• snnnn

Vad tycker ni om min jobbansökan?

Det är så att jag precis skrivit färdigt ett personlig brev och CV (nedan), men innan jag skickar runt den vill jag få lite feedback. Vad tycker ni om min ansökan? Skulle du kalla mig på intervju om du var rekryteringsansvarig?  Vad kan jag förbättra?

Ansökan: Kundtjänstmedarbetare

Efter noga läst annonsen att ni söker kundtjänstmedarbetare blev jag väldigt intresserad och anmäler härmed mitt intresse till tjänsten. Jag har sedan tidigare en kandidat examen i företagsekonomi från Pacific Lutheran University i USA och jag även jobbat som kundtjänstmedarbetare under min utlandspraktik där. Här i Sverige jag under två år jobbat som kundtjänstmedarbetare på One Contact i ett av Comhem’s kundtjänst center, där jag jobbade med ta emot inkommande samtal och hjälpa kunderna med frågor och ärende de hade. Jag blev uppsagd från min gamla kundtjänst jobb, eftersom Comhem beslutade att säga upp sin kundtjänst samarbete med det företaget jag arbetade för att flytta tillbaka den till sitt huvudkontor. För närvarande jobbar jag på Kontaktpartner med försäljning av Telecom produkter till både företag och privat personer. Där trivs jag väldigt bra. Mina tidigare tjänster har inneburit mycket kundkontakt, och jag har även stor telefonvana. Jag har också administrativ erfarenhet, såsom fakturahantering, samt erfarenhet med att jobba med reklamationsärenden.

Efter en tid med både studier och jobb beslutade jag mig för att ta ett uppehåll och fokusera istället på att vässa mina kommunaktiva skickligheter. Det gjorde jag med att åka till olika mässor runt om i Europa och i USA, och samt läsa en mängd olika böcker.

Anledning till varför jag söker tjänsten är för att jag älskar att hjälpa människor med frågor de har, och arbeta med kundfrågor är bland det roligaste som jag vet och det man tycker är roligt är man oftast också väldigt bra på.  Vidare tar jag mitt arbete väldigt seriöst. På mina tidigare arbeten fick jag ofta beröm för mitt professionella sätt att hantera varje enskild kund och mitt sansade sätt att hantera stressiga situationer. Jag har även fått höra att jag har en trevlig telefonröst. 

Som person är jag trevlig, positiv, lojal, målmedveten och sugen på att lära mig mer. Älskar att sprida god stämning och jag värdesätter en god relation till både mina kunder och kollegor. Eftersom jag både har jobbat och praktiserat i USA under fem år, är mina kunskaper i engelska mycket goda både i tal och skrift. Tycker även om att arbeta i en miljö där tempot är högt och där det krävs att man kan ta egna initiativ. 

Då det finns begränsningar i ett personligt brev ser jag fram emot ett möte så att ni kan få en bättre insikt om vem jag är och vad jag kan göra för att förbättra ert företag.

Vänliga hälsningar

XXXX

CV

Erfarenhetsbredd ·      Arbetat som gruppledare på IM där jag samordnade gruppens aktiviteter. ·      Gått ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare. ·      Arbetade under min utlandspraktik med att ta emot inkommande samtal och jag hade även en del administrativt ansvar. ·      Här i Sverige har jobbat som kundtjänstmedarbetare under 2 år på One Contact.

ARBETSLIVSERFARENHET

XXXX till  XXXX | Telefonförsäljare/Kontaktpartner

Här jobbade jag med försäljning av en rad kända produkter över telefon direkt till kunden. Försäljning kunde bestå allt från bilagor till komplicerade mobil abonnemang.

XXXX till XXXX | Kundtjänstmedarbetare/ One Contact

Här arbetade jag på en av Comhem’s kundtjänst center. Arbetsuppgifterna bestod av att ta emot inkommande samtal, hantera reklamation, uppdatera kundernas service och hjälpa kunderna med frågorna de hade.

XXXX till XXXX | Kundtjänstmedarbetare/Verizon Communications

Arbetsuppgifterna bestod av att emot inkommande samtal, logga ärenden, hantera reklamation, hjälpa kunder med diverse frågor och att göra olika behovsanalys. Jag hade också vissa administrativa uppgifter såsom fakturaärenden och orderhantering. Här ingick jag i en 3 månaders lång kundrelations utbildning.

XXXX till XXXX | Medlemsvärvare/Individuell människohjälp

Här jobbade jag med att värva medlemmar till ett bistånds organisation som jobbar med att hjälpa utsatta människor runt om i världen.

XXXX till XXXX | Medlemsvärvare/GodEL

Uppgifterna bestod av att värva medlemmar ute på gatorna. Här fick jag även en grundlig utbildning i kund relation.

XXXX till XXXX | Köksmedarbetare/PLU dining Service

Min huvudsakliga uppgift var att servera mat till studenterna på skolans campus. Jag hade även ansvar för matförberedelsen.

XXXX till XXXX  | Vaktmästare/PLU Plant services

På PLU Plant services arbetade jag som vaktmästare på skolans campus. Jag hade ansvar för gräsklippningen och andra diverse skötsel uppgifter.

Utbildning                           Typ av Utbildning                    Läroanstalt                                                         

2000-2004                            Gymnasium                                Malmö Latinskolan               

2005-2009                            Business Administration             Pacific Lutheran University            

Spåkkunskaper                 

Svenska                              Flytande

Engelska                             Flytande 

Danska                                Grund

Norska                                 Grund

Datakunskaper                 Publisher, layoutprogram                                                                     Word och Works                                                            Excel Crystal ball, kalkylprogram                                                                                                             Internet Outlook Express                

PowerPoint

Referenser

Lämnas endast på begäran.

Annat

Examens bevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

• Svar på tråden Vad tycker ni om min jobbansökan?
  • lassi

Hej! Jag rättade till några stavfel i ditt brev:

Efter att noga ha läst er annons angående rekrytering av kundtjänstmedarbetare blev jag väldigt intresserad och anmäler härmed mitt intresse till tjänsten. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i företagsekonomi från Pacific Lutheran University i USA och jag har även jobbat som kundtjänstmedarbetare under min utlandspraktik där. Här i Sverige har jag under två år jobbat som kundtjänstmedarbetare på One Contact i ett av Comhem’s kundtjänst center. Där jobbade jag med att ta emot inkommande samtal och hjälpa kunderna med frågor och ärenden de hade. Jag blev uppsagd från mitt gamla kundtjänstjobb, eftersom Comhem beslutade att säga upp sitt samarbete med det företag som jag arbetade för och flytta tillbaka kundtjänsten till sitt huvudkontor. För närvarande jobbar jag på Kontaktpartner med försäljning av Telecom produkter till både företag och privat personer. Där trivs jag väldigt bra. Mina tidigare tjänster har inneburit mycket kundkontakt, och jag har även stor telefonvana. Jag har också administrativ erfarenhet, såsom fakturahantering, samt erfarenhet av att jobba med reklamationsärenden.

Efter en tid med både studier och jobb beslutade jag mig för att ta ett uppehåll för att istället fokusera på mina kommunaktiva skickligheter. Det gjorde jag genom att åka till olika mässor runtom i Europa och USA, samt läsa en mängd olika böcker.

Anledning till att jag söker den här tjänsten är för att jag älskar att hjälpa människor med frågor de har, och för att arbeta med kundfrågor är bland det roligaste som jag vet, och det man tycker är roligt är man oftast också väldigt bra på.  Vidare tar jag mitt arbete väldigt seriöst. På mina tidigare arbeten fick jag ofta beröm för mitt professionella sätt att hantera varje enskild kund och mitt sansade sätt att hantera stressiga situationer. Jag har även fått höra att jag har en trevlig telefonröst. 

Sista stycket hittade jag inga fel i :) Om jag var du så skulle jag nog stryka den här meningen: "Jag blev uppsagd från mitt gamla kundtjänstjobb, eftersom Comhem beslutade att säga upp sitt samarbete med det företag som jag arbetade för och flytta tillbaka kundtjänsten till sitt huvudkontor." Det är sånt man kan ta på intervjun sen om de undrar.

Angående: "Efter att noga ha läst er annons angående rekrytering av kundtjänstmedarbetare blev jag väldigt intresserad och anmäler härmed mitt intresse till tjänsten." Jag hade nog mer försökt visa att jag har läst annonsen noga genom att peka på att jag besitter de egenskaper som krävs för jobbet och beskriva varför jag känner mig lockad av tjänsten. Men det gör ju du senare i brevet, och det är ju en smaksak.

Hoppas det var till någon hjälp! Lycka till med jobbsökandet!
  • lassi

Angående CV:t

Referenser

Lämnas endast på begäran. <--jag skulle stryka endast här.

Annat

Examensbevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

• snnnn

Tack för tipsen. Skulle gärna vara tacksam om jag fick fler tips från fler personer.  :)

• johannawe

Du skrivet att du läst annonsen noga och blev intresserad. Vad blev du intresserad av? Varför söker du JUST till detta företag? Vilka av dina egenskaper tar du med dig i tjänsten? Vad gör att just DU bör få tjänsten?

Skulle hoppat över varför du blev uppsagd, finns ingen relevans i det. Du skriver att du trivs på ditt nuvarande jobb. Varför vill du gå vidare? Tänk på att första raderna sätter tonen och intrycket för hela brevet, så skriv det som är mest intressant först..

Skulle även tagit bort delen om att ett personligt brev inte säger allt, bara "ser fram emot att komma på intervju och få berätta mer"

• JA77

Du har flera stavfel i texten! De är så många att jag inte kan rätta dem, främst särskrivningar. Och det heter Comhems, utan genitivapostrof ( ' ). Vad är "Telecom produkter"?  Du har också skrivit isär.  Försök att inte vara så "pratig", utan mer formell. 

• choklad

Jag skulle aldrig använda ordet uppsagd i ett personligt brev. Jag skulle skriva något i stil med "i samband med att Com hem flyttade kundtjänsten till sitt huvudkontor så bytte jag jobb till..." Jag förstår inte heller tiden för ditt uppehåll. Om man inte läser noga så uppfattar man det lätt som att du har uppehåll nu och det skulle jag tolka som en omskrivning för arbetslös. Sen håller jag inte med den som tycker du ska vara mer formell, tycker det är precis lagom pratig ton i det. Men fixa till särskrivningarna!

• Will1

Du behöver se över texten lite så att det blir korrekt skrivspråk. Vidare tycker jag du ska ta och fokusera mer på arbetsgivaren och försöka visa i texten att du förstår deras behov och framhäva vad du kan bidra med nu samt potentiellt i framtiden. Visa att du har ett mål med varför du söker tjänsten hos just dem. Ska du skriva om ditt nuvarande eller tidigare jobb så är det endast för att ta upp exempel från det jobbet som kan förklara hur du kan bidra med något hos den nya arbetsgivaren. Annars duger det fint att både ditt nuvarande och dina gamla jobb står i ditt CV.

• snnnn

Så jag lyssnade på eran råd och rättade till språkfelen (nedan). Kan någon bara läsa genom brevet och se att allt står rätt till. Vad tycker ni om den nya brevet? Finns det område i brevet jag ska ändra eller förbättra (var vänliga och peka exakt var felen ligger). Tack för er tid :)

Ansökan: Kundtjänstmedarbetare

Efter noga läst er annons angående rekryteringen av kundtjänstmedarbetare blev jag väldigt intresserad och anmäler härmed mitt intresse till tjänsten. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i företagsekonomi från Pacific Lutheran University i USA och jag även jobbat som kundtjänstmedarbetare under min utlandspraktik där. Här i Sverige jag under två år jobbat som kundtjänstmedarbetare på One Contact i ett av Comhems kundtjänst center, där jag jobbade med ta emot inkommande samtal och hjälpa kunderna med frågor och ärende de hade. För närvarande jobbar jag på Kontaktpartner med försäljning av mobilabonnemang till både företag och privat personer. Mina tidigare tjänster har inneburit mycket kundkontakt, och jag har även stor telefonvana. Jag har också administrativ erfarenhet, såsom fakturahantering, samt erfarenhet med att jobba med reklamationsärenden.

Efter en tid med både studier och jobb beslutade jag mig för att ta ett uppehåll och fokusera istället på att vässa mina kommunaktiva skickligheter. Det gjorde jag med att åka till olika mässor runt om i Europa och i USA, och samt läsa en mängd olika böcker i området.

Anledning till varför jag söker tjänsten är för att jag älskar att hjälpa människor med frågor de har, och arbeta med kundfrågor är bland det roligaste som jag vet och det man tycker är roligt är man oftast också väldigt bra på.  Vidare tar jag mitt arbete väldigt seriöst. På mina tidigare arbeten fick jag ofta beröm för mitt professionella sätt att hantera varje enskild kund och mitt sansade sätt att hantera stressiga situationer. Jag har även fått höra att jag har en trevlig telefonröst. 

Som person är jag trevlig, positiv, lojal, målmedveten och sugen på att lära mig mer. Älskar att sprida god stämning och jag värdesätter en god relation till både mina kunder och kollegor. Eftersom jag både har jobbat och praktiserat i USA under fem år, är mina kunskaper i engelska mycket goda både i tal och skrift. Tycker även om att arbeta i en miljö där tempot är högt och där det krävs att man kan ta egna initiativ. 

Då det finns begränsningar i ett personligt brev ser jag fram emot ett möte så att ni kan få en bättre insikt om vem jag är och vad jag kan göra för att förbättra ert företag.

Vänliga hälsningar

XXXX

CV

Erfarenhetsbredd ·      Arbetat som gruppledare på IM där jag samordnade gruppens aktiviteter. ·      Gått ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare. ·      Arbetade under min utlandspraktik med att ta emot inkommande samtal och jag hade även en del administrativt ansvar. ·      Här i Sverige har jobbat som kundtjänstmedarbetare under 2 år på One Contact.

ARBETSLIVSERFARENHET

XXXX till XXXX | Telefonförsäljare/Kontaktpartner

Här jobbade jag med försäljning av en rad kända produkter över telefon direkt till kunden. Försäljning kunde bestå allt från bilagor till komplicerade mobilabonnemang.

XXXX till XXXX | Kundtjänstmedarbetare/ One Contact

Här arbetade jag på en av Comhems kundtjänst center. Arbetsuppgifterna bestod av att ta emot inkommande samtal, hantera reklamation, uppdatera kundernas service och hjälpa kunderna med frågorna de hade.

XXXX till XXXX | Kundtjänstmedarbetare/Verizon Communications

Arbetsuppgifterna bestod av att emot inkommande samtal, logga ärenden, hantera reklamation, hjälpa kunder med diverse frågor och att göra olika behovsanalyer. Jag hade också vissa administrativa uppgifter såsom fakturaärenden och orderhantering. Här ingick jag i en 3 månaders lång kundrelationsutbildning.

XXXX till XXXX | Medlemsvärvare/Individuell människohjälp

Här jobbade jag med att värva medlemmar till ett bistånds organisation som jobbar med att hjälpa utsatta människor runt om i världen.

XXXX till XXXX | Medlemsvärvare/GodEL

Uppgifterna bestod av att värva medlemmar ute på gatorna. Här fick jag även en grundlig utbildning i kund relation.

XXXX till XXXX| Köksmedarbetare/PLU dining Service

Min huvudsakliga uppgift var att servera mat till studenterna på skolans campus. Jag hade även ansvar för matförberedelsen.

XXXX till XXXX | Vaktmästare/PLU Plant services

På PLU Plant services arbetade jag som vaktmästare på skolans campus. Jag hade ansvar för gräsklippningen och andra diverse skötseluppgifter.

Utbildning                           Typ av Utbildning                    Läroanstalt                                                         

2000-2004                            Gymnasium                                Malmö Latinskolan               

2005-2009                            Business Administration             Pacific Lutheran University            

Spåkkunskaper                 

Svenska                              Flytande

Engelska                             Flytande 

Danska                                Grund

Norska                                 Grund

Datakunskaper                 Publisher, layoutprogram                                                                     Word och Works                                                            Excel Crystal ball, kalkylprogram                                                                                                             Internet Outlook Express                

PowerPoint

Referenser

Lämnas gärna på begäran.

Annat

Examens bevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

• Will1

Definitivt inte för långt. Ditt CV ska dock vara på ett separat dokument.

• Vandelay

Skulle aldrig låta någon komma på intervju där den skrivit i sitt personliga brev att hen kan "förbättra mitt företag". Det tyder på att du har fel attityd. Skriv mycket hellre nåt i stil med "...hur jag kan bidra till företagets framtida utveckling" eller nåt sånt. Du indikerar annars att företaget skulle vara dåligt vilket är en dålig utgångspunkt för en ev anställning...

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • Vandelay

Sen så ska du låta ditt cv tala för sig själv, i ditt personliga brev kan du göra återkopplingar till ditt yrkesliv typ "jag är en trofast medarbetare vilket syntes tydligt vid min anställning hos XX där jag....". Du skriver alldeles för lite om hur du är som person och vad du kan erbjuda företaget.

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • Anilo

Helt ärligt skulle jag dra öronen åt mig om någon som har en kandidatexamen i företagsekonomi söker ett jobb som kundtjänsmedarbetare. Låt det stå med i CVt men skippa att slå upp det så stort i ditt personliga brev.

Svar på tråden Vad tycker ni om min jobbansökan?