• Snabens

    Bli adopterad som vuxen

    Hejsan, jag är undrar om man kan bli adopterad som vuxen utan att ens ena förälder är gift med den man vill bli adopterad av?


    Jag har nämligen ingen biologisk pappa kvar och jag har för mig att vår advokat ringde tingsrätten och frågade om det var möjligt. Tror ens förälder var tvungen att vara gift med den personen man vill bli adopterad av för att det skulle kunna vara möjligt. Men det känns ju konstigt? Jag har ju liksom ingen pappa vid liv längre och jag vill verkligen bli adopterad. Ett brev till tingsrätten skulle kosta 10 000kr och det var inte ens säkert att det skulle gå igenom.


    Vet ni något om hur man kan gå till väga?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-18 17:27
    Om jag vill bli adopterad av min styvfar, kommer min biologiska mor inte längre vara kopplad till mig?

    Jag vill endast lägga till min styvfar som min far, inte ta bort min mor. Men det kanske inte går?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-18 22:58
    Det står att man som par måste vara gift för att kunna adoptera. Men jag är ju redan son till min mor, jag vill bara bli adopterad av min styvfar så att jag får en "far".

    Borde det inte gå?..
  • Svar på tråden Bli adopterad som vuxen
  • Gredelina

    Din biologiska mor är alltid kopplad till dig. Frågan är varför du vill ha det på papper om han nu redan betyder allt som en far gör för dig. Vill du ärva eller vad är det frågan om, nu när du är myndig menar jag.

  • Snabens

    Nej, jag ärver redan enligt hans testamente.


    Det jag vill är att ta efter hans efternamn, så jag får samma efternamn som mina två syskon samt att han då blir min far på "riktigt".


    Men är det bara att skriva till tingsrätten och fråga?

  • Audhild01

    När du är 18 eller äldre bestämmer du helt själv om du vill bli adopterad eller inte, och vem du vill bli adopterad av. Din biologiska förälder kan inte göra något åt det. Jag VET att det är så, för det förekommer att människor betalar för att bli adopterade av någon med adligt efternamn. De får då detta efternamn, vilket inte vore möjligt på annat sätt (annat än genom äktenskap såklart).

  • en glad

    Även vid en styvbarnsadoption måste föräldrarna vara gifta med varandra annars blir bara endera av dem din adoptivförälder!

Svar på tråden Bli adopterad som vuxen