allergi mot salt?
Kan man vara allergisk mot salt och svartpeppar? Alltså är det något man kan ta reda på genom tester på sjukhuset?
Kan man vara allergisk mot salt och svartpeppar? Alltså är det något man kan ta reda på genom tester på sjukhuset?
Nej, inte allergisk. Men man kan væra överkänslig.
Nej, inte allergisk. Men man kan væra överkänslig.
Proteiner och ibland kolhydrater kan man vara allergisk mot. Salt är salt och alltså ingadera, men peppar innehåller proteiner så där är det teoretiskt möjligt i alla fall. Tror inte det finns något test för det dock.
Salt ingår naturligt i din kropp (alltså NaCl) i alla dina kroppsvätskor, i cellerna etc, så hade man varit allergisk så hade nog det märkts.
Inser att det här är en gammal tråd, men tänkte nämna ifall någon annan snubblar in här som jag gjorde.
Att jo, man kan vara allergisk mot salt. Min mamma tex får näsblod direkt av salt och svår hosta. Jag själv är inte lika svårt drabbad, men får ont i magen och diarre av det. Så jo, det kan man. Har ni svårt för det så åk och ta ett test. Eller bara låt bli det ;)
Aldrig hört talas om.
Inser att det här är en gammal tråd, men tänkte nämna ifall någon annan snubblar in här som jag gjorde.
Att jo, man kan vara allergisk mot salt. Min mamma tex får näsblod direkt av salt och svår hosta. Jag själv är inte lika svårt drabbad, men får ont i magen och diarre av det. Så jo, det kan man. Har ni svårt för det så åk och ta ett test. Eller bara låt bli det ;)
Så en länk till studie relaterat till överkänsligthet mot salt i mat;
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2210808
och en länk till studie angående överkänslighet mot svett;
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12430731
Nej, riktigt så enkelt är det inte.
Toxicitet är inte en glidande skala, vid en viss mängd eller liknande mått (t.ex. partiellt tryck) går vissa ämnen från att vara ofarliga till att bli toxiska.
Det finns personer, men är väldigt sällsynt. som faktiskt har en överkänslighet mot saltet som förekommer i svett, vilken har högre koncentration än den som finns inne i kroppen.
Vad tror du skulle hända om du inte duschade av dig efter att du badat i döda havet?
Sedan måste man göra skillnad på "salt och salt". Salter är en definition på en mängd olika mineraler, där NaCl endast är en av dom.
Kan försöka förklara detta, då länkarna inte förklarar fundamentet.
Överkänslighet är en tidig reaktion på toxicitet. Vissa personer har rubbad funktionalitet i vissa delar.
Det du kallar uttorkande är en toxicitet, saltet dödar dina yttre celler, på samma sätt kan de sätta igång även vid låga nivåer beroende på andra störningar. Detta kan då ge en reaktion mot sin egna svett.
(tas upp i en av artiklarna jag länkar)
Det är sällan bra att diskutera "underförstådda saker" då nivån av förståelse inom området kan skilja sig stort. Det gör att det vissa tror är underförstått är något helt annat.
Då kan ju du förklara vilka saltsorter du verkligen pratar om, då varken det salt du köper i paket i affären eller finns i din kropp är helt ren NaCl.