• NathalieAndersson

Overall?

Hej!

jag ska iväg och handla lite mer kläder idag innan den lill* kommer.
    Min fråga är den; Jag har mjuklift i vagnen och undrar om ja behöver någon annan overall än fleeceoverallen?
    Blir det för kallt för bebis med en flecceoverall på sig eller måste den ha ngn tjockare?

BF är den 28 feb.

Hoppas det är ngn som kan mig svar!

• Svar på tråden Overall?
  • R Mutt

Det räcker med fleeceoverall. Något annat skulle bli för otympligt. Bättre att ta en extra filt om det skulle bli kallt.

• Sandrew79

Det beror ju lite på vart ni bor också! Det är ju lite temp skillnader beroende på vart man bor i Sverige!

• Sandrew79

Jag bor i Umeå och här tror jag att man skulle behöva något varmare overall!

• R Mutt

Finns ingenstans i Sverige där en baby i mjuklift behöver mer än en fleeceoverall. Det är bättre att sätta på ett uderställ i merinoull om man nu skulle bo i smällkalla norrland. Är det kallt ska man köpa lager-på-lager inte supertjock overall (gäller förresten oavsett ålder).

• NathalieAndersson

Vi bor vid vänern så blir är ju inte lika kallt här som det är uppe i Norrlad..
    Har kusierna där uppe så dr vet ja att d kan bli kallt

Okej, tack då vet jag.
    Är första barnet så man blir lite fundersam
    Då behöver ja inte köpa ngn overalls då, svärmor hade köpt en häromdan

Tack för snabba svar

• Sandrew79

Eller kan man köpa en ordentligt varm overall! Den jag har köpt är bra mycket varmare än en fleeceoverall! Är det -25 eller mer och man måste iväg någonstan så är fleece ganska vekt!

• R Mutt

Det är inte min erfarenhet som förälder, men valet är fritt - of course

• Sandrew79

Efter viss många vintrar som nord bo vet man det!

• Hildis

Jag tänker försöka hitta någon vindtät overall också. Kanske en tunnare som man kan ha en fleece under.

Vet inte riktigt hur varmt och vindtätt det blir i en mjuklift (vi har också mjuklift) men i alla fall om man bär i babyskyddet till och från bilen eller går ut och bär i sjal någon dag osv måste det behövas varmare än en fleeceoverall. Jag skulle själv frysa i bara en fleecejacka om det är minusgrader...

• R Mutt

Hildis:

Polarn & Pyret har en bra vindtät overall i andas-material som man kan dra över tex. en fleeceoverall.

Sedan ska man inte gömma att en av de vanligaste orsakerna till att små barn fryser är att man klätt på dem _för mycket_ (större barn kan säga till eller ta av sig mössan om de är för varma, men småttisarna kan inte det). Blir barnet för varmt börjar det svettas och svetten kyler sedna ner kroppen. Därför är det bra att klä i många lager och använda material som andas och som inte kyler. Underkläder i bomull en svinkall dag är tex en lika stor köldbov som en för tunn overall. Det är en konst det där med kläder...

• Hildis

Ja, jag såg en overall på PoP idag. Den var i fleece och med ett vindtätt mellanskikt. Kanske ett alternativ. Men det lutar faktiskt åt en "vanlig" overall, lite tjockare fleecevariant, ej vindtät som jag hittade på ett annat ställe. Det är nog sant att när dom är nerbäddade så är det tillräckligt, och i övrigt får man väl fylla på med filtar.

Svar på tråden Overall?