• leeeeni

Ni som gjort fostervattenprov..

Undrar hur det har gått får er som gjort fostervattenprov?
    Tänker mest på missfallsrisken?
    Och för er som dom hittade "fel" på vad var det för "fel" som upptäcktes?

Funderar på att göra fostervattenprov men är inte alls säker.
    Har en son med ett ovanligt syndrom, men vi har ingen ökad risk att få det igen men är ändå orolig.

Pratade med spec. mvc och hon lät inte så jättepositiv till att göra ett men hon skulle återkomma. Hon sa
    också att det är ingen garanti för att barnet är helt friskt för allt inte syns på provet.

Så hur har det gått för er?

• Svar på tråden Ni som gjort fostervattenprov..
  • Flickan och kråkan

Jag har gjort två fvp. Båda gick bra. Läckte lite fostervatten (tror jag) efter andra. Efter ungefär en vecka så kände jag hur det plötsligt mitt i natten "rann till" och blött i trosorna. Inte kiss och inte flytning. Åkte in till gynakuten och läkaren sa att det inte var helt ovanligt att man kan läcka lite i samband med fvp som sedan lägger sig mellan hinnorna. Vid tryck eller liknande så kommer det ut. Jag tyckte att det var jobbiga beslut, men ändå rätt för oss. Missfallsrisken är mycket liten - nästan en promille idag - men den finns där så klart. 

• leeeeni

Skönt att det gick bra för er!
    Jo även om missfallsrisken är liten så är det ändå en risk. Av 100 så är det 0,5-1 som får missfall fick jag berättat för mig. Svårt beslut. Skulle ju vara skönt om man gjort provet och allt gick bra, då kanske man kan vara lite
    lugnare resterande veckor.

• Flickan och kråkan
    leeeeni skrev 2014-02-17 10:14:33 följande:
    Skönt att det gick bra för er!
    Jo även om missfallsrisken är liten så är det ändå en risk. Av 100 så är det 0,5-1 som får missfall fick jag berättat för mig. Svårt beslut. Skulle ju vara skönt om man gjort provet och allt gick bra, då kanske man kan vara lite
    lugnare resterande veckor.
    Fast så hög är inte missfallsrisken. Man har ju sett på senare studier att risken snarare ligger runt 1/700-800. Men likväl så finns risken. Förstår att det är svårt. Det är svårt pga rädslan för missfall och pga ett negativt besked kring provresultatet.
  • leeeeni

jo lite så känner jag med, vill kunna välja om det visar något avvikande.

• fyrabarnsmor4

Vid R-UL såg man att bebisen i magen hade nåt avvikelse på njurbäckenet så man erbjöds om FVP och det direkt. Så vi gick till en annan korridor.

Testet visade inte kromosomförändringar men jag fick återbesöks flera ggr och följde upp detta. Det gick bra.
    Hade inte ont, läckte inte eller hade inte sammandragning m.m...

Svar på tråden Ni som gjort fostervattenprov..