• NancyDrew

Hur gör man med folk som inte svarar på bröllopsinbjudan?

Är INTE medlem på Bröllopstorget (lite för många Bridezillas för min smak) så jag frågar här istället:

Idag går svarstiden för anmälan till vårt bröllop ut. Visserligen är dagen inte slut ännu men jag har på känn att några inte kommer att svara idag.

Det är faktiskt mest släktingar som inte svarat ännu, fastrar, farbröder och kusiner. Lite förvånande (och mycket dåligt) tycker jag.

Eftersom vi ska gifta oss i ett litet kapell samt ha mottagning i vårt hem är det alltså noggrann planering gällande platser och mat/dryck för att dagen skall bli smidig.

Hur skulle NI gjort? Råd/synpunkter emottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur gör man med folk som inte svarar på bröllopsinbjudan?
  • ronja3

Jag skulle förutsätta att de inte kommer! På DN:s hemsida är det en vett och etikettexpert som heter Magdalena Ribbing som brukar svara på såna frågor. Jag har för mig att hon svarat på just din fråga, men jag tror att du kommer få leta lite på sidan. Jag ska kolla om jag hittar det igen, återkommer!
    /Ronja

• amathea

Jag kommer ringa runt... tyvärr ska man inte behöva... men jag känner på mig att jag måste det.
    OSA för vårat datum är nu den 8:e, och nästan inga släktingar alls har hört av sej.

Enligt vissa vett och etiketter betyder det att man kommer när man inte hört av sej, och på andra ställen att man inte kommer...
    för att inga missförstånd ska ske, så får jag nog ringa runt

Är medlem på BT men hänger nästan aldrig där längre... blivit lite.... "hackande" och hönsgård.

• NancyDrew

ronja3: tack för ditt engagemang!

amathea: visst är det tråkigt med slöa människor?

Till båda: era svar kompletterar varandra! Det är oerhört nonchalant att inte svara på inbjudan men eftersom folk är så ouppfostrade får man ringa dem och snällt fråga om inbjudan kommit bort i posthanteringen

Nu känns det bättre, kram på er!

• Fyra

Svarar dom inte så vill dom väl inte komma. Men du kanske vet att en del av de här kanske glömt att tiden är ute? Då kan du ringa dom som du verkligen vill ska komma, men jag ringer inte om de fått en inbjudan. Kram och lycka till!!!

• MalinI

Vi hade inte fått svar från en kille.
    Vi räknade då med att han inte kommer. Tror du vi blev häpna över när han vari kyrkan och kom till festen.
    Till saken hör att han är vegetarian med, så vi hade ingen mat till honom. Han skulle ju inte komma trodde vi.
    Det ställer till besvär i och med att alla inte kan vett och ettiket

• NancyDrew

Fyra: jag ger dom max 2 dagar till, sen ringer jag. Vill inte råka ut för samma sak som MalinI... (usch vad dumt han agerade, ni måste ha haft svårt att hålla masken!)

Tack alla som svarat! Det är bra att få perspektiv på sina egna små världsproblem egnom att höra vad andra tycker!

Kram!
    (jag återkommer nog sent ikväll och rapporterar...)

• Eldna

"Enligt vissa vett och etiketter betyder det att man kommer när man inte hört av sej, och på andra ställen att man inte kommer... "

Skriver man inte "svar senast" i inbjudan? Det borde ju betyda att man förväntar sig ett svar av de som blivit inbjudna tycker jag. Lite synd att dom inte svarar...

• Jossebell

på vårt bröllop så svarade varken min bror, min mamma eller svärfar... De tyckte alla att det var självklart att de skulle komma

Mest irriterande är nog att folk inte fattar att O S A betyder att man ska svara vare sig man kommer eller inte.

T o m på dopet nu där jag skrev att folk skulle höra av sig så ringde bara de som skulle komma så jag fick kolla med alla som inte hört av sig lite så där försynt....

• bambigirl

Vi ringde runt till dem som inte svarat. Alla skämdes så fruktansvärt. Visst är det nonchalant att inte svara, men samtidigt vet jag själv hur lätt det är att glömma saker...

Svar på tråden Hur gör man med folk som inte svarar på bröllopsinbjudan?