• Fille91

Funderar på att skaffa en kattunge..

Flickvännen har tjatat under ett år tid om en katt, jag har inte varit negativ om att skaffa en kattunge men vi fick en bebis för ett tag sedan och jag tyckte att vi skulle lägga ner kärleken till våran dotter och sedan anade jag att hon skulle släppa tankarna om en katt när dottern kom vid jul men hon känner fortfarande att hon vill ha en.

Jag har lite funderingar angående vilka kattraser som passar bäst som innekatt, vi bor i lägenhet så innekatt är det som gäller. Sedan undrar jag om det finns katter som inte släpper så mycket hår? 
    Flickvännen fyller 32 i nästa vecka så har planer om att överraska henne med en kattunge då, skulle bli glad om ni som är mer kattkunniga än mig kunde ge mig lite råd och tips om det jag undrade över!

• Svar på tråden Funderar på att skaffa en kattunge..
  • Nitor
    Fille91 skrev 2014-02-19 00:58:57 följande:
    Flickvännen fyller 32 i nästa vecka så har planer om att överraska henne med en kattunge då,
    Vet i tusan om du ska överraska. Kan bli fel katt för henne.
  • Fille91
    Nitor skrev 2014-02-19 01:02:36 följande:
    Vet i tusan om du ska överraska. Kan bli fel katt för henne.
    Jo men tänkte mer om att jag berättar för henne på hennes födelsedag om att jag har funderat och vill skaffa en katt, att hon sedan får bestämma katt. Men vill enda ha råd så vi inte köper någon ras som har behov att springa ute.
  • Nitor
    Fille91 skrev 2014-02-19 01:06:35 följande:
    Jo men tänkte mer om att jag berättar för henne på hennes födelsedag om att jag har funderat och vill skaffa en katt, att hon sedan får bestämma katt. Men vill enda ha råd så vi inte köper någon ras som har behov att springa ute.
    Ja men den lösningen lät bra  Glad
  • camillas1985

Ska man köpa raskatt så kostar de ju ganska många tusenlappar så vet inte vad ni är beredda att ge men birma upplever jag som en super mysig ras. Hårar gör de men det gör nog alla raserna förutom de nakna. Vill man ha en billig katt så är det ju bondkatt men de tycker jag är riktiga ute katter men finns säkert de som mår bra av att bara vara inne också. Kolla på katthem där brukar det finnas både ungar och vuxna. Hade jag bebis skulle jag nog hellre välja en vuxen lugn katt än unge.

Lycka till och hoppas hon blir glad över överraskningen =). Hehe ge henne ett paket med kattleksaker och se om hon fattar vinken =).

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • fluu

Rex och siameser mår ju bra av att vara inne, men är ofta svindyra. Säger som de andra, överraska henne inte. Utan meddela istället på födelsedagen att "vi ska skaffa katt, jag betalar, men vi väljer tillsammans" eller så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nemo1

Köp ingen kattunge nu. Ni har en liten bebis redan och det tror jag räcker gott och väl. En kattunge behöver massor med tid och uppmärksamhet den också. Och är du rädd för katthår så köp definitivt ingen katt. Alla bebisens kläder och saker kommer att vara fulla med hår. Katten kommer troligen vilja ligga hos bebisen, accepterar ni det? 
    Det kostar även mycket pengar även med katt. Katten ska vaccineras, försäkras, kastreras, idmärkas, äta kvalitetsfoder. Veterinärbesök är väldigt dyra.

• Lady Paraplyh

Fundera först på om du har råd med en katt. Du är inne på raskatter, de kostar runt 10 000 kronor/styck. Kattungar ska inte vara ensamma utan vara minst två. Det är 20 000 kronor.

Jag lägger ner ungefär 500 kronor per katt och månad. Såhär ser mina utgifter ut:

Torrfoder (Royal Canin) 80 kronor

Blötmat (Bosita, Mjau och Gormet Gold) 120 kronor

Leksaker och godis: 50 kronor

Kattsand: 150 kronor

Försäkring: 100 kronor

Detta är alltså per katt, han man två katter blir det dubbelt så dyrt. Förutom det här tillkommer vaccineringen på 340 kronor/år.

Det finns gott om lugna kattraser, mitt förslag är att du köper en bok om olika kattraser till din flickvän. Fundera sedan på vilken ras som passar er, besök olika utställningar och bekanta er med rasen. Där får ni kontakt med olika uppfödare också.

Jag tycker absolut att man kan ha både katt och barn. Att ha barn är inget hinder för att ha katt.

• Fille91
    camillas1985 skrev 2014-02-19 06:40:01 följande:
    Ska man köpa raskatt så kostar de ju ganska många tusenlappar så vet inte vad ni är beredda att ge men birma upplever jag som en super mysig ras. Hårar gör de men det gör nog alla raserna förutom de nakna. Vill man ha en billig katt så är det ju bondkatt men de tycker jag är riktiga ute katter men finns säkert de som mår bra av att bara vara inne också. Kolla på katthem där brukar det finnas både ungar och vuxna. Hade jag bebis skulle jag nog hellre välja en vuxen lugn katt än unge.

Lycka till och hoppas hon blir glad över överraskningen =). Hehe ge henne ett paket med kattleksaker och se om hon fattar vinken =).
    Ja sen så har flickvännen en dotter sen tidigare som bor hos oss varannan vecka och hon vill också gärna ha en katt, ja det var ju en bra idé om att ge henne en liten extra paket med någon kattleksak i :) Men jag ska kolla vidare och hoppas på lite tips och råd!
    nemo1 skrev 2014-02-19 08:00:48 följande:
    Köp ingen kattunge nu. Ni har en liten bebis redan och det tror jag räcker gott och väl. En kattunge behöver massor med tid och uppmärksamhet den också. Och är du rädd för katthår så köp definitivt ingen katt. Alla bebisens kläder och saker kommer att vara fulla med hår. Katten kommer troligen vilja ligga hos bebisen, accepterar ni det? 
    Det kostar även mycket pengar även med katt. Katten ska vaccineras, försäkras, kastreras, idmärkas, äta kvalitetsfoder. Veterinärbesök är väldigt dyra.
    Självklart vet vi att det blir mer utgifter med husdjur, bara för att jag är okunnig om katter så vet jag att kostar en del. Rädd för katthår är jag inte men är ju inte så trevligt med hår i luften och på möblerna men var bara en tanke jag hade om det fanns vissa katter som inte släppte så mycket hår. Hjälper väl en del om man borstar dom ofta.
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-19 11:12:46 följande:
    Fundera först på om du har råd med en katt. Du är inne på raskatter, de kostar runt 10 000 kronor/styck. Kattungar ska inte vara ensamma utan vara minst två. Det är 20 000 kronor.

Jag lägger ner ungefär 500 kronor per katt och månad. Såhär ser mina utgifter ut:
    Torrfoder (Royal Canin) 80 kronor
    Blötmat (Bosita, Mjau och Gormet Gold) 120 kronor
    Leksaker och godis: 50 kronor
    Kattsand: 150 kronor
    Försäkring: 100 kronor
    Detta är alltså per katt, han man två katter blir det dubbelt så dyrt. Förutom det här tillkommer vaccineringen på 340 kronor/år.

Det finns gott om lugna kattraser, mitt förslag är att du köper en bok om olika kattraser till din flickvän. Fundera sedan på vilken ras som passar er, besök olika utställningar och bekanta er med rasen. Där får ni kontakt med olika uppfödare också.

Jag tycker absolut att man kan ha både katt och barn. Att ha barn är inget hinder för att ha katt.
    Tack får kolla upp lite :) Nej jag är inte inne på något speciellt, jag undrade bara om det fanns vissa katter som passade bäst som innekatt, eftersom vi bor i lägenhet så blir det en innekatt.  Okej så man kan inte ha bara en katt om det ska vara en innekatt? Blir det för långtråkigt för den att vara utan kattkompis?

Nej så dyr katt ska vi inte ha, jag vet inte heller vad de olika raserna kostar men tjejen har nämnt något om att hon gärna vill ha en perser kattunge. Finns det någon som heter så?

• Fille91
    Yas skrev 2014-02-19 16:25:54 följande:

www.katter.nu/perser/

info om perser katter, dem är långhåriga dock...

Vad dum jag kände mig nu, istället för att fråga kunde jag såklart googla själv. Ursäkta och tack för hjälpen! :)
Svar på tråden Funderar på att skaffa en kattunge..