• almapalma

bi/lesbisk under 20

Jag är 15 ska fylla 16, finns knappt några unga här? Vill verkligen hitta någon jag kan snacka med när det gäller detta med bisexualitet, jag är bi tror jag. Men ingen förväntar mig att vara som jag är, vet inte hur alla mina vänner ska reagera. Det känns som att jag aldrig kommer ha modet till att berätta och leva såhär i resten av mitt liv.. Och dessutom, om någon ung tjej vill pröva så är de bara att skriva :) och gärna hjälpa mig lite.. Jag tas som den tjejen med många killar om ni fattar, därför allt är extra jobbigt, egentligen vill jag skrika ut vem jag är.

• Svar på tråden bi/lesbisk under 20
  • Lisastina

hej almapalma!
    misströsta inte, du kan snart få ropa ut över världen vad du vet! Hjärta

www.egaliaung.se det här är en hbt-fritidsgård. Den ligger i Stockholm, jag vet ju inte var du bor, men de kanske kan lotsa dig vidare med tips och råd. 

Det finns ju många som du: rent statistiskt så borde ni vara två stycken i din klass, tex. Det finns garanterat minst ett dussin på din skola. Men det är ju som du själv säger, svårt att få reda på vilka de andra är. 

Jag tycker iallafall att du är duktig som tar tag i saken redan när du är ung, duktig och modig! Jag själv förlorade många år på att jamsa runt och inte fatta vad det var jag behövde. Jag har sånt hopp för er unga homo- och bisexuella, ni har en fin framtid framför er, det är jag säker på! Dem av er jag ser,(ser en del av er på jobbet)  är alltid sanna, intressanta, kreativa och omtänksamma ungdomar som lärt sig mycket av livet. 

Så ge inte upp, nej, heja dig!!!

• almapalma
    Lisastina skrev 2014-02-17 23:01:21 följande:

hej almapalma!
    misströsta inte, du kan snart få ropa ut över världen vad du vet! Hjärtawww.egaliaung.se det här är en hbt-fritidsgård. Den ligger i Stockholm, jag vet ju inte var du bor, men de kanske kan lotsa dig vidare med tips och råd. 

Det finns ju många som du: rent statistiskt så borde ni vara två stycken i din klass, tex. Det finns garanterat minst ett dussin på din skola. Men det är ju som du själv säger, svårt att få reda på vilka de andra är. 

Jag tycker iallafall att du är duktig som tar tag i saken redan när du är ung, duktig och modig! Jag själv förlorade många år på att jamsa runt och inte fatta vad det var jag behövde. Jag har sånt hopp för er unga homo- och bisexuella, ni har en fin framtid framför er, det är jag säker på! Dem av er jag ser,(ser en del av er på jobbet)  är alltid sanna, intressanta, kreativa och omtänksamma ungdomar som lärt sig mycket av livet. 

Så ge inte upp, nej, heja dig!!!

Tyvärr bor i jag i södra Sverige.. Hur ska jag göra då?:/
  • blodsyster

Hej!

Fortfarande svårt att säga precis vad du ska göra, men du kan kolla vidare på rfsl ungdom (www.rfslungdom.se/lokalt) eller kolla med din lokala tjejjour (www.tjejjouren.se/kontakta-en-jour); det är två bra organisationer jag själv hade mycket hjälp av när jag "kom ut" som bi. Mitt tips är nog att endast göra som du själv känner och vill och berätta till en början bara till de som du vill ska veta när du själv vill det. Jag berättade för min bästa kompis när jag var 16 år, men inte fören jag var 19 till min mamma, och det kändes asbra. Jag var jätteförvirrad i flera år eftersom att det inte fanns nån runt mig som snackade om bisexualitet och de som gjorde det var negativa till det. Nu, som 19-åring, kan jag säkert säga att jag absolut inte skulle vilja ha det på nåt annat sätt - jag älskar att vara bi! Men, självklart är det för att jag har varit så pass privilegierad som jag är, med folk som tagit det väldigt bra när jag kommit ut. Det finns forskning som visar på att bitjejer mår sämst bland homo- och bisexuella (sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5756664) och det är därför viktigt att du har någon att prata om, precis som du själv också skriver. Kolla in RFSL och Tjejjouren så kanske de kan slussa vidare dig om inget annat. Det blir bättre!

Lycka till, och massor av kärlek till dig!

• almapalma
    blodsyster skrev 2014-02-18 00:13:26 följande:

Hej!

Fortfarande svårt att säga precis vad du ska göra, men du kan kolla vidare på rfsl ungdom (www.rfslungdom.se/lokalt) eller kolla med din lokala tjejjour (www.tjejjouren.se/kontakta-en-jour); det är två bra organisationer jag själv hade mycket hjälp av när jag "kom ut" som bi. Mitt tips är nog att endast göra som du själv känner och vill och berätta till en början bara till de som du vill ska veta när du själv vill det. Jag berättade för min bästa kompis när jag var 16 år, men inte fören jag var 19 till min mamma, och det kändes asbra. Jag var jätteförvirrad i flera år eftersom att det inte fanns nån runt mig som snackade om bisexualitet och de som gjorde det var negativa till det. Nu, som 19-åring, kan jag säkert säga att jag absolut inte skulle vilja ha det på nåt annat sätt - jag älskar att vara bi! Men, självklart är det för att jag har varit så pass privilegierad som jag är, med folk som tagit det väldigt bra när jag kommit ut. Det finns forskning som visar på att bitjejer mår sämst bland homo- och bisexuella (sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5756664) och det är därför viktigt att du har någon att prata om, precis som du själv också skriver. Kolla in RFSL och Tjejjouren så kanske de kan slussa vidare dig om inget annat. Det blir bättre!

Lycka till, och massor av kärlek till dig!

Åh det får mig verkligen att känna mig säkrare på det här. Tack så jättemycket för tipsen!

grejen är att du är säkert en jättestark kvinna, jag är alldeles för orolig för vad andra ska tycka och jag hatar mig själv för det.. Men jag ska försöka.

Kärlek till dig också underbara människa!
  • Tigerliljaaa

Hej!
    Dem flesta är faktiskt helt ok med det idag tack och lov! Och dem du stöter på som har åsikter behöver du inte bry dig om. Handlar oftast om okunskap. Dem kommer snart på att du är du ändå :)

• almapalma
    Amanda98 skrev 2014-03-05 01:24:56 följande:
    Jag är bi tjej! 16 år precis fyllt !

Vill du snacka lite?:) Skönt att prata med nån i sin ålder!
  • almapalma
    Tigerliljaaa skrev 2014-03-05 03:20:25 följande:
    Hej! Dem flesta är faktiskt helt ok med det idag tack och lov! Och dem du stöter på som har åsikter behöver du inte bry dig om. Handlar oftast om okunskap. Dem kommer snart på att du är du ändå :)

Haha jag vet.. Men vill inte riskera att förlora några kompisar eller nåt..:/ det var så längesen jag skrev det här och har inte sagt till en enda person..
Svar på tråden bi/lesbisk under 20