Ta med vagn på flyget?
Ska resa inom Sverige med flyg och skulle vilja ha med min egna vagn. Hur gör man när man kommer till flygplatsen? Vad kostar det? Speciellt att tänka på?
Ska resa inom Sverige med flyg och skulle vilja ha med min egna vagn. Hur gör man när man kommer till flygplatsen? Vad kostar det? Speciellt att tänka på?
Inom sverige vet jag inte, men när jag har åkt utomlands så är vagen gratis att ta med. Det enda man betalar för ( ca 50 kr ) var en stor plastpåse att ha runt vagnen.
Men jag skulle nog rekommendera dig till att köpa en billig begagnad vagn och flyga med för de är inte snälla mot vagnarna på flygplatser....
Ska du ta med en vagn du är rädd om, hade jag nog hyrt ett airshell.
Vi har haft paraplysulkys och vanliga sittvagnar. Till sulkys finns typ bagar att köpa på babyproffsen.
Till sittvagnarna har vi köpt en plastsäck på flygplatsen.
Ingen vagn har blivit förstörd för oss.
Barn under två år (eller om det är till och med två år) får ta med vagn gratis. På vissa flygplatser får man ta med lätt paraplyvagn (under 8 kg tror jag) fram till planet, och den lastas i kabinen av flygvärdinnorna, större vagnar måste man checka in.
Var noggrann med emballaget, de brukar inte ersätta skador på vagn om den inte ligger i hård väska eller liknande.
På arlanda får man inte ta med vagn till gaten, men där får man låna paraplyvagn.
Sonen är ju bara 5 månader så sulky kanske inte är så lämpligt, då måste den ha fullt liggläge. Nån som vet om man kan hyra barnvagn i Solna/Bromma? Är rädd om min vagn och vill inte den ska gå sönder.
Kolla på flygbolagets hemsida vad som gäller med barnvagn!
Vi har flygit ca 10 gånger sedan dottern föddes, både inrikes och utrikes. Vagnen kostar inget om barnet är under två år. När hon var mindre tog vi med hennes liggvagn, och nu när hon blivit lite äldre är det sulkyn som får åka med. Aldrig har någon vagn varit skadad på något sätt. Till liggvagnen köpte vi en plastsäck på flygplatsen, det gör man när man lämnar det övriga bagaget. Vagnen packas därefter ihop och lämnas som specialbagage på ett särskilt bagageband. Sulkyn packar vi i en genomskinlig sopsäck, billigare. När hon var liten bebbe ville vi inte ha henne sittande i lånesulkysarna som ofta finns på flygplatser (iallafall på Arlanda) så då hade vi henne i bärselen när vi gick igenom säkerhetskontroll och sedan på gaten innan vi gick ombord. Nu är hon äldre och sitter antingen i lånesulkysarna, eller springer omkring själv.