• Anonym (Schampo)

Mitt barn har inte tvättat håret på över 1,5 år.

Mitt barn vägrar ha vatten i håret, än mindre schampo. Jag räknade på det nyss, och kom fram till att barnets hår inte har blivit tvättat på över 1,5 år! :O Dock ser det inte smutsigt ut. Det ser faktiskt alltid rent och nytvättat ut. Jag googlade på detta och fann att en del vuxna människor slutar tvätta håret med schampo, och efter några veckor så ser det blankt och fint ut - precis som nytvättat. Å ena sidan så känner jag att det är väldigt ohygieniskt att inte tvätta håret. Fast å andra sidan så verkar det ju inte behövas. Det luktar ju inte ill och ser absolut inte smutsigt ut heller. Jag vet inte om jag ska börja vänja barnet vid att tvätta håret? Gör jag det, så lär det ju efter några dagar se smutsigt ut och behöva tvättas. Så om jag inte börjar tvätta barnets hår, så kommer det att fortsätta att se rent ut... Hur ska jag göra? MÅSTE man använda schampo? Jag kan tillägga att detta är något jag inte nämnt för NÅN, då jag skäms lite. Kan även tillägga att barnet duschar varannan dag och har rena kläder och så varje dag.

• Svar på tråden Mitt barn har inte tvättat håret på över 1,5 år.
  • Anonym (Easy)

Jag tvättar endast min dotter hår med vatten och den olja som finns i badvattnet. Idén fick jag av en antroposofisk kvinna i Tyskland som menade att det inte behövs schampoo förrän ungefär i skolåldern. Jag vet inte alls vad hon fått det ifrån, men jag ville testa och det funkar finfint.

• silhuett

Nej, schampo behövs inte om man klarar sig utan! Det torkar ut håret och hårbottnen. Jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få ha fint hår utan schampo! Helt underbart skulle det vara.

• Anonym (Schampo)
    Tow2Mater skrev 2014-02-19 19:23:27 följande:
    Hur gammalt barn..?

Barnet är inte i skolåldern, så mycket kan jag säga...
  • Anonym (..)

Mina barn tvättar nästan aldrig håret heller. Som mest sköljer jag det med vatten. Det var bara när de skulle luskammas (gick löss på dagis) som jag hade i en massa balsam.

Det ser alltid rent ut och doftar gott. De är 2,5 och 4 år.

• Anonym (ingen fara!)

Nej, schampoo behöver varken barn eller vuxna. Googla på balsammetoden eller no poo så hittar du en massa information. Om barnet på sikt skulle gå med på att blöta håret kan jag tipsa om flytande honung i klämflaska. Honung är återfuktande och bakteriedödande.

• silvergirl

Har barnet väldigt kort hår? Hade det varit mitt barn skulle håret varit fullt av mat, jord, gräs, leklera spya och tuggummi efter nån månad. Har en långhårig fyraåring

• guinevere

Har aldrig använt schampo på min 3,5-åring och hennes hår är rent och fint iaf.

• Anonym (Schampo)

Saken är dock den att barnets hårbotten är lite torr och flagig. Jag tror att det började som skorv, fick bort det med olja och vatten, sedan kom det tillbaka och sedan dess har jag inte gjort något åt det... Fan, jag känner att jag vanvårdar barnet!!! Det är en sån jäkla illamåendeskänsla och jag skulle avlida om detta kom ut!!! Men ni menar alltså på att det inte är nån fara? Kommer det märkas på håret när det måste börja tvättas? Att det blir fett eller luktar illa eller så? Kan håret trilla av om man inte tvättar det!? :O

• Mälaröbo

Vatten i håret skulle jag nog jobba lite på att få barnet att klara av. Men schampo är ju inget måste ännu iaf. Fast borsta ett blött hår utan balsam skulle jag inte ge mig på.

Svar på tråden Mitt barn har inte tvättat håret på över 1,5 år.