• anonnnim

snatteri

Hej jag behöver råd av nån kunnig person,idag var det dom och jag blev dömd för snatteri och fått 6500 kr i dagsböter men en stor problem jag har inte råd jag får ekonomisk hjälp av socialtjänsten och jag har barn som ett år gammal jag vet inte var ska ja ta vägen för att betala sån stor summa jag har ju inte såna pengar och vad händer nu dem sakt att ja får ett brev med summan men ja kommer ju inte kunna att betala åker jag direkt till kronfogden eller kan man få hjälp nånstans?

• Svar på tråden snatteri
  • Greger b

När det gäller böter är gången som följer;  Du får ett brev med krav på att betala in bötessumman.
    så får du tre veckor på dig att betala. Därest du ej kan eller vill betala går kravet direkt vidare till Kronofogden för vidtagande av exekutiv åtgärd. Fogden försöker då driva in beloppet medelst utmätning. Någon utmätning på försörjningsstöd får dock ej ske enär detta belopp ligger på nivå existensminimum.

Fogden kan då höra av sig och se om du har några värdefulla saker i din ägo som kan försäljas på exekutiv auktion.
    Finns inget av värde att hämta, då ligger bötesbeloppet kvar på bevakning hos fogden och tickar ränta tills detsamma blir betalt.
    En betalningsanmärkning får du genast. Den ligger kvar tre år efter det att skulden är betald.

• Philippa

Du kan inte få hjälp nånstans, det är din skuld.

Svar på tråden snatteri