• Poison82

Sjuk under sjukskrivningen

Jag är sjukskriven på deltid pga graviditetskompliktationer. Nu har jag blivit sjuk med förkylning, halsont, matthet, huvudvärk och feber. Hur går jag nu tillväga? Ska min chef stå för betalning för de timmarna jag skulle varit där eller tar försäkringskassan allt? Ska jag anmäla till både arbetsgivare och fk?
  • Svar på tråden Sjuk under sjukskrivningen
  • Försäkringskassan

Hej! Har man en pågående sjukskrivning hos Försäkringskassan på deltid och blir helt sjuk ska man anmäla detta till Försäkringskassan. Är man helt sjuk mer än sju dagar behöver man ett läkarintyg på hel omfattning från den åttonde dagen. Anmälan om ändrad omfattning kan man göra via Mina sidor på vår webbplats: www.forsakringskassan.se om man har tillgång till e-legitimation. Man går då in under Mina tjänster/sjuk/ändra omfattning. Det går även bra att kontakta handläggaren på Försäkringskassan och meddela detta, vet man inte vem som är handläggare kan man kontakta oss på 0771-524 524. Hälsningar Gabriella, handläggare

• Poison82

Måste jag anmäla från dag 1 att jag är sjuk eller först dag 8 och då med läkarintyg?

• Försäkringskassan

Hej

När du har en pågående sjukperiod ska du meddela Försäkringskassan så snart du kan så att vi kan betala ut rätt sjukpenning till dej. Det måste inte vara en sjukanmält första sjukdag.

Hälsningar
    Felix, handläggare

Svar på tråden Sjuk under sjukskrivningen