• Juniphé

Vilket bolag anlitar ni när ni ska resa utomlands? Charter eller inte charter?

Vill så gärna bjuda med min make utomlands i år, men jag tycker att gamla hederliga charterbolagen är för dyra.
    Apollo skulle jag aldrig mer resa med som dom är uteslutna för evigt för mig...

Vart bokar ni era resor på nätet?

Dessa ställen är mest lockande för oss:
    -storstad Europa
    -Västindien
    -Hawaii
    -USA
    -Nya Zeeland
    -Japan

Snälla ni resvana... HJÄLP!

• Svar på tråden Vilket bolag anlitar ni när ni ska resa utomlands? Charter eller inte charter?
  • Bupa

Gå in på Ryanair.se och välj "sök billigaste resa" och följ instruktioner.
    Förra veckan satt jag letade, mest på skoj, och hittade resor till Rom, Barcelona, London etc, där kostar billigaste flyget 1 kr (beroende på resmål och avgång)!! Sen tillkommer förstås skatt, men det är bara några hundringar.

• Juniphé

Alltså:
    Vart (vilka sidor) bokar ni era resor på nätet?
    Vilka bolag har bra resor till ovan nämnda destinationer?
    Är charter onödigt dyrt?

Har liksom mest rest charter i mina dagar... och nu är det ett bra tag sedan jag var ute och reste, så jag behöver lite tips...

• Heeso

Gå in på flygbolagen direkt och boka internetflygbiljetter.
    Brukar funka bra. KLM och Lufthansa har ofta bra priser.
    Även Sterlingticket.com har också eller Fly Me.

• Pingla med en åsikt

charter är inte dyrt.
    Det må vara tråkigt, man känner sig boskap och mainstream - men om det FINNS ett charterbolag som handahåller resa dit ni vill så tåls de oftast att jämföras.
    Annars råder jag att
    1) bestäm VAR ni vill åka och hur ni vill bo (eget litet intimt hotell, stort komplex med allt man kan behöva, egen villa med pool, trångt rum mitt i storstad o s v)
    2) Kolla vilka som flyger hit billigast. Kolla charterbolagens biljetter som bara är flygbiljetter OCH kolla om de har paketlösning.
    3) Jämför med att boka flyg eller hotell OCH flyg på exempelvis www.mrjet.com alternativt gå in på någon annan resesajt.

Säg till om du vill ha tips på reseajter eller resmål.
    GlobetrotterPingla

• annisen81

Jag tycker att resfeber.se är bra. Har bokat genom de en gång, kan kombinera hotell och flyg precis som man vill.

Har alla typer av prisklasser.

• Pingla med en åsikt

Här kommer lite resesajter från mig

PS När n i bestämt om VAR ni vill, kolla Expressens och Aftonbladets reseguider ? billiga och bra!

www.airtours.se/
    www.alltomthailand.se/
    www.deluxe.se/
    www.globetrotter.se/bookingentry/bookingentry.aspx
    www.jambotours.se/
    www.flygvaruhuset.se
    www.nazar.se/
    www.ving.se
    www.fritidsresor.se
    www.ticket.se
    www.natresebyran.se/
    www.sistaminuten.se/
    www.travelmarket.se/
    www.travelpartner.se/
    www.wic.se/

en gedigen samlingssida med massor av länkar:
    www.resesidan.nu/

• Juniphé

oh my God så mycket tps och länkar!!!

TACKAR!!!

*kan det vara Johnny som charmar?*

• iolanthe

Det beror ju på vart man ska åka. Vill du till ett typiskt charter-resmål, typ Kanarieöarna, Mallorca eller liknande så är väl charter billigast.

Men t.ex. stadssemester i Europa skulle jag definivt boka på egen hand. Vi var till Bryssel 6 dar för några år sen. Bor i Vasa, Finland och vi åkte med Blue1 via Stockholm till Bryssel, vi bokade allt via nätet.

En liknande resa med charter hade varit 200 euro dyrare per person och då bara 4 dagar, dessutom var det från Helsingfors, alltså nästan 50 mil för att ta sig dit. Hotellet hade säkert varit lyxigare, vi bodde på ett litet hotell, men det var rent, wc och dusch på rummet naturligtvis och morgonmål ingick.

I höstas var vi och öluffade i Grekland och bokade också själva. Åkte via Köpenhamn, Maesk Air till Aten och sen båt till Naxos. Vi var borta 3 veckor och betalade 585 euro/pers och då ingick allt boende, inkl. 2 nätter i Köpenhamn. En veckas charter kostar ju ungefär lika mycket.

Däremot ska vi kanske åka till Rhodos i år, och då blir det charter, därför att det är mycket billigare. Så jag kollar absolut på nätet först innan jag bestämmer nåt.

Finns massor av bra sidor på nätet, ex:

www.ryanair.com
    www.easyjet.com
    www.sterling.com
    www.flyme.com

och även SAS kan ha bra priser, ex. snowflake är jättebilligt

och hotell på:

www.book-a-hotel.com
    www.worldres.com

• Pingla med en åsikt

TS:
    oh my God så mycket tps och länkar!!!

TACKAR!!!

*kan det vara Johnny som charmar?*

Jag:
    Eller så är det jag som är reseskadad sedan mååååånga år

• jina

www.indcen.se har billiga resor och hjälper gärna till med tips och annat. de är specialicerade på Asien men har även annat.

• vackrastarflow

www.statravel.se har billiga billiga resor både för studerande och ickestuderande. har rest till USA med dem två gånger nu, alltid väldigt bra pris.
    annars är flygvaruhuset mitt ständiga tips! en annan smart grej är att gå till flygbolagens hemsidor, de kan vara billigare.

billiga till USA:
    Malaysian Airlines, Icelandic Airlines. Mest frekventa, bra, och prisvärda: British Airways, SAS, och Air France.

Lycka till!!

Svar på tråden Vilket bolag anlitar ni när ni ska resa utomlands? Charter eller inte charter?