• photuria

Foglossning.. Någon mer?

Hejsan!

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 16+2. 

Redan runt vecka 10 började jag få väldigt ont i ryggen. Pratade med barnmorskan och hon sa att det var fogarna som börjat luckras upp. 

Nu några veckor senare har jag fruktansvärt ont i ryggen. Speciellt när jag ansträngt den, suttit för länge (ca 15 min), jobbat (äldreboende) eller vart ute och gått. 

Det började i ryggen men nu känner jag även av det vid blygdbenet. Är det riktigt illa känns det som att jag blir knivskuren i fiffi.. Skrikandes

Har inte ens gått halva tiden och känner redan såhär!? Blir rädd när jag tänker på hur de resterande veckorna kan bli..

Någon mer som känner likadant?

• Svar på tråden Foglossning.. Någon mer?
  • photuria
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 20:17:08 följande:
    Lider med dig! Är inte gravid men varit där…
    Usch.. Inte roligt. Har du några tips på hur man kan lindra smärtan eller förhindra att det blir värre?
  • älskarlivet81

Tyvärr inte. Hade problem med första men sju resor värre med andra. Med andra blev jag sjukskriven på deltid i vecka 15 och på heltid i vecka 28.

Jag testade allt andra gången men inget hjälpte. Första gången hjälpte tens mig, ta kontakt med sjukgymnast och se om du kan få hyra.

photuria skrev 2014-02-16 20:20:47 följande:
    Usch.. Inte roligt. Har du några tips på hur man kan lindra smärtan eller förhindra att det blir värre?

• Smum10

Här, jag har känt av foglossning sen innan jul och vart sjukskriven i en månad tillbaka hittills och det ser(känns) inte ljust ut för den resterande tiden. Gick på akupunktur men det fungerade ej så nu går jag med kryckor om jag ska någonstans. BF 2 juli.

Hade ont när jag vänta sonen men då kom det först i vecka 30 och inte i samma styrka som denna gången.

• photuria
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 20:22:58 följande:
    Tyvärr inte. Hade problem med första men sju resor värre med andra. Med andra blev jag sjukskriven på deltid i vecka 15 och på heltid i vecka 28.

Jag testade allt andra gången men inget hjälpte. Första gången hjälpte tens mig, ta kontakt med sjukgymnast och se om du kan få hyra.
    Ajdå. Det lät inget roligt! Får höra av mig till sjukgymnasten. Tack för tipset! :)
  • photuria
    Smum10 skrev 2014-02-16 20:25:09 följande:
    Här, jag har känt av foglossning sen innan jul och vart sjukskriven i en månad tillbaka hittills och det ser(känns) inte ljust ut för den resterande tiden. Gick på akupunktur men det fungerade ej så nu går jag med kryckor om jag ska någonstans. BF 2 juli.

Hade ont när jag vänta sonen men då kom det först i vecka 30 och inte i samma styrka som denna gången.

Ojdå! Känns inte ljust här heller. Drar mig från att göra saker eller umgås med folk när det är som värst. 

Känner mig som en riktig gnällspik eller bitterfi**a men har liksom svårt att njuta av graviditeten när det gör så ont. 

• Smum10
    photuria skrev 2014-02-16 20:35:00 följande:

Ojdå! Känns inte ljust här heller. Drar mig från att göra saker eller umgås med folk när det är som värst. 

Känner mig som en riktig gnällspik eller bitterfi**a men har liksom svårt att njuta av graviditeten när det gör så ont. 

Ja jag sitter här hemma hela dagarna och bara längtar till sommaren. Höll på att deppa ner mig totalt för två veckor sedan men lyckades vända det och nu tar jag det för vad det är. Det är ju inte så mycket att göra åt.

Men jag skulle råda dig att gå till en sjukgymnast och prova om akupunktur fungerar på dig. jag gick två gånger i veckan i tre veckor men fick oturligt nog inget resultat alls med det hör tydligen till ovanligheten.

Lånade en tens i två veckor och det funkade sisådär drog ner smärtan en aning en liten stund.
  • Anna86

Har också foglossning, haft sen v11 och blev sjukskriven redan då(jobbar också i äldreomsorgen). V20 nu och ja, vad ska jag säga. Får inte mkt gjort hemma, ligger/sitter mest i soffan. Har fått lite hemmaövningar av sjukgymnast, går på basal kroppskännedom hos sjukgymnast 1.5timme/veckan, försöker komma iväg till badhuset och få röra mig i vattnet + sitta i bubbelpoolen iaf 1gång/vecka. Längtar till fredag när jag ska få en tens-apparat och ska även diskutera akupunktur med sjg :)

• photuria
    Smum10 skrev 2014-02-16 20:39:57 följande:
    Ja jag sitter här hemma hela dagarna och bara längtar till sommaren. Höll på att deppa ner mig totalt för två veckor sedan men lyckades vända det och nu tar jag det för vad det är. Det är ju inte så mycket att göra åt.

Men jag skulle råda dig att gå till en sjukgymnast och prova om akupunktur fungerar på dig. jag gick två gånger i veckan i tre veckor men fick oturligt nog inget resultat alls med det hör tydligen till ovanligheten.

Lånade en tens i två veckor och det funkade sisådär drog ner smärtan en aning en liten stund.

Vad skönt att höra att jag inte är ensam trots att jag inte önskar någon annan samma sak. 

Tack för tipsen. Ska kolla upp detta!

Lycka till och ta hand om dig. Vi får hålla tummarna för att det kommande halvåret går extra fort! 

• älskarlivet81

Akupunktur hjälpte inte på mig heller. Har hört att ju tidigare man får foglossning desto större risk är det att akupunktur inte hjälper.

Smum10 skrev 2014-02-16 20:39:57 följande:

Svar på tråden Foglossning.. Någon mer?