• Anonym (slemfia)

Slem i lös avföring. Vuxen

Har under dagen upptäckt att jag har slem i avföringen, ganska mycket genomskinligt slem.
    Är lös i magen men inte så att det är vattnig. Har även behövt gå på toa oftare än vanligt. Inget synligt blod och jag har inte ont. Är dock lite gasig och kanske inte haft samma matlust under dagen men har ätit. Det har inte blivit värre efter mat.
    Har varit förkyld i 1 1/2 vecka.

Måste man alltid söka läkare när det är slem?
    Vad kan det vara?

Min läkare säger att mina magproblem (har haft sen jag var i tonåren) är IBS men inga undersökningar har gjorts. (Hon har dock inte med slemmet i sin diagnos då eftersom det är första gången det händer)

Mediciner jag äter: Sertalin, Levaxin
    samt D-vitamin, B12 & Magnesium

• Svar på tråden Slem i lös avföring. Vuxen
  • Randig

Jag känner en som hade så och det visade sig att hon hade diabetes. Nu säger jag inte att det behöver vara så för dig, men hon hade det som ett symtom.

• Anonym (slem)

Det är rätt vanligt att man kan få slem i avföringen när man är förkyld, så jag tror inte du behöver oroa dig. Man sväljer ju mycket slem. Jag blir alltid helkass i magen när jag är förkyld.

Det är inte ett typiskt symtom på diabetes, så det tycker jag inte du behöver oroa dig för om du inte har några andra symtom som pekar ditåt. Glad

• Anonym (slemfia)

Eftersom jag har problem med magen så börjar man ju undra. Får avvakta ett tag och se vad som händer...

• Anonym (slem)

Ja... Jag har samma problem. Tycker du ska avvakta lite, kanske det går över när förkylningen blir bra!

• Anonym (...)

Jag har IBS och har slem i avföringen till och från. Att ha det är ingen fara i sig, men får man andra symtom som blod, värk mm så ska de kollas upp såklart.

Att ha slem i avf då och då är normalt.

• Anonym (slemfia)

Ni som har IBS eller liknande problem, har ni olika färg och konsistens på avföringen olika dagar?

Har inte sett något slem på några dagar men mår fortfarande inte bra. Har ont i magen och bajset är halvlöst och nu ljust, nästan gult,

Ni som har IBS vad tar ni för mediciner för det?

• Anonym (IBS)
    Anonym (slemfia) skrev 2014-02-19 09:24:47 följande:
    Ni som har IBS eller liknande problem, har ni olika färg och konsistens på avföringen olika dagar?

Har inte sett något slem på några dagar men mår fortfarande inte bra. Har ont i magen och bajset är halvlöst och nu ljust, nästan gult,

Ni som har IBS vad tar ni för mediciner för det?
    Jag har IBS sedan många år och ja, bajset ändras ofta. Både färg, konstistens och hur och när det vill komma ut . Slem har jag också då och då. Jag äter inga mediciner då det egentligen inte finns någon som funkar. En medicin som tycks funka bra för någon funkar inte alls för någon annan. Dessutom ändras det hela tiden hur sjukdomen är. För mig går den i "skov" där jag kan ha en period på några veckor där det är konstant löst med attacker då jag får springa på toa flera gånger på en timme, särskilt en stund efter måltid. Sedan kan det helt plötsligt komma en period med förstoppning då jag inte får ut ett skit :-P. Dessa förstoppningsperioder har kommit på senare år, de hade jag inte förr.
  • Anonym (slemfia)
    Anonym (IBS) skrev 2014-02-19 09:30:17 följande:
    Jag har IBS sedan många år och ja, bajset ändras ofta. Både färg, konstistens och hur och när det vill komma ut . Slem har jag också då och då. Jag äter inga mediciner då det egentligen inte finns någon som funkar. En medicin som tycks funka bra för någon funkar inte alls för någon annan. Dessutom ändras det hela tiden hur sjukdomen är. För mig går den i "skov" där jag kan ha en period på några veckor där det är konstant löst med attacker då jag får springa på toa flera gånger på en timme, särskilt en stund efter måltid. Sedan kan det helt plötsligt komma en period med förstoppning då jag inte får ut ett skit :-P. Dessa förstoppningsperioder har kommit på senare år, de hade jag inte förr.

Så du äter ingen probiotika eller liknande?

Är så trött på min magen nu....

• Anonym (slem)

Jag har också det... För mig blir det bättre om jag undviker att äta mycket socker och kolhydrater.
    Jag försöker äta probiotika, men jag glömmer ta den rätt ofta! Hehe... Annars tar jag dimor vid behov.

Tar du något?

Ska till gyn om ett par veckor och kolla om det kan vara endometrios eftersom jag även har UVI hela tiden och stora problem med mensvärk.
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3079

• Anonym (slemfia)
    Anonym (slem) skrev 2014-02-19 11:16:23 följande:
    Jag har också det... För mig blir det bättre om jag undviker att äta mycket socker och kolhydrater.
    Jag försöker äta probiotika, men jag glömmer ta den rätt ofta! Hehe... Annars tar jag dimor vid behov.

Tar du något?

Ska till gyn om ett par veckor och kolla om det kan vara endometrios eftersom jag även har UVI hela tiden och stora problem med mensvärk.
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3079
    OK vilke probiotika kan du rekomendera? Äter ingenting.
    Vad har du fått göra för undersökningar för att komma fram till att det är IBS? Jag har fått IBS diagnos två gånger av olika läkare, första gången var för va 10-12 år sedan och så var det nu för några veckor sedan. Men ingen av läkarna har undersökt mig med varken instument eller prover... Hmmm :T

Det låter som att  vi har det ganska lika sedan 1½ månad tillbaka så utreds jag för endometrios. Även det en svår diagnos att ställa. Har inte så allvarliga problem att titthål är aktuellt men har testat att äta ihop p-piller kartor för att det skall bli bättre.

Har även Hypotyreos som har med ämnesomsättningen att göra, dessa tre sjukdomar är vanliga tillsammans
  • Anonym (slem)
    Anonym (slemfia) skrev 2014-02-19 11:47:02 följande:
    OK vilke probiotika kan du rekomendera? Äter ingenting.
    Vad har du fått göra för undersökningar för att komma fram till att det är IBS? Jag har fått IBS diagnos två gånger av olika läkare, första gången var för va 10-12 år sedan och så var det nu för några veckor sedan. Men ingen av läkarna har undersökt mig med varken instument eller prover... Hmmm :T

Det låter som att  vi har det ganska lika sedan 1½ månad tillbaka så utreds jag för endometrios. Även det en svår diagnos att ställa. Har inte så allvarliga problem att titthål är aktuellt men har testat att äta ihop p-piller kartor för att det skall bli bättre.

Har även Hypotyreos som har med ämnesomsättningen att göra, dessa tre sjukdomar är vanliga tillsammans
    Tja... jag äter probi mage eller något liknande. Men kan inte säga att jag märker någon skillnad riktigt.
    På mig har de tagit olika blodprover för att se att det inte är brist på någon vitamin eller så. Och så har jag lämnat avföringsprov där de kollade efter de vanligaste tarmsmittorna. Men utan resultat. Fick diagnosen för fem år sedan ungefär, första gången. Efter det bytte jag vårdcentral och fick en annan läkare som sa samma sak. Han rekommenderade att jag skulle testa Vi-siblin. Det glömde jag säga... Tar det två gånger om dagen.

Hur har de utrett dig för endometrios? Har försökt hitta vad man kollar på men utan resultat, står bara att det kan ta flera år innan man får fram en diagnos om man ens får det.
    Okej, hypotyreos brukar väl kopplas med förstoppning? Eller det kanske är sån IBS du har?
  • Anonym (slemfia)
    Anonym (slem) skrev 2014-02-19 12:04:10 följande:
    Tja... jag äter probi mage eller något liknande. Men kan inte säga att jag märker någon skillnad riktigt.
    På mig har de tagit olika blodprover för att se att det inte är brist på någon vitamin eller så. Och så har jag lämnat avföringsprov där de kollade efter de vanligaste tarmsmittorna. Men utan resultat. Fick diagnosen för fem år sedan ungefär, första gången. Efter det bytte jag vårdcentral och fick en annan läkare som sa samma sak. Han rekommenderade att jag skulle testa Vi-siblin. Det glömde jag säga... Tar det två gånger om dagen.

Hur har de utrett dig för endometrios? Har försökt hitta vad man kollar på men utan resultat, står bara att det kan ta flera år innan man får fram en diagnos om man ens får det.
    Okej, hypotyreos brukar väl kopplas med förstoppning? Eller det kanske är sån IBS du har?
    För att komma fram till ev. Endo så har man gjort vaginal undersökning samt ultaljudsundersökning. Fyra gånger senaste 1½ månad och allt ser bra ut. Jag sökte för första gången ppga kraftiga smärtor över äggstockar, värk i underlivet samt molvärk i rygg, ljumske och baksida lår.

Ska vara lite hårdare mot min läkare nästa fredag när jag träffar henne. Jag går hos henne för jag är sjukskriven för Depression, ångest och panik som allt är utlöst av stress (alla dessa är symtom för dessa tre sjukdomar) och det känns som att vad jag än säger och hur jag än mår så hänvisar hon det till depressionen utan att undersöka det närmare.

När jag gogglade lite så fick jag upp denna som verkade intressant: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Jag har den blandade IBS, är ofta ganska hård i magen men får skov där jag får enorma kramper i magen och ut kommer bara löst vatten. BEhöver då gå på toa 3-10 ggr op kort tid, lika löst varje gång. Sen är allt som vanligt igen...
    Hypo är ofra förstoppning. Men under behandling skall avfröingen vara normal
  • Anonym (slem)
    Anonym (slemfia) skrev 2014-02-19 12:16:59 följande:
    För att komma fram till ev. Endo så har man gjort vaginal undersökning samt ultaljudsundersökning. Fyra gånger senaste 1½ månad och allt ser bra ut. Jag sökte för första gången ppga kraftiga smärtor över äggstockar, värk i underlivet samt molvärk i rygg, ljumske och baksida lår.

Ska vara lite hårdare mot min läkare nästa fredag när jag träffar henne. Jag går hos henne för jag är sjukskriven för Depression, ångest och panik som allt är utlöst av stress (alla dessa är symtom för dessa tre sjukdomar) och det känns som att vad jag än säger och hur jag än mår så hänvisar hon det till depressionen utan att undersöka det närmare.

När jag gogglade lite så fick jag upp denna som verkade intressant: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...

Jag har den blandade IBS, är ofta ganska hård i magen men får skov där jag får enorma kramper i magen och ut kommer bara löst vatten. BEhöver då gå på toa 3-10 ggr op kort tid, lika löst varje gång. Sen är allt som vanligt igen...
    Hypo är ofra förstoppning. Men under behandling skall avfröingen vara normal
    Ja men säg till. Det är svårt att stå upp mot läkare, lätt att bara glida med och sen är man arg efteråt för att man inte sa något. Men den där medicinen, vad gör den?

• Anonym (slemfia)

Medicinen som jag länkade till innehåller aloe vera och det är många om man googlar på det som vid IBS problem blivit hjälpta av detta. Var på hälsokosten för att köpa det men dom hade det inte. Hon tipsade istället om Silicea Mage & Tarm som man kan dricka vid akuta problem. Finns forskning från Sahlgrenska bl.a om att den hjälper vid IBS så köpte en sådan och skall beställa tabletterna med aloe vera från Apotea.se och testa mer kontinuerligt och använda silicea vid mer akuta problem. Efter att ha druckit ett glad kände jag lindring direkt Idag var mitt bajs fortfarande gult och löst. Är det normalt eller bör jag kontakta läkare?

Svar på tråden Slem i lös avföring. Vuxen