• Malin 972

Diarre och kräkningar

Min son är fyra år och har under 4 dagar haft diarre. Ibland så ofta som varje timme. Han säger att han behöver gå och bajsa, men det kommer väldigt lite. Mest vatten och slem. Nu har han kräkts två gånger idag, rejält. Han har ätit lite idag, blåbärssoppa och en korv, som kom upp nu igen. Ringde 1177 och fick order om att ge vätskeersättning, vilket vi gör. Han har dock kräkts igen efter vi började med det. Han har ju haft diarre under flera dagar, hur länge kan de ha det utan att det är farligt? Han är vaken, tittar på tv och är i stort sett sig själv i övrigt. Lite tröttare förstås. Behöver man åka in med honom? Eller kan man fortsätta ge vätskeersättning och vänta på att det blir bra?

• Svar på tråden Diarre och kräkningar
  • pigglet

Du skriver att han i stort sett är som vanligt - då behöver han inte droppas upp.
    Man kan också hålla koll på att han kissar, det ska inte gå mer än 12 timmar utan kiss.

Det är bara gneta på med vätska. Vätskeersättning är ju det allra bästa, så det är ju bra att han accepterar det. Efter en kräkning väntar man 10 minuter, sedan börjar man om och ger en tesked åt gången. Ger man för mycket retar det magen och det kommer ut endera vägen.

• pigglet
    Malin 972 skrev 2014-02-17 21:23:03 följande:
    Ska man väcka honom och ge vätskeersättning?
    Inte om han är hyfsat pigg, och kissar ibland.
  • Flickan och kråkan

Kissande, hyfsat pigga barn brukar det inte vara någon fara med i den åldern . Man får bara traggla på med att få i vätska.

• SandraHelena

Om det fortsätter så be om att få lämna avföringsprov. Min son fick sina första problem med diarre när han var 6 månader, men det var först efter han var 1 år och jag bad om att få ett avföringsprov som det visades sig att han hade en parasit.... Han fick penicillin och han blev bättre. Men så för nån vecka sedan började han kräkas och dirren tillbaka, fick nytt prov och de visades att han hade denna parasit igen, eller om den inte försvann första gången...

Man kan ju alltid kolla om det inte ger med sig! Många kan ha denna parasit utan att märka speciellt mycket av den med..  

Svar på tråden Diarre och kräkningar