• Rigor

Allergivänlig, lättsam och lagom stor hund!

Hjälp mig att hitta en snäll och go familjehund!

Söker som rubriken säger en hund som är känd att kunna vara allergivänlig. Vi har i vår familj ingen allergi, men det finns i släkten och för att underlätta umgänge med dem vill vi hitta en sån hund. (Och hemska tanke, om någon av oss skulle utveckla hundallergi så har vi gjort vad vi kunnat för att förebygga det värsta!)

Vi önskar en rolig men inte alltför krävande hund då en 10 åring ibland ska kunna ta ut den på promenad själv. Den bör vara en lämplig "första-hund" eftersom det är barn i huset, dock inga riktigt små barn. En terrier är nog inte rätta hunden för oss. Pälsvård är inget problem, det är bara kul! 

Hunden bör vara robust, men liten så den är lätt att ta med sig i hem till släkt och vänner. Hittat en underbar ras; Bichon Havanais. Verkar perfekt, förutom att den är lite för liten. Väger som vuxen 4-5 kg. Hade hellre haft en mellan 5-10 kg.

Tipsa mig om fina, kloka och härliga hundraser som kan passa oss!

Om de sk Allvergivänliga hundarna, jag vet att alla hundar kan ge allergiska reaktioner, men vissa är lindrigare än andra. 

• Svar på tråden Allergivänlig, lättsam och lagom stor hund!
  • scanmia

Pudel så klart!
    En mellanpudel borde ha rätt format för er. Kloka, roliga, aktiva djur som vet hur man slappar med. Kräver förstås att man tränar en del vardagslydnad och en ganska god portion motion, men de ger tillbaka tusenfallt. Och det går att välja om man vill lägga mycket tid på pälsvård eller bara ganska mycket, beroende på hur man klipper.

• RosaGrisen

Lagotto? Har för mig att de klassas som "allergivänliga" mellanstora hundar (åt det mindre hållet), lugna och trevliga. Det är iaf den uppfattningen jag har fått av de jag har träffat. I övrigt vet jag inte så mycket om dem :)

• LHUF

Mina svärföräldrar har bichon havanais, helt underbar hund. Precis lagom stor, dom hade en 9-åring när dom skaffade den och hon klarade att gå ut med den själv i början. Så det är en bra behändig hund

• Rigor

Tack för svar! Ska googla och läsa på lite om de raser ni föreslår!

Någon fler som kan tipsa om en hund till os?

• Dexter dot com

Tycker ni ska titta på Bichobraserna, maltesern, griffon bruxullois, och dvärgschnauzern.
    Dom två sista är trimraser men vardagstrimning lär du dig lätt.

Sen tycker jag personligen att det är få 10åringar som bör få gå ut med en hund själv. Att begära att ett barn ska kunna hantera en hund vid den åldern tycker jag är för mycket och ett barn kan aldrig reda ut ett hundslagsmål och skydda er hund mot lösa hundar.

• marla333

Hej rigor! Jag har en bichon havanais. Och det där med vikten är så olika! Haka inte upp dig på det! Min egen hund är ganska stor, han är lång och väger 10kg. Mina föräldrar har samma ras, deras väger 9. Detta var min första hund, så enkel! Inga problem med barn heller. Jag förespråkar absolut bichon havanais! Den är samtidigt liten, men inte för liten. Lätt att ha med överallt, lyfta upp och bära om det behövs. Har även flugit med min hund, så rasen får plats i en flygväska som är tillåten att ha som handbagage :) har även hållit på med viltspår. Föräldrarnas hund är svensk viltspår champion, så den klarar mycket! Jag skaffade min hund först, sedan blev föräldrarna sugna på samma ras då den var så härlig, inte heller de har haft hund innan. Vi klipper ner hundarna, tycker det är enklast och skönast. Men klart det är mysigt att borsta och fixa med pälsen. Om du har frågor om rasen så svarar jag gärna :)

• Lindsey Egot the only one

Självfallet påtalas det om allergivänliga hundar men är man riktigt allergisk så reagerar man ändå. Hundar som inte fäller utan som man får klippa trimma är hundar som inte dröser av med allergen även om det kommer sitta i allt där hunden har varit. Jag är inte hyperkänslig för hund men kan inte sitta i en soffa där en hund har suttit i.

• Dexter dot com
    RosaGrisen skrev 2014-02-17 07:07:21 följande:
    Lagotto? Har för mig att de klassas som "allergivänliga" mellanstora hundar (åt det mindre hållet), lugna och trevliga. Det är iaf den uppfattningen jag har fått av de jag har träffat. I övrigt vet jag inte så mycket om dem :)
    Lagooton är ingen "första gångs hund" om man inte villig att jobba enormt med sin hund. Många är arbetsnakomaner utan av/påknapp, reserverade med mycket rädslor och nervositet.

• LottaF

Vill du att 10åringen ska kunna gå ut med hunden så är en liten hund bättre än en mellan. Den lilla kan h*n i nödfall lyfta upp och bära iväg om det behövs vilket inte fungerar med en större. Vi har en havanais och vår minste var 7 när vi köpte den. Han gick aldrig på promenad själv första året och det dröjde fram till 11 årsålder innan han gick mer än runt kvarteret just för att det kan komma andra hundar/saker som man inte vet hur den reagerar på

• Indiria

Mellanpudel har redan kommit upp men tänkte direkt på den. Pudlar är kloka och roliga och hänger med på allt! Kolla portugisisk vattenhund också, verkar vara en supermysig ras det med :)

• Ansoiver

Puli har grannen som är allergisk och de funkar super bra :) väger typ 10 kg är!!

• Zalabau

Hundallergi har visat sig vara ytters individuellt. Vissa har reagarat som mest på pudlar t.ex.

Steg 1 bör vara att fundera på vad ni kan erbjuda rasen och det verkar ni ha gjort. Med det du har beskrivit här ovan tycker jag att ni ska titta på raser inom grupp 9, sällskapshundar.

Steg 2 bör vara att kolla in raserna noga. Välj mest med hjärnan. Pälsvård, mentalitet, hälsa, skällighet (många sällskapsraser har varit larmhundar), aktiveringsbehov mm och när ni hittat några raser som verkar intressanta är det dags att läsa på ordentligt. Fråga gärna på hundforum, träffa ägare till hundar av rasen osv.

Steg 3 bör vara att välja uppfödare noggrant. De som har valphänvisning på rasklubbens sida brukar vara de som har störst krav på sig. Då blir det lättare att hitta en som är seriös.  Många små hundar har problem som patella och kollar man på SKKs hunddata kan man se om föräldrar och övriga släktingar har gjort de tester som bör göras och resultaten.

Steg 4 är att fundera över allergin. Då det inte är ni själva utan släktingar som är allergiska så kan det vara smart att ta med den/de släktingar som nu har allergi och som ni träffar ofta för att träffa hundar av rasen. Annars känns det nästan viktigare att ni har en bra hundvakt, så ni kan träffa släktingar utan hunden.

Själv tycker jag inte att man skickar ut hunden med barnet själv. Risken idag är stor att det kommer fram lösa hundar, och du vill inte ha 10-åringen mitt i ett hundslagsmål. Ser ibland barn med hundar ute själva och det är sällan de har koll på hur de ska hantera hundmöten.

Svar på tråden Allergivänlig, lättsam och lagom stor hund!