Det beror ju på vart man ska åka. Vill du till ett typiskt charter-resmål, typ Kanarieöarna, Mallorca eller liknande så är väl charter billigast.
Men t.ex. stadssemester i Europa skulle jag definivt boka på egen hand. Vi var till Bryssel 6 dar för några år sen. Bor i Vasa, Finland och vi åkte med Blue1 via Stockholm till Bryssel, vi bokade allt via nätet.
En liknande resa med charter hade varit 200 euro dyrare per person och då bara 4 dagar, dessutom var det från Helsingfors, alltså nästan 50 mil för att ta sig dit. Hotellet hade säkert varit lyxigare, vi bodde på ett litet hotell, men det var rent, wc och dusch på rummet naturligtvis och morgonmål ingick.
I höstas var vi och öluffade i Grekland och bokade också själva. Åkte via Köpenhamn, Maesk Air till Aten och sen båt till Naxos. Vi var borta 3 veckor och betalade 585 euro/pers och då ingick allt boende, inkl. 2 nätter i Köpenhamn. En veckas charter kostar ju ungefär lika mycket.
Däremot ska vi kanske åka till Rhodos i år, och då blir det charter, därför att det är mycket billigare. Så jag kollar absolut på nätet först innan jag bestämmer nåt.
Finns massor av bra sidor på nätet, ex:
www.ryanair.com
www.easyjet.com
www.sterling.com
www.flyme.com
och även SAS kan ha bra priser, ex. snowflake är jättebilligt
och hotell på:
www.book-a-hotel.com
www.worldres.com