• Liljekonvalj

    Mycket praktik inom lärarprogrammet?

    Hej!
    Till hösten planerar jag att påbörja mina distansstudier till ämneslärare inom gymnasieskolan.
    Jag undrar dock om det är mycket praktik?

    Jag hittar inget om detta på högskolans hemsida (dalarnas högskola). Jag ska vara hemma med två småbarn så det får bli min man som är föräldraledig när jag gör praktik. Men som sagt, är det mycket praktik?

    Någon som har andra kloka tips/erfarenheter vad gäller att plugga hemma med två småttingar? (:

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Mycket praktik inom lärarprogrammet?
  • Emy88

    Ja, det är ganska mycket praktik. Ca 20 dagar per termin i början har jag för mig och lite mer i slutet.

  • Punkster

    Beroende på inriktning på lärarprogrammet så är det praktik ca 25 veckor eller mer. 

    Tips för att plugga hemifrån? Se till att planera och förbereda saker i god tid. Avsätt tid för studierna och skriv in dem i kalendern, t.ex. ett par timmar varje kväll eller en heldag på helgen. Var noga med att hålla din planering. När man läser på distans hemifrån ligger mer ansvar än vanligt på dig som student. Så ordentlig planering är alltså viktigt.

  • Liljekonvalj
    Punkster skrev 2014-02-16 17:08:21 följande:
    Beroende på inriktning på lärarprogrammet så är det praktik ca 25 veckor eller mer. 

    Tips för att plugga hemifrån? Se till att planera och förbereda saker i god tid. Avsätt tid för studierna och skriv in dem i kalendern, t.ex. ett par timmar varje kväll eller en heldag på helgen. Var noga med att hålla din planering. När man läser på distans hemifrån ligger mer ansvar än vanligt på dig som student. Så ordentlig planering är alltså viktigt.
    Tack för svar!
    Ja planering är nog A och O. Men menar du att det är 25 veckor totalt under hela utbildningen?

    Jag tänkte välja svenska och religion som ämnen.
  • Punkster
    Liljekonvalj skrev 2014-02-17 11:12:39 följande:
    Tack för svar!
    Ja planering är nog A och O. Men menar du att det är 25 veckor totalt under hela utbildningen?

    Jag tänkte välja svenska och religion som ämnen.
    Inom hela utbildningen, ja. Jag läste nånstans att det var ett minimum, ofta är det mer. 
  • ViVäntarLois

    Kan inte uttala mig om praktiken, själv läser jag juristprogrammet.

    Men ang. att plugga med två småttingar hemma så är mitt tips att ibland ta dig tid att faktiskt gå iväg själv ett par timmar. För mig gör det i alla fall stor skillnad för mitt fokus om jag sitter hemma eller om jag sitter på biblioteket. Om man pluggar på distans kan man ju ta tiden hemifrån när det passar, t.ex. när pappan är hemma och kan ta hand om barnen. 


  • Rainbowdash

    Jag läser till förskollärare och vi har sammanlagt en termin VFU (verksamhetsförlagd utbildning) utslaget över alla terminer. Vi har VFU under fem av våra sju terminer.

Svar på tråden Mycket praktik inom lärarprogrammet?