Sömnproblem, rycker/slåss/skriker i sömnen
Hej!
Har alltid rört på mig och pratat/hummat i sömnen, inget konstigt. Men för några månader sedan började jag även rycka våldsamt många gånger per natt (sover med min sambo som har berättat detta, inget jag vaknar av). Jag rycker till och andas in häftigt som om någon skrämt mig. Ofta kombineras detta med oroliga drömmar, hjärtklappning, har vaknat av att jag hyperventilerar. Men jag vaknar som sagt inte av själva ryckningarna 99 % av gångerna. Min sambo har knappt sovit mer än 1 timme i sträck på flera månader då han vaknar och blir skiträdd när jag gör så. Sedan började jag prata mer distinkta ord och ibland "gnälla". Boxar till väggen, knäar min sambo och är allmänt våldsam i sömnen. råkade armbåga honom på näsbenet och har dunkat in huvudet i sänggaveln "med flit" i sömnen. Ligger och biter ihop hela nätterna, gnisslar tänder osv.
Igår natt var dock värst. Han fick inte sova alls, inte ens 10 minuter. Ryckte som besatt men blev lugn av att han låg och klappade på mig och pratade lugnande. Sen när han äntligen nästan lyckas somna börjar jag skrika i sömnen. Så högt att hans kompis som sov över på andra sidan lägenheten i vardagsrummet vaknade och kom och undrade vad som händer. Känns skitjobbigt, men jag känner mig alltid fysiskt utvilad. Bara psykiskt utmattad. Har senaste veckorna känt mig tidvis yr, haft dimsyn och känt som jag är i en "drömvärld".
Vet inte vad som är fel på mig :/ Det här håller på varje natt nu.
Har en del problem med ångest men vet inte om det beror på det…
Vad ska jag göra?