• Mamori

Någon som fått hemskolning/lärare som kommer hem?

istället för att barnet deltar i vanliga sär/träningsskolan? Har ett kravkänsligt ickeverbalt barn med autism och svåra dygnsrytmsproblem som inte alls trivs i skolan och söker efter alternativ...

• Svar på tråden Någon som fått hemskolning/lärare som kommer hem?
  • krompa

Är gruppen för stor? (Mer än 6 barn) Min autistiske lillebror gick i en klass med 4 elever och det passade honom perfekt eftersom han hade ett behov av att veta vad de andra gjorde för att vara lugn. Varje gång han var i större folksamlingar (10 eller fler) blev han snabbt stressad och trött väldigt lätt.

Har barnen egna assistenter så ditt barn kan komma undan gruppen ibland?
    När det gäller barn med problem som ditt barn har är det viktigt att de lär sig umgås i små grupper eftersom de när de blir äldre kommer flytta till gruppboenden eller servicelägenheter där det är viktigt att de lärt sig vissa rutiner och kan umgås i en liten grupp ibland.

Jag har bara varit med om hemskolning när det gällt svårt sjuka barn inför och efter svåra operationer.

• Mamori
    krompa skrev 2014-02-18 18:51:09 följande:
    Är gruppen för stor? (Mer än 6 barn) Min autistiske lillebror gick i en klass med 4 elever och det passade honom perfekt eftersom han hade ett behov av att veta vad de andra gjorde för att vara lugn. Varje gång han var i större folksamlingar (10 eller fler) blev han snabbt stressad och trött väldigt lätt.

Har barnen egna assistenter så ditt barn kan komma undan gruppen ibland?
    När det gäller barn med problem som ditt barn har är det viktigt att de lär sig umgås i små grupper eftersom de när de blir äldre kommer flytta till gruppboenden eller servicelägenheter där det är viktigt att de lärt sig vissa rutiner och kan umgås i en liten grupp ibland.

Jag har bara varit med om hemskolning när det gällt svårt sjuka barn inför och efter svåra operationer.
    Det gick bra när gruppen var 3 barn och två vuxna, nu är de 5 barn och tre vuxna. De har ett litet extrarum dit han kan gå men han vill ju inte vara helt ensam heller. Det finns inga assistenter utan de delar på lärarna, alla barn behöver mycket uppmärksamhet. Han kan umgås med andra barn i små grupper när det inte är några krav på honom, tex ett litet fritids skulle fungera bra, men det är jättejobbigt för honom när det är både mycket barn och stora krav på honom samtidigt. Han skäms jättemycket inför de andra barnen när han inte kan saker och kan då inte ens försöka. Som det är nu så skolvägrar han totalt om inte någon av oss föräldrar är med, och även då så vägrar han göra de flesta av sakerna där. Så det är en jobbig situation så jag försöker ta reda på vilka alternativ som finns, vi ska ha möte med lärare och rektor snart.
Svar på tråden Någon som fått hemskolning/lärare som kommer hem?