• Anonym (anonym)

Använda sin privata telefon?

Jag är 24 år och har praktiserat i två månader på ett företag där jag ett par gånger har fått använda min egna mobil till att ringa till chefen. Jag har påpekat ett par gånger att jag inte vill ringa för mycke från min egen och samt försökt få hjälp av AF men dem gör inget. 

Kan arbetsgivaren tvinga mig att använda min egna mobil? De andra har jobbtelefoner. Jag tror chefen vill spara pengar, hen bara pratar bort de så fort jag nämner något om de. Jag får aktivitetsstöd plus att jag ska betala ett dyrt pendelkort och leva sen också.

• Svar på tråden Använda sin privata telefon?
  • elyse

Hur många gånger är "ett par gånger" gällande samtalen till chefen? Du kan inte låna en kollegas jobbtelefon när du behöver ringa?

• Grappa

Om du behöer en telefon för att klara praktiken ska du ha en. Vad dina kollegor har eller inte har är inte relevant.

• Anonym (Z)

Säg nej, bara då.

Även om du väl är en av väldigt få som inte ringer till fafst pris nu för tiden.

• Queenie70

Om du under två månader bara har behövt ringa "ett par gånger" så är du givetvis inte u behov av en tjänstetelefon. Om du har nåt hopp om att få en fast tjänst på detta företag en dag så kanske det inte är läge att spela primadonna...

• Anonym (anonym)

Jag ville veta om man har någon rättighet och använda sin egen mobil i arbetet? 

Jag ringt många gånger, skickat sms. Jag ska gå vid sidan om chefen, men hen är inte där så ofta och de andra som jobbar där kan inte mina och chefens uppgifter så jag är beroende av chefen. Men att kommunicera via mail funkar inte heller för hen svarar inte där. 

• Anonym (Z)
    Anonym (anonym) skrev 2014-02-18 20:30:23 följande:
    Jag ville veta om man har någon rättighet och använda sin egen mobil i arbetet? 

Jag ringt många gånger, skickat sms. Jag ska gå vid sidan om chefen, men hen är inte där så ofta och de andra som jobbar där kan inte mina och chefens uppgifter så jag är beroende av chefen. Men att kommunicera via mail funkar inte heller för hen svarar inte där. 
    Vad säger AF då?
  • Anonym (anonym)
    Queenie70 skrev 2014-02-18 20:26:23 följande:
    Om du under två månader bara har behövt ringa "ett par gånger" så är du givetvis inte u behov av en tjänstetelefon. Om du har nåt hopp om att få en fast tjänst på detta företag en dag så kanske det inte är läge att spela primadonna...
    Förklara primadonna
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-18 20:31:30 följande:
    Vad säger AF då?
    Dem säger att jag att det är fel och utnyttjande av chefen och dem skulle ringa till hen men har inte gjort de och de har gått två veckor nu. 
  • Anonym (Z)

Maila till chefen då att du inte kommer använda din privata telefon mer utan låna kollegorsnas telefon eler maila. Har chefen synpunkter får hen vända sig till AF.

Svar på tråden Använda sin privata telefon?