• Emethlarsson

Emmaljunga Viking

Vi är i faggerna och ska beställa barnvagn. Jag har alltid kollat lite extra på Emmaljunga och nu har jag sett deras nyare modell Vikingen. Men min funderar är om den är lite för smal för bebisen. Bebisen är beräknad i juli och kommer då lite längre fram eventuellt behöva en åkpåse i vagnen också. Är det någon som köpt emmaljunga vikingen , som har erfarenhet av den? vad tycker ni om vagnen? Är jag lite för nojig, man vill ju inte köpa för liten liggvagn.

• Svar på tråden Emmaljunga Viking
  • Kela1981

Jag var helt säker på att vi skulle ha vikingen när vi kom till affären för att beställa den men tji fick jag. För min del föll den på att sittdelen inte går att fälla så den blir helt plan, dvs om bebben vill ligga på magen eller sida och sova så går det inte. Tyckte ändå att jag hade läst på om vagnen men det framgick ingenstans. Så vi beställde en Super Nitro istället, den är bara några centimeter bredare än Vikingen och sen valde vi liggkorgen till Vikingen för den tyckte jag bättre om än den som tillhörde Nitron. 
    Jag är beräknad till slutet av juni så vi får barn ungefär samtidigt då. Vikingens sittdel kändes inte så mysig heller. Kan tänka mig att den inte är så värst skön att sitta i då det nästan inte finns någon stoppning alls. Stilmässigt är det snyggt men det ska ju vara skönt också.
    Liggdelen tror jag inte blir för liten i vikingen men sittdelen känns mycket trängre än andra vagnar. Plus att liggdelen använder man ju inte lika länge som sittdelen.
    Lycka till med vagnen :)

• Emethlarsson

Tänkte du Vikingens liggdel på Super Nitros chassi, passar det? Det är främst vikingens liggdel som vi är intresserade av. Sittdelen tycker jag inte ser allt för mysig ut, som du säger. Men vi får se om det blir en viking liggdel nu då.....Så mycket val som ska göras hela tiden, vore smidigt om det bara fanns en modell att välja på ;)

• Kela1981
    Emethlarsson skrev 2014-02-18 20:25:56 följande:
    Tänkte du Vikingens liggdel på Super Nitros chassi, passar det? Det är främst vikingens liggdel som vi är intresserade av. Sittdelen tycker jag inte ser allt för mysig ut, som du säger. Men vi får se om det blir en viking liggdel nu då.....Så mycket val som ska göras hela tiden, vore smidigt om det bara fanns en modell att välja på ;)
    På SuperNitron kan du sätta SuperVikingens liggdel och enda skillnaden på SuperViking och Viking är storleken på hjulen och fjädrar i chassit, så som jag fattade det så är ligg och sittdel samma på SuperViking och Viking.
    Så ja Vikingens liggdel kan du fästa på Nitrons chassi :)
    Ja, det hade varit mycket enklare om det inte hade funnits så mycket val. Fast när väl vagnen är avklarad så känns det som att det värsta är gjort. Säng osv känns inte lika avancerat :)
    Har ni babyskydd? Jag fick mitt av en vän och den är av märket Acta Graco och såklart passar det inte till Emmaljunga om man vill sätta det direkt på chassit så kolla in det också om ni vill kunna lyfta ur bebben i babyskyddet. Vi löste det genom att dom hade kampanj på en Acta Graco-sulky som man kan sätta babyskyddet direkt på men det är kanske inte det mest optimala. Men jag betalar hellre 900 för en sulky som man kan använda när barnet blir större, på resor osv istället för flera tusen på ett babyskydd :)
  • Emethlarsson

Vi skulle låna brorsans babyskydd, men det visade sig inte vara Isofix så nu tänkte vi köpa en ny. Funderar på en brio babyskydd, måste kolla upp om det passar på emmaljungas fästen

• Kela1981
    Emethlarsson skrev 2014-02-24 19:00:37 följande:
    Vi skulle låna brorsans babyskydd, men det visade sig inte vara Isofix så nu tänkte vi köpa en ny. Funderar på en brio babyskydd, måste kolla upp om det passar på emmaljungas fästen
    Brio passar inte på Emmaljungas fästen :( Det fick vi reda på när vi beställde vår vagn.
  • Cissan

Jag har köpt den o är supernöjd!

• Uliise

Det är inte samma sittdel och liggdel på viking resp superviking. De ser likadana ut men supervikingens delar är större i både längd och bredd.

Svar på tråden Emmaljunga Viking