Jag vågar inte skilja mig! :-(
Jag är förtvivlad, trött, deprimerad, nedtryckt och arg.. Efter mer än 10 års relation med min man, och tre gemensamma barn, känner jag nu att "Det räcker. Jag orkar inte mer". Men det har jag sagt länge...i flera år faktiskt. Och jag har menat det hela tiden, varje gång.. "Jag orkar inte mer, inte en dag till!". Men...man orkar mer än man tror, när man känner att man MÅSTE orka..lite till..och lite till.. För barnens skull..
Min man och jag är väldigt olika som individer; jag är väldigt verbal, kommunikativ, känslostyrd, empatisk och kärleksfull, medan han är raka motsatsen (för att uttrycka det väldigt enkelt). Han KAN INTE kommunicera normalt, utan blir arg för minsta lilla sak, även ett normalt samtal som inte på något sätt uttrycker kritik mot honom - han blir arg ändå, brusar upp, höjer rösten och säger en massa hemskheter som "Idiot!", "Jävla kärring!", "Dra åt helvete", "Du är så jävla dum i huvudet, stick härifrån!" osv. Detta gör han även om våra tre små barn står precis sidan om och hör allting. Han har inte alltid varit så här; detta har vuxit fram successivt de senaste åren.
När jag konfronterar honom angående detta beteende säger han att han vet att det är fel av honom att säga så, men "det är ju en reaktion på ditt dåliga beteende mot mig!". Han anser alltså att trots att HAN misshandlar mig och barnen verbalt och mentalt, så är det ändå, på något sjukt sätt, MITT fel att han gör så... Klassiskt, eller hur? Det är, i mina ögon, exakt samma sak som att slå sin fru och sedan hävda att HON drev honom till det, genom att göra honom arg...
Jag har nu levt med dessa glåpord så pass länge att jag (sjukt nog!) nästan vant mig vid dem; de har blivit en del av vardagen, jag skakar dem av mig så gott jag kan, och kämpar vidare med mina uppgifter för dagen. Ungefär som en slav. Vi är båda under stor press ekonomiskt, och jag vet att han jobbar mycket, men det gör jag också (med hem och barn, vilket är mitt "jobb" om dagarna), men jag säger ändå inte sådana saker till honom, som han säger till mig. Det måste ju ändå finnas gränser för vad man får lov att säga till sin fru, oavsett hur trött och irriterad man är.
Som om inte detta vore nog, så är det också så att jag gått upp mycket i vikt under mina tre graviditeter, och då han väljer att trycka ner mig istället för att stötta mig, har jag hittills inte lyckats gå ner i vikt igen och bli "mig själv", vilket plågar mig mycket. Jag hade lyckats mycket bättre helt ensam, utan hans konstanta påhopp och stressande sätt. Men...jag är livrädd för att skilja mig från honom! Jag har INGENTING om vi separerar! Inget jobb, inga pengar, inget materiellt av värde, inte ens ett boende (han äger vårt boende helt och hållet). Han kommer att stå här med inkomst, arbete, boende och allting...och skratta mig rakt upp i ansiktet. Kanske kommer han även försöka få hela vårdnaden om barnen, vilket i så fall hade blivit nådastöten mot mig. (Hade nog dött av sorg, om han hade lyckats)
När vi träffades hade jag egen lägenhet, arbete, ett stort socialt kontaktnät med många vänner och mycket glädje. Jag såg jättebra ut, var smal och vältränad, och fick alltid alla mäns blickar vart jag än gick. Nu är det raka motsatsen... Jag har EN kompis kvar (har inte hunnit med mig själv sedan vi skaffade barn, och jag har dessutom tvingats stötta min man i alla hans förehavanden för att vi ska klara oss ekonomiskt..). Jag gör ingenting för mig själv om dagarna, någonsin - allt jag gör syftar till att ta hand om vår familj och/eller min man. Det är hela min tillvaro, och har varit det i många år nu. Jag vet egentligen inte hur jag stått ut...!? Men jag antar att man kan vänja sig vid det mesta..speciellt om man tror att man gör det "för ett gott ändamål" - jag har ju agerat helt och hållet i övertygelsen om att mina uppoffringar skulle gagna HELA familjen i slutänden; inte bara honom..
Så nu står jag här, trött och sliten, och hör mitt hjärta skrika åt mig att lämna honom, söka min lycka på annat håll, försöka gå vidare, men.... HUR VÅGAR MAN BRYTA UPP??? Känns som att han tagit ifrån mig allt jag hade, alla mina möjligheter, allt mitt självförtroende, min tro på kärleken..allt. Ni som haft mitt utgångsläge och ändå vågat ta språnget ut i det okända - hur gjorde ni? Hjälp mig, snälla. Är livrädd. Verkligen.