• Anonym (MammaMia)

Om resulax inte fungerar?

Hej, vi misstänker att dottern är rejält förstoppad. I torsdags pressade hon bokstavligen ut en hård grön bajs på förskolan efter klagat på magont. I fredags kom inget bajs och i lördags morse kom en vattentunn diarré. Vi tänkte direkt på förstoppningsdiarre eftersom hon klagar på ont i magen och aptiten är dålig. Vi gav resulax på eftermiddagen men det kom ingenting. Idag är det söndag och aptiten har inte ökat, magen gör o t om man klämmer försiktigt och hon har inte bajsat idag. Vad kan vi göra nu? Ringa vårdcentralen imorgon så klart men finns det något vi kan göra för att hjälpa henne idag?

• Svar på tråden Om resulax inte fungerar?
  • Anonym (MammaMia)
    kentha83 skrev 2014-02-16 17:50:48 följande:
    katrinplommon , kan hjälpa , men som du skrev kontakta vårdcentralen 

Katrinplommon! Hur kunde jag glömma det, har ju det hemma. Tack!
  • kentha83

inte lätt alla gånger å komma ihåg , hoppas det hjälper , ,,,, så lite så

• Ettantian

Om inte ens resulax hjälper så händer det nog inget med katrinplommon :(
    Vi fick tips att ge yttligare ett resulax när vår tjej var förstoppad... Är man rejält förstoppad kan det krävas fler än ett för att mjuka upp bajset. Ring 1177 och kolla med dem.

• Anonym (MammaMia)
    Ettantian skrev 2014-02-16 20:18:14 följande:
    Om inte ens resulax hjälper så händer det nog inget med katrinplommon :( Vi fick tips att ge yttligare ett resulax när vår tjej var förstoppad... Är man rejält förstoppad kan det krävas fler än ett för att mjuka upp bajset. Ring 1177 och kolla med dem.

Gav ni dem ert varandra då eller en fast i flera dagar? Dottra har fisit rejält ikväll och började äta en del men jag vet fortfarande inte... Blir att ringa imorgon
  • Ettantian

Den gången gav vi flera efter varandra, plus att vi gav varje dag i några dagar för att det skulle släppa ordentligt

• Anonym (MammaMia)

Nu pratade jag med 1177 som sa att resulax får man ge flera gånger per dag så nu väntar vi på att Apoteket ska öppna. Fast ibland blir jag trött på 1177. De tyckte att hon inte varit förstoppad så länge så det borde ju inte påverka med aptit och om hon fick så ont så hon bara låg pch skrek då skulle vi nog ringa doktorn. Jag skulle helst inte vilja att mitt barn behöver ligga och skrika av smärta av förstoppning innan jag åker till läkaren!

• Heranell

Hur gammal är hon?

Se till att hon dricker ordentligt. Jag har själv lätt för att bli förstoppad, och är dålig på att dricka för jag känner mig aldrig törstig. Men när jag bemödar mig att dricka mer vatten funkar magen bättre också.

• Anonym (MammaMia)
    Heranell skrev 2014-02-17 09:55:04 följande:
    Hur gammal är hon? Se till att hon dricker ordentligt. Jag har själv lätt för att bli förstoppad, och är dålig på att dricka för jag känner mig aldrig törstig. Men när jag bemödar mig att dricka mer vatten funkar magen bättre också.

4 år. Hon är inte alltid hård men n,u har det hänt två gånger att det blir totalstopp. Idag har hon fått dricka mycket och så resulaxade vi henne både på morgonen och på eftermiddagen, massor båda gångerna. Så vi bestämde att resulaxa henne två dagar till bara för att tömma ordentligt och få igång magen igen. Lilla, lilla gumman!
  • Catbride

Låter som en bra idé! Man kan även ge lite Lactulos (som man dricker, smakar sött) som mjukar upp bajset så det blir lättare för henne. Det i kombination med Resulax fick min dotter ta när hon blev tok-förstoppad. Lactulos körde vi nog med ytterligare några dagar efter Resulaxen. Hoppas det "löser sig"

• Mother of 4

Klyx ger vi våra förstoppade barn när inget annat hjälper. Brukar funka bra.

Resulax hjälper när det inte är helt stopp.

• Anonym (MammaMia)
    Mother of 4 skrev 2014-02-17 18:33:05 följande:
    Klyx ger vi våra förstoppade barn när inget annat hjälper. Brukar funka bra. Resulax hjälper när det inte är helt stopp.

Tack! Nu funkade resulax trots allt men det är bra att veta att det finns andra saker att tillgå. Klyx har jag inte ens hört talas om.
Svar på tråden Om resulax inte fungerar?