• Lillis 1977

Hjälp mig, ska göra ett FVP, hur gick det för er??

Är oplanerat gravid med barn nr 3. Pappan och jag velade först när vi fick veta mellan att behålla eller göra en abort pga att vi endast planerat att skaffa 2 barn + våran ålder. När vi väl bestämt oss och när jag nu som först börjat vänja mig vid tanken på ännu ett litet barn så visade resultatet på KUB testet jag gjorde igår 1/136.

Vi blev ju då erbjudna FVP och ska göra det den 10/3. Det känns som ett bakslag :(
    Kan ni härinne berätta era upplevelser och resultat och hur ni planerade efter det för mig så skulle jag vara jättetacksam.
    De säger ju att missfallsrisken är 1/100 och det resultatet är ju egentligen sämre än 1/136.
    Är FVP 100% eller  visar det bara en sannolikhet? Visar FVP alla kromosomavvikelser eller endast ett fåtal?

Som sagt är jag jättetacksam för era svar och råd!!

• Svar på tråden Hjälp mig, ska göra ett FVP, hur gick det för er??
  • Sofaaj

Vi gjorde ett fostervattenprov i vecka 20 eftersom vi fick veta på Rul att vår bebis har LKG. Man får snabbsvaret efter ca en vecka. Då får man svar på de två vanligaste kromosomfelen (18 och 21) vi fick svar efter nio dagar och allt var normalt. Däremot har vi inte fått svar på den fullständiga analysen. ( det är ca fem veckor sen vi gjorde provet) men vi har varit på ett till ultraljud o allt ser bra ut. Jag var väldigt nervös innan att det skulle göra ont plus risken för missfall. Själva provet var lite obehagligt men gjorde inte ont och det kändes inget efteråt.

• fyrabarnsmor4

Vi var på R-UL, då såg barnmorskan att det var nåt "fel" med bebisens njurbäckenet så hon bad en läkare komma o göra en bedömning.
    Så det var därför vi gjorde FVP. vi var aldrig orolig för risk för missfall, Vi tänker mer som. om det skulle hända nåt då händer det oavsett när: före eller under eller efter förlossningen.

Jag var vecka 18 + nåt...
    Vi fick besked ett par dagar efter, bebisen mådde bra men jag fick komma på återbesök varje månad fram tills förlossningen för att kolla upp med bebisens njurbäckenet.

Idag är dottern snart 8 år (april) och mår bra.

• Lillis 1977

Vad skönt för er att proverna visade sig vara normala. Jag försöker tänka positivt och det går lite lättare. Det är väl just väntan som jag nu tycker är jobbig. Tack för ni delat med er av era upplevelser.

• Jamtlandstaus

Väntan är superjobbig!!

Vi tillät oss inte att känna oss gravida förrän FVP var gjort.

FVP ger svar o visar inte på sannolikheter. Själva provet gick väldigt smärtfritt, det värsta var väntan på svaret o självklart tanken på att det faktiskt finns en liten missfallsrisk efter provet.

Jag tror att det är viktigt att man tänkt igenom hur man tänker sig agera om provsvaren är negativa...sen är vi ju människor o om man ändrar sig är det mänskligt.

Lycka till o hoppas ni snart får positivt svar!!

• Jamtlandstaus

Glömde ju berätta att allt gick bra efter väntan på knappt en vecka. Vi valde även att få veta kön

Nu är hon en pigg o frisk 1 1/2 åring

• Lillis 1977

Kul att höra att det slutade bra även för er jamtlandstaus. Skönt att få ett svar och inte ställas inför sannolikheter. Min man och jag har redan talat om hur vi ställer oss till ett avvikande provsvar, men precis som du säger så är man ju inte mer än människa och man kan ju ändra sig. I dagsläget är det väldigt skönt att vi i alla fall är rörande överens.

• Madeleiiiine

Förstår din oro. Ska ge dig mina erfarenheter och vår berättelse lite kort. Vi väntade vårat första oplanerade barn och kom som alla andra till Rul, bebisen hade två ultraljudsmarkörer (har den en så brukar dem oftast inte berätta det för föräldrarna) ju fler det finns kan det tyda på någon avvikelse. Vi vart erbjudna fvp men blev tillsagda att det igenteligen var onödigt, det var troligen inget fel på barnet. Jag var 20 och sambon 26. Vi valde att göra fvp, som gick hur bra som helst, gjorde inte ont och vi fick inte missfall. Väntan på resultatet var hemsk, 3 dagar skulle det ta. När vi fick svaret såg allt bra ut, dem kollar ju trisomi 12, 18 och 21. Hon föddes tillsynes frisk vid 6 mån ålder fick vid och veta att hon har en Deletion på kromosom 19. Så om det är 100% säkert, nej det är det inte. Dem kollar efter en hel extra kromosom på 3 av våra kromosomer. Det finns 1000tals andra kromosomavvikelser. Inte för att skrämma någon, eller dig. Men så är det.

• LillaBus

Hej!

Jag gjorde fostervattensprov för en vecka sedan och fick svaret igår. Allt såg normalt ut och vi väntar en pojke. Jag gjorde fvp pga min ålder, 38 år. Själva provet gjorde inte direkt ont, det kändes ju men mest var det en  lite obehaglig och underlig känsla. 

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig, ska göra ett FVP, hur gick det för er??