• Anonym (förvirrad)

Hur vet man att man är utsatt för psykisk misshandel?

Hur vet jag att det jag utsatts för är psykisk misshandel? Kan det vara så som han säger, att det är jag som psykiskt misshandlat honom? Efter nästan fyra år och ett barn vill jag bara lämna, samtidigt som bara tanken gör ont. Efter att vi flyttade isär i höstas och dessutom flyttade till olika städer så känns det någonstans som att jag öppnat mina ögon, att jag inser hur dålig våran relation var och hur dåligt han behandlat mig (vad jag tror i alla fall). Men samtidigt så känner jag mig bara totalt lost, tänk om jag har fel? Tänk om problemet varit jag hela tiden? blir galen..

• Svar på tråden Hur vet man att man är utsatt för psykisk misshandel?
  • Anonym (utsatt)

Hej! Jag var själv utsatt för psykisk misshandel. Några få tillfällen fysiskt.
    Detta pågick i ca 3 år. Jag valde att lämna min relation drastiskt en dag. Och det har nu gått några månader och jag har insett hur mycket bättre jag mår ensam. Ingen som kontrollerar mej eller säger saker till mej.
    från första stund jag ville lämna relationen tog  det ca 8 månader tills jag våga.

Så läs sidan föregående har nämnt. Den är jätte bra. Jag kände igen mej

• Anonym (tuva)

Finns något som heter tuvaforum tror jag, googla på det. Där finns mycket info.

Men oavsett om det är du eller han som utövar den psykiska misshandeln så är väl det bästa att bryta relationen? Varför stanna i en relation där psykisk misshandel existerar menar jag? Hur motiverar du (och han) det? Det är ju knappast en positiv relation att vara i.

Mitt ex menade att jag var psykiskt sjuk när jag ville skiljas (han ville inte skiljas) och tyckte det var jättebra att jag gick till en kurator... tyvärr (för mitt ex då) så fick jag stöd i mina känslor och tankar hos kuratorn, hon hjälpte mig att inse att jag inte var psykiskt sjuk och faktiskt hade rätt att ta ut skilsmässa eftersom jag ville det. Äsch lite svårt att förklara... men det kan faktiskt vara en form av psykisk misshandel att beskylla sin partner för just det.

• Anonym (frasse)
    Läs här om emotionell misshandel dvs psykisk misshandel. Det är inte ovanligt att den som misshandlar både psykiskt och psykiskt anklagar den misshandlade och beskyller denna för allt. 
Svar på tråden Hur vet man att man är utsatt för psykisk misshandel?