hoppas jag han får. Det är mest det att vi vill planera framåt så vi inte står till sommaren utan pengar, vi ska spara undan så mkt vi kan så det finns en buffert. Jag tänker mest i värsta fall om han hamnar i en ny svacka: om han inte klarar att jobba eller studera och inte får någon sjukskrivning, vad vi då har rätt till.    
  • Anonym (undrande)
    Snuttan80 skrev 2014-02-16 14:53:07 följande:
    Har han klarat av att plugga borde han väl klara av att jobba. Nu låter väl jag elak men hur utbränd kan man vara vid 24 års ålder!?
    Ja jag vet inte, läkaren satte den diagnosen iaf. Utbrändhet kommer ofta inte av jobbstress utan inre psykisk stress som han har levt med hela livet i princip då han haft det väldigt svårt i barndomen. Jag hoppas du har rätt, det där med jobbet. Pluggandet har dock gått lite hackigt men snart är han förhoppningsvis klar.
  • Anonym (vb)

Ni är alltså två unga människor som redan nu är utbrända och inte kan arbeta/inte kan arbeta heltid?

Vad gör ni för att bli bättre?

• Anonym (undrande)
    Anonym (vb) skrev 2014-02-16 17:44:42 följande:
    Ni är alltså två unga människor som redan nu är utbrända och inte kan arbeta/inte kan arbeta heltid?

Vad gör ni för att bli bättre?
    Jag förstår inte varför du ifrågasätter mig? Eller jag upplever det så. Jag tycker inte jag ska behöva "bevisa" på vilka sätt vi kämpar för att förbättra vår situation och mående för att ha rätt att ställa en fråga om ersättning. Om jag ville diskutera detta hade jag skapat en tråd om det, men tycker jag har utlämnat mig/oss tillräckligt. Det jag ville var ha svar på vilken ersättning man kunde ha rätt till, och det har jag fått.  
  • Anonym (vb)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-16 17:53:44 följande:
    Jag förstår inte varför du ifrågasätter mig? Eller jag upplever det så. Jag tycker inte jag ska behöva "bevisa" på vilka sätt vi kämpar för att förbättra vår situation och mående för att ha rätt att ställa en fråga om ersättning. Om jag ville diskutera detta hade jag skapat en tråd om det, men tycker jag har utlämnat mig/oss tillräckligt. Det jag ville var ha svar på vilken ersättning man kunde ha rätt till, och det har jag fått.  
    Och jag undrade vilka motprestationer ni är villiga att göra. Eller om syftet är att enbart kassera in pengar.
  • Anonym (Bra)

Bra tänkt med en buffert, och att ni rensat bland abonnemang osv. Det kommer förhoppningsvis göra det lättare med ekonomin framöver. Hoppas han hittar något jobb. Det är nog så att även om ni kan söka soc under sommaren, ifall ni ligger under norm, så kommer det ju krävas att han har sökt sommarjobb aktivt, och att även du har gjort allt du kan för att få heltidsjobb/extrajobb som gör att du kommer upp i heltid. Så att han för sommarjobb vore ju den klart bästa lösningen. Leta inte bland annonser, utan nu i februari-mars är det som man ska söka, och då lämpligen genom att kontakta alla möjliga tänkbara arbetsplatser och söka jobb. Bra också att höra sig för med alla man känner, och alla bekanta om någon vet om något. Kanske kan man få veta att syrrans svärmors kusin är chef på ett företag där de söker folk, eller liknande...

Svar på tråden Aldrig jobbat, rätt till ersättning?