• wamma

HJÄLP! Börjat styrketräna o klarar inte av att låta bli att överäta..

Hjälp!!
    Jag hra börat styrketräna 3ggr i veckan. Och de dagar jag tränar så kan jag inte låta bli att äta, försöker hålla mig till viktväktarnas kostpoäng.. men jag drar över.. kanske typ med.. 300points? ... men nää.. igår vart det kankse... 20 el 30 points för mycet.. så är det varje dag när jag har tränat... Jag styrketräntar i ca 1 tim och jag hoppas på att få muskler och gå ner i vikt... men jag undrar om det är enns möjligt nu att få båda med tanke på min matglädje de dagar..

Vet ni om man kan göra något så att man kan äta mycet med ändå gå ner i vikt? har köppt kaffet som ska hjälpa.. säkert bara kokus pockus.. men men det låter som bra nånses den här ggeng *fniss*.. funderar på detta med att man ska vila i 48 tim för att man ska inte bryta sönder det man håller på och bygger upp.. men simma.. promener... eller något.. borde man kunna göra ju...

Uch... vad förvirras mitt inlägg är.. men huvud dragen..

1. har börjat styrketräna för att få muskler och för att gå ner i vikt..
    2. klarar inte av att låta bli att äta de dagar jag har tränat (DÖHUNGRIG)
    3. finns det något jag kan göra de dagar jag inte styrketränar för att gå ner i vikt?...

*hoppas hoppas på svar från de som vet, för jag fattar nada nu...*

• Svar på tråden HJÄLP! Börjat styrketräna o klarar inte av att låta bli att överäta..
  • Kakan83

Att du är mer hungrig de dagarna du äter är inte alls konstigt med tanke på att din kropp förbränner mer än annars. Det är inte bara den timmen du är på gymmet som kroppen jobbar, utan även timmarna efter du är färdig.

Mitt tips är att du ska fortsätta att äta. Desstomer du hänger dig upp på alla points dessto mer vill du ha det.

Utöka styrketräningen med en halvtimmes konditionsträning?

Jag själv tränar tre-fyra gånger i veckan och jag äter som en häst Men förra veckan igen lyckades jag gå ner 2.3 kg, och till trots det så unnade jag mig bpde tacos,cola och chips på helgen.

Som sagt, kroppen behöver energin mer när du tränar. Sluta inte att äta, ät mer och ät nyttigt! Lycka till!

• Kakan83

" Att du är mer hungrig de dagarna du äter " menar så klart de dagarna du TRÄNAR går för snabbt på tagenterna ibland..

• wamma

Hej kakan83!
    Tack för svaret.. då vet jag att hoppas att det är inte helt kört. Igår så vart det iafall inte sååååå farligt.. för jag höll mig till MASSA fullkornspasta.. med så goooood sås til.. som kanke var inte så bra *ähym* därav så många points extra men men.. gott var de!

Jag gör så här ungefär..
    10 min cykel
    30 in styrkemaskinerna
    20 minuter rodd

(har inga tunga tyngder, börjar från 0 eftersom jag var sängliggnade gravid för några år sen så ALLA muskler försvann .. eller de få jag hade iafall från början...)

• Kakan83

Fullkornspasta är ju jätte bra. Det kan man äta hur mkt man vill av.

Det verkar som att du har en bra början på ditt träningsprogram. Har du en instruktör som hjälper dig på gymmet? Jag började att styrka träna i april förra året och jag började också på 0. (vill bara påpeka det så att jag inte låter som nån expert ) Men det tar ju lite tid innan man ser reslutat. Tyvärr så är det ju inte det man vill veta.

Har ni gåband på gymet? Det tycker jag är helt super. Börja med en kvart och gå i ditt tempo som du känner är bäst sen kan du öka på hastigheten. Enligt "min" instruktör så förbränner det mer att gå än att cykla. Men det är ju lite svårt det där för man kan få olika bud vart man än väner sig. Men jag tycker personligen att gåbandet är hur bra som helst

• wamma

Hej Kakan83

ÄÄÄh! Expärt o expärt.. just nu så ligger du på avdelning exprärt jämfört med mitt vetande

mmmm.. gåband är kankse bra för förbränning.. men jag tänker så här att syckling ger muskler då behöver jag inte träna bena när jag är o tränar rygg/mage/bröst/axlar/armar.... Tänkte att rodd ger oxå kalloriförbränning... men sen hur mycet det ger har jag noll koll på..

• Shoegal

Kakan83:
    " Fullkornspasta är ju jätte bra. Det kan man äta hur mkt man vill av."

Självklart kan man gå upp i vikt och föräta sig även på fullkornspasta. Den innehåller ungefär lika mycket energi som vanlig pasta (om jag inte minns helt fel). Skillnaden är väl att man blir ngt mättare på ngt mindre mängd om man väljer fullkorn framför vanlig.

• Shoegal

wamma: Hur ser en dags ätande ut då du inte tränar och hur ser det ut då du tränar? På ett ungefär?

• wamma

Hej Shoegal
    De dagar jag inte tränar:
    På ett ungefär så håller jag mig till mina points enligt viktväktana.. Har gått ner men inte på vågen?! Men en storlek i kläder..

De dagar jag tränar..
    Samma mängd som de dagar jag inte tränar + (igår) 2 stora lass pasta med ca 2 dl ostsås (gjord på pulver) och 2 pitabröd med ost i...

• Shoegal

wamma: Det är ju storleken som räknas, inte siffran på vågen. Grattis!

Men hur har du lagt upp dina points? Vad äter du till frukost, lunch, middag, mellanmål? Hur lång tid tar det mellan träning och då du äter ngt? Vad äter du då?

• wamma

hmm...

'vanliga tränarfira dar bara promenad på 6km på grund av att dagis är så långt borta ****************
    Frukost ca 3 points (bröd eller knäcke med soltorkad tomat i olja)
    Lunch ca 6 points
    Middag ca 9- 10 points

Frukost o lunch håller jag som enklat..

De dagar jag tränar************
    Samma fruokost, men en fralla med grönsaker i innan träning på deras fik vid 9.00 tiden.. tränar mellan 10.00-11.00 går hem o äter lunch.....
    tanken var att luch skulle va samma som vanligt och middag med.. men av dessa 3 ggr jag nu har tränat så flipparde jag ur två av tre.. och den tredje var en kväll jag vart tvungen gå o träna... så... vart det massa choklad eftråt *rådnar*

• wamma
    menar att tre ggr har jag tränat 2 ggr ha rjag överätit o 1 gång frossa i choklad..
  • Shoegal

Jag skulle nog rekommendera dig att äta en bättre frukost än knäcke eller bröd. Varför inte testa havregrynsgröt? Jag kör 1 dl havregryn, 2 dl mjölk och Önos lågkalorisylt och kommer upp i samma pointstal.

Mellanmål saknar jag i din matlista. Några frukter osv till mellanmål hjälper blodsockerkurvan att hålla sig på en lagom nivå och gör att du har lättare att hålla dig borta från pastafrosseriet osv de dagar du tränar. Om du tränar behöver du visserligen äta lite mer så de dagarna kan du ta en yoghurt, keso/kesella osv. Försök äta mer protein och lite mindre kolhydrater, det behöver du om du styrketränar. Kycklingfilé, tonfisk, lax osv är bra proteinkällor.

Försök äta ngt var 3e-4e timme. Det behöver inte vara stor måltid utan en frukt, en macka, en tallrik fil osv räcker mellan målen som du bör äta enligt tallriksmodellen; 1/2 tallrik grönt, 1/4 tallrik pasta/ris/potatis och 1/4 tallrik kött/fisk/fågel.

Hoppas mina tips hjälper dig ngt iaf, lycka till!

• wamma

mm.. frukt ja... håller på o letar efter en frukt osm är god och inte "kittlar i munnen" äpple gör det så jag äter det bara ibland.. Är nog en av de värsta bläääh vad äckligt med grönsaker människa...

Och jaa.. protein måste jag nog öka på.. får vänta tills matlagingslusten kommer tebax.. nu när jag pluggar och jobbar så blir det bara sånt som man har tid och snurra ihopp fort.. pulversoppor o dyl...Alla kan inte va mästerkockar och orka med studier, arbete, familj, städning mm Inte jag iafall!!

Näe, tack för havregrynsgröt *Skrattar* men håller nog till min knäckemakca

Tackar för tipsen.. *funderar på snabbprotein i pulverform som hälls i vatten/mjölk.. finns det sånt må tro??? :-P *

• Kary

Ät saker som mättar längre. Protein, fiberrik mat, mat med lågt GI.

• Shoegal

Det där med att plugga, sköta hem, familj, vänner osv känner jag helt och hållet igen. Men ta ngn dag i veckan och gör "storkok". 10 portioner köttfärssås osv tar lika lång tid att göra som 1-2 portioner VV har många bra recept på grytor osv som man kan göra flera portioner av och frysa in resten. Frys in i portioner så går det snabbt att tina och är lätt att ta med sig till skola osv

Det måste ju inte vara gröt, men bran flakes, müsli osv fungerar ju också. En macka mättar ju inte speciellt mycket... Annars måste man ju ha den där väldiga jättekaraktären (som jag tyvärr saknar) för att hålla sig borta från överätanadet.

Det finns proteinshakes i hälsokostbutiker, träningsbutiker osv som man kan blanda ut i vätska och dricka i samband med träning. Du kan även hälla proteinpulver i smoothies osv om du absolut inte får i dig protein i din vanliga kost. Det känns för mig mer som en nödlösning men var och en gör ju som hon vill

• Mjao

Var och fick introduktion på nautilus igår, killen där rekommenderade att simma om man ville ner i vikt också. bränner en himla massa fett om man simmar. Däremot inte styrketräna mer än 2-3 gånger i veckan men simma fick man göra så mycket som man ville utan att de skulle förstöra. Alltså motionssimma i måttlig takt, inte leka alshammar.

Tycker inte att du verkar äta för mycket, är ju klart att du måste äta mer de dagar du tränar, men som någon annan påpekade, var är mellanmålen?
    Ät en banan direkt efter träningen så beöver du inte vara dödshungrig när du kommer hem för att äta lunch.

• musli

nu ska vi se... har tränat styrka lääänge och nu börjat igen efter graviditeten...
    nummer 1: mät med måttband, väg inte för ofta! muskler väger mer än fett MEN tar mindre plats, alltså ser du skillnaden på ett måttband tydligare än på en våg!
    nummer 2: träna lagom... se till att kroppen får hämta sig emellan passen för att bygga upp musklerna... varva med simning t.ex. eller stavgång, mycket bra redskap båda två för att tona kroppen och ger bra kardiologisk träning...
    nummer tre: vill man bli större i musklerna, 8 - 10 repetitioner med tunga vikter, sista repetionen är nästan plågsam
    vill man tona kroppen, 12 - 15 repetioner med lätta vikter.

har du specifika frågor så får du gärna fråga i inboxen eller gästboken.

*måttbandet är min gud*

Svar på tråden HJÄLP! Börjat styrketräna o klarar inte av att låta bli att överäta..