• Wilmersmamma

40+ frågor fosterdiagnostik/MVC i Göteborg-Varberg

Hej,

Är gravid med vårt andra barn v7-8. Vår son är 8 år. Jag fyller 40 år I maj.

Sist jag var gravid gjorde jag ett nupptest (gick på ett jättefint privat MVC I Stockholm).

På mitt MVC där jag går nu görs endast ett kvadrupeltest- visar det risk får jag göra ett fostervattensprov (det får jag såklart göra direkt om det skulle vara så).

Nu till mina frågor, det finns ju nupp och KUB test också? Skillnad? Säkerhet? Visar de olika?

Jag frågade på MVC varför de bara gör kvadrupeltest- svaret var att de anser att det ger samma svar som de andra testerna. Jag undrar om det mest är en kostnadsfråga? Jag går på Kungsbacka sjukhus MVC.
    Det finns en privat mottagning här I kungsbacka men den är stängd under sommaren så jag valde bort den

Vad säger ni- vilka tester bör man göra?

Vet ni något ställe som erbjuder alla testerna- kostnadsfritt eller mot kostnad kring Göteborg/varberg?

Vill helst inte springa och göra UL på flera olika ställen utan göra allting på samma gång!

Sedan undrar jag om ni vet något annat bra MVC att gå till med vettiga läkare (vet ej hur de är på KBA sjukhus). Hade känts bätttre med privat mottagning- service och mottagande brukar vara bättre och mindre diskussion kring pengar. Vet att visa inte sjukskriver annat än om man håller på att dö. Jag mådde dåligt I slutet av förra graviditeten och min dåvarande läkare hjälpte mig att skrive att gällande intyg så att jag kunde vara sjukskriven mot ersättning (vilket tydligen inte alltid är så lätt- kan tnka mig att det är ännu svårare nu).

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden 40+ frågor fosterdiagnostik/MVC i Göteborg-Varberg
  • Flickan och kråkan

Det beror ju på vad du vill ha ut av testet. I Göteborg erbjuds alla blivande mammor över 35 år KUB eller FVP om man så önskar utan kostnad. Nu senast - jag är 38 - så valde vi att gå direkt på fvp då vi ville veta och inte enbart ha en sannolikhetsfråga. Gör du KUB i landstingets regi kostnadsfritt så får du enbart fvp om du får siffror som visar hög risk. Vill du ha möjlighet att göra fvp ändå efter ett KUB så får du göra KUB privat och själv bekosta det. Jag har med alla tre barnen gått på Barnmorskegruppen i Göteborg. Privat. Har varit mycket nöjd. Alltid fått väldigt fin och snabb hjälp med allt.

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 10:53:39 följande:
    Det beror ju på vad du vill ha ut av testet. I Göteborg erbjuds alla blivande mammor över 35 år KUB eller FVP om man så önskar utan kostnad. Nu senast - jag är 38 - så valde vi att gå direkt på fvp då vi ville veta och inte enbart ha en sannolikhetsfråga. Gör du KUB i landstingets regi kostnadsfritt så får du enbart fvp om du får siffror som visar hög risk. Vill du ha möjlighet att göra fvp ändå efter ett KUB så får du göra KUB privat och själv bekosta det. Jag har med alla tre barnen gått på Barnmorskegruppen i Göteborg. Privat. Har varit mycket nöjd. Alltid fått väldigt fin och snabb hjälp med allt.
    sannolikhetsSIFFRA
  • Wilmersmamma

Jag antar att det är KUB I göteborg I stället för kvadrupeltestet då? I kungsbacka får jag göra fostervattensprov direkt utan test om jag vill det- och det är landstinget. Behöver inte betala själv som jag fattade det.

Undrar bara vilket test som är att föredra och om ni vet var man kan gå om man vill göra alla?
    Varför väljer man det ena aller andra av kub, nupp och kvadrupel?

Är så rädd för missfall men vill inte ha ett barn med downs.

• Wilmersmamma

När jag läser på nu förstår jag inte varför de gör kvadrupeltestet. CUB låter bättre!

Om jag går på MVC i Göteborg- och ändå vill göra fostervattensprov (trots låg risk) var gör man då det och vad kostar det?

Behöver veta var jag kan göra CUB som tillägg då jag i så fall behöver göra det ganska snart- vad kostar det?

• Wilmersmamma

Nu har KUB och fick väldigt fina resultat så vi väljer att inte göra fostervattensprov. Vi håller tummarna för att allt skall gå bra!

• Flickan och kråkan
    Wilmersmamma skrev 2014-03-19 14:21:41 följande:
    Nu har KUB och fick väldigt fina resultat så vi väljer att inte göra fostervattensprov. Vi håller tummarna för att allt skall gå bra!
    Lyckat till !
Svar på tråden 40+ frågor fosterdiagnostik/MVC i Göteborg-Varberg