• Omega83

Hur hantera detta problem på förskolan?

Min son bråkar med sin pappa en kväll och säger "då hämtar jag en kniv och skär dig". Han är 3 år. Jag blir rasande varpå jag frågar vem som lärt honom att säga så? Då svarar han att "D" har sagt så. Detta är alltså en pojke i hans förskolegrupp som han leker med. Hur ska man på bästa sätt hantera detta? Ska vi ta upp det med personalen på förskolan och be att dom har lite extra koll på "D"? Man kan ju heller inte lita på att min son talar sanning eller minns rätt eftersom att han bara är 3.

• Svar på tråden Hur hantera detta problem på förskolan?
  • Lindsey Egot the only one

Jag har en unge som säger hemska saker också. Han har skrikit jag hatar dig både till mig och personal på dagis, jag ska skära dig, du slår mig. Inga av mina andra fyra barn har hållit på så här men denne lille testar varenda gräns. Vi pratar om vad som händer om man skär någon och att det gör ont och man blöder. Vill du att vi ska blöda? Nä är hans svar. Om vi slår honom? Nä är hans svar. Om han hatar oss? Nä är hans svar ändå säger han det. Nu blir han snart fyra år och det börjar klinga av. Jag tror pojken på dagis testar gränserna också. Vissa barn gör det och säger riktigt provocerade saker för att testa gränserna. Det enda är att prata med barnet en gång ordentligt och sedan ignorera. Det var rådet från pedagogerna på vårt barns förskola. Då vet barnet att det han säger är fel och vi lyssnar inte på struntprat.

• scanmia

Något jag lärde mig när jag jobbade med struliga tonåringar var att man kan bemöta känslan bakom orden utan att låta sig provoceras eller triggas av orden de väljer. I skarpt läge är det bäst att fokusera på att få folk att lugna ner sig (ingen lär sig något speciellt effektivt när de är så arga ändå) och sedan kan man vid andra tillfällen ta upp regler om vad som får och inte får göras. De testar bara sin egen styrka och gränserna.

Jag hör att du är arg/ledsen/besviken - ja bekräfta den känsla du hör bakom orden. En treåring är ju så liten än så länge så ta det med lite is i magen så går det nog över.

• Omega83

Tack för svaren. Känner lite likadant, att en överreaktion inte hjälper någon

• En blå giraff

Min 2-åring har lärt sig av äldre barn uttrycket att "hugga huvudet" av folk. Så det kan han skrika då han blir arg på någon. Väldigt obehagligt såklart, men svårt att rå på. Jag säger bara lugnt att det låter väldigt otrevligt att säga så, och att vi inte ska säga så hemma hos oss. Det enda ni kan göra TS är att prata med pedagogerna på fsk som kan försöka vara mer lyhörda för vad barnen säger åt varandra. Men att helt undvika att små barn lär sig dumheter av äldre barn är omöjligt.

Svar på tråden Hur hantera detta problem på förskolan?