• Mellanmjölkens land

Köpa till bebisen eller storasyster?

Vi har en "liten" bebis på 3,5 mån. Anledningen till varför jag skriver "liten" är att vi redan använder stl74 på överkroppen. På underkroppen är det 62/68 som gäller.

Nu har vi fått en rabattkupong på 20% på PoP och eftersom vi använder skalkläder därifrån tänkte vi passa på.

Storasyster fick sina första skalkläder i samband med dagisstarten när hon var 16 mån (augusti) och var det för dåligt väder innan dess gick vi helt enkelt inte ut. Den lyxen finns inte när man har en storasyster på 3,5 som klättrar på väggarna efter en hel dag inne och ett barn på runt året vill ju vara med och leka = ytterkläder behövs.

Storasysters skaljacka var i stl92 medan byxorna var i stl86.

Vilken storlek låter rimlig om det ska användas till hösten? 2-delat eller overall? Eller är det bättre att sikta på kläder till storasyster och köpa till bebisen på rean i sommar?

Storasyster har kläder som kommer passa ett bra tag till så det skulle extrakläder/dubbletter till henne isf.

• Svar på tråden Köpa till bebisen eller storasyster?
  • Flickan och kråkan

Lilllebror kan inte ha storasysters gamla skalbyxor då? Vår yngsta blir 8 månader om ett par dagar och drar stl 74. Premiärkröp ute idag i sina skalbyxor - stl 86. Rullade dem ett varv i midjan och sedan satt de finfint.

• Mellanmjölkens land
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 20:21:22 följande:
    Lilllebror kan inte ha storasysters gamla skalbyxor då? Vår yngsta blir 8 månader om ett par dagar och drar stl 74. Premiärkröp ute idag i sina skalbyxor - stl 86. Rullade dem ett varv i midjan och sedan satt de finfint.
    Jag vet ju inte riktigt. Bebisen har kortare ben än vad storasyster hade när de var lika långa och jag har för mig att skalkläderna var rätt stora på henne när hon fick dem. Jackan kan nog tänkas funka men byxorna lär vara på tok för långa om inte benen växer ikapp rejält!
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2014-02-17 20:46:23 följande:
    Jag vet ju inte riktigt. Bebisen har kortare ben än vad storasyster hade när de var lika långa och jag har för mig att skalkläderna var rätt stora på henne när hon fick dem. Jackan kan nog tänkas funka men byxorna lär vara på tok för långa om inte benen växer ikapp rejält!
    Nej, jag bara tänkte eftersom jag har relativt små barn. Min yngsta har bara precis börjat använda stl 74 (hade stl 62 vid 3,5 månad) och ska de inte användas förrän i höst så är det ju rätt många månader kvar för er lilla. När de kryper runt gör det ju inget att de är lite långa (rullade som sagt upp ett varv i midjan bara). Ni bär ju också mycket och då måste man ju ha minst en storlek för stor för att inte byxbenen ska hamna uppe vid knäna .
  • Bling1975

Innan förskoleåldern hade jag nog köpt begagnat till den lilla om inte storasysters passade när det var dags. Finns massor med fint för lite pengar i de mindre storlekarna då de används ganska sparsamt och de växer fort. Jag avskyr kläder "att växa i" så då köper jag hellre begagnat i flera storlekar om jag tror det blir en kort användningstid.

Till små tycker jag overall är bäst. Men är det stor skillnad i storlek kanske tvådelat sitter bättre.

• Flickan och kråkan

Vilken storlek beror ju lite på hur det ska användas. Byxor som är lite för långa tycker jag sällan är något problem. Eftersom vi enbart bär barnen så är det oftast ett måste. Är det resår nedtill så gör längden ingenting (tycker inte jag). Jackor tycker jag däremot är ett större problem om de är för stora. Särskilt till riktigt så barn. 

• Harmagedon

Till min tvåa hade jag en skaloverall från pop som var guld värd från ca 6 månader. Just det där att man är ute i alla väder med storasyskonet gjorde att hon behövde bra ytterkläder tidigt. Det och att hon inte åkte vagn utan bara sele. Har man otur är det väder för skaloverall hela sommaren. De knölar ihop sig rätt bra och funkar faktiskt att växa i. Jag hade inget val eftersom min tjej var så liten så det fanns inget i hennes storlek.

• Mellanmjölkens land

Vi har ett bärskydd till när vi bär men jag har svårt att tänka mig en 1åring som snällt sitter kvar i selen när det finns sand att äta

Generellt sett anser vi att ett par byxor är urvuxna när de inte går ner i benen ordentligt längre när man bär.

Hmmm, kanske bättre att sikta på en vindfleece till storasyster och jaga skalkläder till bebisen på blocket. Nu under våren borde i klara oss rätt bra med bärskyddet och storasysters gamla vindfleece (stl80 men för en bebis på runt halvåret gör det inte så mycket med långa ärmar eftersom man slipper fundera på vantar då)

• Patio

Bebisen får ärva, så får stora barnet nytt.

• Mellanmjölkens land
    Patio skrev 2014-02-18 13:36:40 följande:
    Bebisen får ärva, så får stora barnet nytt.
    Största problemet med att ärva är väl att de ärvda kläderna antagligen kommer vara för stora, åtminstone byxorna. 86 på ett barn som drar 68-74 på benen är lite väl mycket Första gången storasyster hade sina skalkläder var hon kanske 15 mån och då drunknade hon nästan i dem. Bebisen kommer behöva regnkläder från senast 10 mån eftersom det är då hösten börjar, ännu tidigare om det blir en regnig sommar.
Svar på tråden Köpa till bebisen eller storasyster?