• fridaybox

Hur mycket levaxin äter ni?

Hej! Nu är det ett par år sen (cirka 5) sen jag började äta levaxin, tycker att det är rätt svårt att hitta adekvat information om hypotyreos. När jag läser om sjukdomen och hur det påverkar kroppen (läs vikten) så låter det som om allt ska funka som vanligt så länge man är inställd på rätt dos levaxin. Jag upplever att jag har svårare att gå ner i vikt, kroppen svarar inte på ändrad kost eller träning. Åtminstone inte i normala doser, jag förstår också att jag så klart kan gå ner i vikt om jag slutar äta eller tränar 6 timmar om dagen. Men är det så det ska behöva vara? Jag är utbildad inom kost & hälsa (PT) och vet hur jag ska lägga upp min träning samt äta bra och "tillräckligt". Men resultaten uteblir! Jag är inte överviktig, 174 cm & väger 68 kg, rätt nöjd rent allmänt. Men önskar att jag kunde få bort det lilla överflöd som samlat sig runt magen. Ni vet, det blir liksom väldigt tajt vid byxlinningen. Jag är lite rädd för att försöka "skylla" min oförmåga att slanka till mig på sköldkörteln och undrar därför hur ni andra med hypotyreos upplever kroppen (med medicinering), tycker ni att det är detsamma som innan? Äter 200 mikrogram levaxin om dagen, har fått för mig att det är en ganska så hög dos. Hur mycket äter du? Tack!

• Svar på tråden Hur mycket levaxin äter ni?
  • cher82

Hej!

Har också hypotyreos och äter som du också 200 mikrogram levaxin!
    Var överviktig när jag fick min diagnos och tänkte att äntligen skulle jag kanske gå ner i vikt, så vart det inte! Förstått nu att ganska många har problem med att gå ner i vikt med levaxin, då ska man tydligen överdosera ganska ordentligt.
    Har även läst flera artiklar om att de som har sköldkörtelbroblem kan må bättre av en glutenfri kost! Inget vetenskapligt fastställt men tänkte själv prova glutenfritt ett tag och se om det blir någon skillnad!

Finns en medlemssida på Facebook som heter sköldkörtelföreningen, om du inte redan är med där rekommenderar jag den, finns mycket bra information där bland alla medlemmar!

• Zopiklon

Se till att få i dig selen, magnseium, jod och kokosolja. Det hjälper sköldkörteln lite på traven. hypo.info är en bra sida.

• Joelina

Jag äter 225, varannan dag, 200 varannan dag. Äter gluten och mjölkfritt och har äntligen fått bort
    mitt magonda. Inte min överkilon, men mår super förrutom att jag är TRÖTT! Anledningen att jag
    äter glutenfritt är att jag allergisk, desamma med mjölken. Klarar ost och smör, men inte mkt.

Svar på tråden Hur mycket levaxin äter ni?