• Anonym (Undrar?)

allergi mot salt?

Kan man vara allergisk mot salt och svartpeppar? Alltså är det något man kan ta reda på genom tester på sjukhuset?

• Svar på tråden allergi mot salt?
  • Anonym (ssk)

Nej, inte allergisk. Men man kan væra överkänslig.

• Anonym (ssk)

Nej, inte allergisk. Men man kan væra överkänslig.

• Prutt

Proteiner och ibland kolhydrater kan man vara allergisk mot. Salt är salt och alltså ingadera, men peppar innehåller proteiner så där är det teoretiskt möjligt i alla fall. Tror inte det finns något test för det dock.

• sextiotalist

Salt ingår naturligt i din kropp (alltså NaCl) i alla dina kroppsvätskor, i cellerna etc, så hade man varit allergisk så hade nog det märkts.

• Tessa22

Inser att det här är en gammal tråd, men tänkte nämna ifall någon annan snubblar in här som jag gjorde.
    Att jo, man kan vara allergisk mot salt. Min mamma tex får näsblod direkt av salt och svår hosta. Jag själv är inte lika svårt drabbad, men får ont i magen och diarre av det. Så jo, det kan man. Har ni svårt för det så åk och ta ett test. Eller bara låt bli det ;)

• Anonym (Me)

Aldrig hört talas om.

• Iarwain
    Tessa22 skrev 2017-05-27 02:25:15 följande:
    Inser att det här är en gammal tråd, men tänkte nämna ifall någon annan snubblar in här som jag gjorde.
    Att jo, man kan vara allergisk mot salt. Min mamma tex får näsblod direkt av salt och svår hosta. Jag själv är inte lika svårt drabbad, men får ont i magen och diarre av det. Så jo, det kan man. Har ni svårt för det så åk och ta ett test. Eller bara låt bli det ;)
    Nej, man kan inte, precis som någon skriver ovan, vara allergisk mot salt,
    Allergi bygger på en reaktion mot vissa proteiner.
    Salt innehåller inte proteiner.

Man kan säkert få andra problem av salt, som följd av överkänslighet, men inte en allergisk reaktion.
  • Glinda från Oz
    Tessa22 skrev 2017-05-27 02:25:15 följande:

Man kan varken vara allergisk eller överkänslig mot salt, isåfall vore man död eftersom kroppen innehåller så mycket salt.
  • Iarwain
    Glinda från Oz skrev 2017-05-28 14:04:56 följande:
    Man kan varken vara allergisk eller överkänslig mot salt, isåfall vore man död eftersom kroppen innehåller så mycket salt.
    Nej, riktigt så enkelt är det inte.

Toxicitet är inte en glidande skala, vid en viss mängd eller liknande mått (t.ex. partiellt tryck) går vissa ämnen från att vara ofarliga till att bli toxiska.
    Det finns personer, men är väldigt sällsynt. som faktiskt har en överkänslighet mot saltet som förekommer i svett, vilken har högre koncentration än den som finns inne i kroppen.
    Vad tror du skulle hända om du inte duschade av dig efter att du badat i döda havet?

Sedan måste man göra skillnad på "salt och salt". Salter är en definition på en mängd olika mineraler, där NaCl endast är en av dom.
  • Glinda från Oz
    Iarwain skrev 2017-05-28 14:19:12 följande:

Nej, riktigt så enkelt är det inte.

Toxicitet är inte en glidande skala, vid en viss mängd eller liknande mått (t.ex. partiellt tryck) går vissa ämnen från att vara ofarliga till att bli toxiska.

Det finns personer, men är väldigt sällsynt. som faktiskt har en överkänslighet mot saltet som förekommer i svett, vilken har högre koncentration än den som finns inne i kroppen.

Vad tror du skulle hända om du inte duschade av dig efter att du badat i döda havet?

Sedan måste man göra skillnad på "salt och salt". Salter är en definition på en mängd olika mineraler, där NaCl endast är en av dom.

Eh??!!! Det är klart att för mycket salt är farligt det fattar väl vem som helst. Men nu pratar vi om ALLERGI och ÖVERKÄNSLIGHET, inte om förgiftning. Det är två helt olika saker så ditt svar är OT. Att huden blir irriterad av för mycket salt är också OT, det är inte överkänslighet eller allergi, salt är uttorkande för alla och vissa har känsligare hy.

Att vi pratar om vanligt koksalt och inte typ Natriumcyanid är underförstått. Gift och allergi/överkänslighet är inte samma sak.
  • Iarwain
    Glinda från Oz skrev 2017-05-28 14:41:54 följande:
    Eh??!!! Det är klart att för mycket salt är farligt det fattar väl vem som helst. Men nu pratar vi om ALLERGI och ÖVERKÄNSLIGHET, inte om förgiftning. Det är två helt olika saker så ditt svar är OT. Att huden blir irriterad av för mycket salt är också OT, det är inte överkänslighet eller allergi, salt är uttorkande för alla och vissa har känsligare hy.

Att vi pratar om vanligt koksalt och inte typ Natriumcyanid är underförstått. Gift och allergi/överkänslighet är inte samma sak.
    Läs sedan mina två länkar, som ger stöd till det jag skriver ovan.
  • Iarwain

Kan försöka förklara detta, då länkarna inte förklarar fundamentet.

Överkänslighet är en tidig reaktion på toxicitet. Vissa personer har rubbad funktionalitet i vissa delar.

Det du kallar uttorkande är en toxicitet, saltet dödar dina yttre celler, på samma sätt kan de sätta igång även vid låga nivåer beroende på andra störningar. Detta kan då ge en reaktion mot sin egna svett.
    (tas upp i en av artiklarna jag länkar)

Det är sällan bra att diskutera "underförstådda saker" då nivån av förståelse inom området kan skilja sig stort. Det gör att det vissa tror är underförstått är något helt annat.
    Då kan ju du förklara vilka saltsorter du verkligen pratar om, då varken det salt du köper i paket i affären eller finns i din kropp är helt ren NaCl.
  • Glinda från Oz
    Iarwain skrev 2017-05-28 15:32:26 följande:

Kan försöka förklara detta, då länkarna inte förklarar fundamentet.

Överkänslighet är en tidig reaktion på toxicitet. Vissa personer har rubbad funktionalitet i vissa delar.

Det du kallar uttorkande är en toxicitet, saltet dödar dina yttre celler, på samma sätt kan de sätta igång även vid låga nivåer beroende på andra störningar. Detta kan då ge en reaktion mot sin egna svett.

(tas upp i en av artiklarna jag länkar)

Det är sällan bra att diskutera "underförstådda saker" då nivån av förståelse inom området kan skilja sig stort. Det gör att det vissa tror är underförstått är något helt annat.

Då kan ju du förklara vilka saltsorter du verkligen pratar om, då varken det salt du köper i paket i affären eller finns i din kropp är helt ren NaCl.

Jag tror den här förvirringen hos dig beror på att du inte har grundläggande kunskaper om hur kroppen fungerar. Jag läste den första länken. För mycket salt leder till högt blodtryck etc eftersom mineralerna i kroppen rubbas, olika människor är olika känsliga för det, det har inget med överkänslighet att göra. Inte sådan överkänslighet som man pratar om då man pratar om allergi i alla fall. Det är en naturlig reaktion som sker hos alla. Ordet överkänslighet kan användas på flera sätt, man kan t.ex prata om att någon är överkänslig då personen blir ledsen över något, det betyder inte att det är allergirelaterat.

Att ts inte pratar om salter som är rena gifter och förbjudet att använda i mat tror jag alla förstår oavsett bakgrund. Vi pratar ju trots allt om saker man äter här.
  • Iarwain

Dom definierar upp vad som är en känslighet för salt ur deras aspekt, det vill säga en överkänslighet, hos de som har andra trösklar.
    Men varför blandar du tillbaks allergi i detta?

Det finns ingen allergi mot salt men en överkänslighet.

Även om vi totalt bortser från den första länken, så ger den andra länken stöd för en annan typ av överkänslighet mot salt. Vad har du för kommentarer på den?
  • Iarwain
    Glinda från Oz skrev 2017-05-28 16:01:46 följande:
    Att ts inte pratar om salter som är rena gifter och förbjudet att använda i mat tror jag alla förstår oavsett bakgrund. Vi pratar ju trots allt om saker man äter här.
    Varför tar du upp detta?
    Det finns en mängd salter som är godkända som livsmedel förutom NaCl. Jag kan ta fram studier med exempel på överkänslighet på ett antal av dessa också, om du är intresserad.
Svar på tråden allergi mot salt?