• Helena89

Graviditets penning

Hej! Jag undrar om någon vet hur det ligger till med graviditets penning? Visst tar man inte dom 60 dagar man får gå hem tidigare av mamma dagarna? Det är väl en enskild grej? Och är det nått annat jag bör tänka på?

• Svar på tråden Graviditets penning
  • Erizajo

Enskild grej tidigast 60 dagar före BF begär så ska du och din arbetsgivare fylla i papper på att du har tungt arbete och inte kan omplaceras.

• Flamma

Nej, man plockar inte av föräldrapenningen.

Men man kan bara ta till 11 dagar innan förlossningen (har jag för mig att det är).

• Linis K

Du kan endast få gravpenning om du inte kan bli omplacerad. Din arbetsgivare ska fylla i ett intyg, finns på fks hemsida. Skriv gärna detaljerat i din ansökan varför du inte klarar av att fortsätta ditt arbete.

• Mrs Fii

Man måste fylla i sina egna papper och se till att arbetsgivaren gör det i tid med. Har du som tanke att gå hem 60 dagar innan födseln så får man räkna med en handläggning av ärendet i ca 30 dagar. Så det måste skickas in mkt tidigare. 
    Man räknar från BF och 60 dagar bakåt. Sen får du inte  betalt för de 11 som ligger närmast bf datum. Det är inte arbetsdagar utan alla dagar som gäller. 

• MissPink
    Mrs Fii skrev 2014-02-28 09:28:04 följande:
    Man måste fylla i sina egna papper och se till att arbetsgivaren gör det i tid med. Har du som tanke att gå hem 60 dagar innan födseln så får man räkna med en handläggning av ärendet i ca 30 dagar. Så det måste skickas in mkt tidigare. 
    Man räknar från BF och 60 dagar bakåt. Sen får du inte  betalt för de 11 som ligger närmast bf datum. Det är inte arbetsdagar utan alla dagar som gäller. 
    Tusen tack för hjälpen. :)
    Har inte BF förrän i sep. så jag har god tid på mig :)
  • körsbär01

Jag har sökt och blivit godkänd av fk. Har bf i maj. Blir du godkänd kan du gå 60 dagar innan bf, 50 dagar graviditetspenning sen får du plocka av din föräldrapenning de 10 dagar som är kvar. Fyll i alla papper i god tid, fk tar några veckor på sig. Lycka till

• körsbär01

Jag har sökt och blivit godkänd av fk. Har bf i maj. Blir du godkänd kan du gå 60 dagar innan bf, 50 dagar graviditetspenning sen får du plocka av din föräldrapenning de 10 dagar som är kvar. Fyll i alla papper i god tid, fk tar några veckor på sig. Lycka till

• Kela1981

Jag planerar att jobba så länge jag kan och kommer att ha semester 3 veckor innan BF så jag hörde mig för hos Försäkringskassan lite och det visade sig att man kan söka grav.penning men sen inte ta ut den om man inte vill/behöver och du kan också välja att bara ta ut 50% även om du fått beviljat 100%. Det tyckte jag lät bra.
    Jag har BF i slutet på juni men kommer att söka grav.penning från 1/5 som reserv  :)

• MissPink

Det var skönt att höra. Tack för informationen Jag vill också jobba så länge jag kan men det är ju skönt att ha det ifall jobbet inte funkar. Jobbar själv med mkt tunga lyft och enformiga rörelser. Jobbar även natt och är alltid själv så vi får se hur det går att jobba senare i graviditeten.

• EvaÖman
    körsbär01 skrev 2014-02-28 11:45:22 följande:

Hej! 

Hur lång tid tog det för dig innan du fick svar från fk? Tog det dom 30 dagarna eller gick det fortare... 

Har glömt sen förra gången jag var gravid... 

• körsbär01
    EvaÖman skrev 2014-03-11 08:46:51 följande:
    Hej!  Hur lång tid tog det för dig innan du fick svar från fk? Tog det dom 30 dagarna eller gick det fortare...  Har glömt sen förra gången jag var gravid...   

kanske 3 veckor. Men efter 2,5 ringde vi å skynda på dom för mitt jobb behövde veta. 2 dagar senare ca kom papprerna godkända :)
  • EvaÖman
    körsbär01 skrev 2014-03-12 16:11:15 följande:

kanske 3 veckor. Men efter 2,5 ringde vi å skynda på dom för mitt jobb behövde veta. 2 dagar senare ca kom papprerna godkända :)
    Tack för ditt svar, har fortfarande inte fått något svar o det har gått 4 veckor om 3 dagar.... :/ Sikka slöfockar!
  • körsbär01
    EvaÖman skrev 2014-03-17 10:04:42 följande:
    Tack för ditt svar, har fortfarande inte fått något svar o det har gått 4 veckor om 3 dagar.... :/ Sikka slöfockar!

då hade jag ringt dom och frågat ifall dom fått in papprerna! ;)
  • EvaÖman
    körsbär01 skrev 2014-03-17 15:28:10 följande:

då hade jag ringt dom och frågat ifall dom fått in papprerna! ;)
    haha, jo jag skall ta o göra det.. Så drygt o sitta i kö bara, drar ut på det så mycket som möjligt.. :P
  • körsbär01
    EvaÖman skrev 2014-03-18 17:04:57 följande:
    haha, jo jag skall ta o göra det.. Så drygt o sitta i kö bara, drar ut på det så mycket som möjligt.. :P

Tips vi ringde en fredag kväll och kom fram på en gång ;)
  • EvaÖman
    körsbär01 skrev 2014-03-18 19:47:13 följande:

Tips vi ringde en fredag kväll och kom fram på en gång ;)
    Tack för tipset, skall testa det på Fredag kväll.. :P
Svar på tråden Graviditets penning