• Silverdraken

Vad för halsband ska jag köpa till min valp?

Hej! Jag får eventuellt hem min finska lapphundsbebis om 6 veckor och har ännu inte handlat halsband, koppel etc.

Vilket halsband är bäst att börja med? Som ni ser får de mycket päls när de blir äldre och uppfödaren rekommenderade skinnhalsband som man trär över huvudet eftersom att det är svårt att ställa in ett vanligt halsband så att det inte åker pga. av den tjocka pälsen.
    Själv har jag lite svårt för stryphalsband.

Jag vill tillägga att jag inte vill ha sele till vardags utan bara när vi tränad drag och spårning.

Bild på lapphundsvalp:
    www.hundeomplasseringen.net/lapphund.jpg

Bild på vuxen lapphund:
    personal.inet.fi/koti/ananas/images/b-pennut/Peikkoseisoo3.jpg

• Svar på tråden Vad för halsband ska jag köpa till min valp?
  • Mr CarCare

Vi har också köpt en Finsk Lapphund, hon är nu 10v.

Du ska INTE köpa ett stryphalsband utan köp ett litet nylonhalsband med samma typ av fästen som på väskor och hängslen på skidbyxor, väldigt lätt att ta av och på, kostar ca 35-50kr.

• mini97

Ett så kallat polarhalsband fungerar ypperligt det är nästan uteslutande såna jag använder på mina samojeder.
    Hör med uppfödaren vad hon anser.
    Jag skickar alltid med ett halsband med valpen så att valpköparen inte behöver köpa det första halsbandet själv valpen växer ur den så fort.

Lycka till med valpen

• Silverdraken

MRCarcare

Det låter bra! :)

mini97

Vad är ett polarhalsband?

• Lehen

Kul silverdraken.

Vartifrån ska du köpa din lilla valp (vilken kennel)??

Vi köpte ett vanligt nylonhalsband & koppel med typ cykelhjälpspänne.

• Lehen

Cyckelhjälmsspänne såklart

• Lehen

Cykelhjälmsspänne. Nu blev det nog rätt

• Silverdraken

Jag pratade idag med uppfödaren och hon sa att en liten sele elleer ett nylonhalsband med "cykelhjälmsknäppning" var bra att börja med.

Stryphalsbandet var för vuxna hundar så vi hade missförstått varann.

• Phidelie

På vår samojed har vi polarhalsband. Dressyrlänkar (äk strypkoppel) är inte så hälsosamt mot pälsen. Polarhalsband är "halvstryphalsband" dvs de går inte helt igen, utan har en stopp och är mjuka i materialet. se www.bjorkis.com/koppel/hband1big.htm

• Mika86

Köp ett halv stryp.
    Ett "vanligt" halsband kan va farligt om hunden börja dra för mycket o om den "rycker" i kopplet.

Svar på tråden Vad för halsband ska jag köpa till min valp?