• DesertAngel

Höja sänkt SGI

Har lite funderingar kring SGI. Jag är föräldraledig på heltid och försöker spara in på föräldradagarna. I vår fyller sonen 1 år. Då har jag lärt mig att jag måste ta ut 5 dgr /vecka för att skydda mitt SGI.

Nu har min man och jag planerat sommaren och vill vara lediga länge ihop. Min man har tagit enstaka dagar föräldraledigt (utan ersättning) hittills. Tänkte även göra detta under sommaren, men inser då att då sonen är över ett år så är hans SGI inte skyddat då! Nu är redan semesterblanketterna inskickade och godkända.

Hur blir det med min mans SGI om han tar en veckas obetald ledighet från jobbet i sommar? Hur mycket sänks hans SGI? Och hur går vi tillväga för att höja den igen? Vi vill båda jobba 50% från och med september, och tänkte då fylla ut med föräldradagar, men då är frågan om den där enda obetalda semesterveckan kommer att påverka mycket?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Höja sänkt SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Båda föräldrarna har ett sgi skydd fram tills barnets 1-årsdag om man har varit ledig och vårdat barnet.

Det finns en regel som säger att om man har arbetat 6 månader i en följd innan man avbryter sitt arbete för att vara helt föräldraledig så har man ett efterskydd av sgi i 3 månader och under den tiden behöver man inte ta ut någon föräldrapenning, och om man inte har arbetat så måste man i så fall ta ut föräldrapenning för att sgin inte skall sänkas.

Men eftersom vi endast svarar på generella frågor här i detta forum så får ni kontakta vårt Kundcenter på tel 0771-524 524 eller e-posta [email protected] för att få svar på ert specifika ärende.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Höja sänkt SGI