• Anonym (Rabiat?)

Är jag rabiat ?

Hade ett stort bråk med min sambo idag.

Vi hade ett vad jag tycker jätte viktigt möte om våran gemensamma son med förskolepersonal, rektor och barnspykologen idag ang att vi misstänker att våran sån kan vara autistisk. Sambon började jobba kl 12 och mötet var från 10.30-11.30.

Jag tycker att under denna timma ska man helt och hållet koncentrera sig på mötet, sonen och allt som har med det att göra.

Det ringer mitt under mötet och sambon kollar på telefonen, det är en kollega. Han viskar att han kommer snart. Jag ger honom en blick och han fattar direkt att det var en dålig idé.
    Så han trycker bort samtalet och sätter sig ner igen och mötet fortsätter. Men jag ser att han inte alls är fokuserad på mötet utan han kollar hela tiden på telefonen.

Jag blir så jäkla förbannad så när mötet är slut och vi sätter oss i bilen så konfronterar jag honom och säger att jag tycker att det är väldigt dåligt av honom att under den här timmen inte ta mötet på allvar, fokusera och koncentrera sig fullständigt på vad förskolepersonal och psykolog säger. Detta handlar om våran son och hans bästa, han ska börja 6års verksamheten till hösten och detta är något som oroar både mig och förskolepersonalen väldigt mycket.

Jag märker att så fort jag säger att jag tyckte att detta borde vara viktigare för honom än jobbsamtal eftersom att det handlar om hans son, han har dessutom inte börjat sitt jobb än och hans jobb är inget jobb som kräver att man måste jobba utanför arbetstid. När han slutar kan han lämna allt vad jobb heter där och ta upp det när han kommer tillbaka nästa dag. Han blir direkt arg och börjar skälla på mig att jag måste ha något fel som tror att jobbet går före hans barn och jag försöker att lugnt säga att jag inte tycker att han var särskilt inne i konversationen vi hade under mötet då han mest var stressad över att telefonen hade ringt.

Han började direkt med "jag vill ta ut skillsmässa, jag tänker inte vara gift med någon som tror att jobbet går före mina barn", att jag är rabiat osv osv. 

Jag behövde gå på affären och han sa att han inte skulle hinna köra mig hem efter att jag varit på affären.  Fine tänkte jag eftersom att affären är rätt nära. Men då tog jag igen upp detta med mötet och sa att jag var besviken och att jag förväntade mig att han skulle se det här mötet som lika viktigt som jag, vi har väntat på det här mötet i ett års tid. Då börjar han skrika åt mig att gå ut ur bilen och han vill inte prata om det och att jag bara ska lägga ner. Jag blir skitförbannad och säger att förrän han har bett om ursäkt så behöver han inte komma hem och smäller igen bildörren varpå han far till jobbet

Jag är så jävla förbannad just nu så jag vet inte vars jag ska ta vägen.

Till saken hör att vi hade ett antal intensiva möten med logoped också och logopeden sa att på första mötet vill jag att ni båda kommer för jag vill prata med er båda. Jag sa det till sambon 2 veckor i förväg så att han kunde förvarna chef och kollegor att han skulle behöva komma 1-1,5 timma försent pga av mötet med logopeden.

Jag påminde han även 1 vecka, 3 dagar och dagen innan mötet att ringa chefen och säga det.

Han blir skitsur för han tycker inte att han ska behöva följa med, det finns ingen på jobbet som kan ersätta han och blaha blaha. Och jag säger att det skiter jag i, det är varken mitt eller ditt problem. Du har haft 2 veckor på dig att förbereda dom om att du ska vara borta och detta möte har han rätt att ta ut vård av barn för så det fanns inga ursäkter. Men det blev ett jävla liv när vi hade lämnat sonen på dagis sen. Att jag tvingade honom och att han inte borde behövt följa med. Även här tyckte jag att han prioriterade jobbet före våran son vilket han självklart inte tyckte. Han tar alltid barnen före jobbet säger han. Yeah right!!

Sen var vi på en fin resturang här om veckan. Vi skulle fokusera på oss. Hade barnvakt till dagen efter. Äta god mat och mysa på, bara spendera tid för oss två och han börjar prata om jobbet. Vilket vi pratar om VARJE kväll. Jag säger att jag gärna pratar om något annat än hans jobb, han ber om ursäkt men man ser att han blir lite irriterad och sen så fort jag försökte inleda en konversation om något annat så gled allt tillbaka in på hans jobb så jag blev less och lät honom babbla på om hans förbannade jobb..

Nu är jag så förbannat jävla less på karln så jag vette fan vad jag ska ta mig till. Det går inte att prata med han för han blir direkt defensiv och går till mot attack när man försöker ta upp dessa små "brister" som jag anser att han har. Man kan inte diskutera något utan att han blir jätte arg, springer ut och tar bilen och kör runt för att slippa höra mitt "gnäll" och lugna ner sig.  Kallar mig ofta rabiat och idiot när han inte längre har några fler argument eller när han inte tycker att jag "fattar någonting".

Vad fan ska man göra med någon som inte vill eller kan ta en diskussion? 

Hur går vi vidare, hur ska jag lägga upp det här med jobbet och sonen så att han inte känner sig kränkt, inträngd, påhoppad? Jag vill inte heller låta gnällig jag vill bara prata ut om varför han tycker det är så viktigt med jobb när vi har viktiga möten om våran son, vårat barn, våra barn.. Som ska gå före allt annat. 

Tips på hur man hanterar detta ?

Ursäkta för en lång trådstart!

• Svar på tråden Är jag rabiat ?
  • Lena

Fråga honom varför han hör som han gör utan att anklaga.

Jag tycker det känns som hans band till barnen inte är så starkt och han har dåligt samvete. Har han varit föräldraledig?

• Lena

Han kan förövrigt ta tillfällig FP för mötet med logopeden.

• Anonym (Rabiat?)

Nej han var aldrig föräldraledig och ville väl egentligen inte vara det. 

Han har inte ett så starkt band till sonen, jag tror han har svårt att förstå honom, förmodligen pga av hans misstänkta diagnos. Det är svårt att få kontakt med sonen, prata med honom och få honom att förstå och det är nog frustrerande för sambon, han kan inte riktigt hantera att sonen är svår att hantera.

• Anonym (_O_)

Det finns mycket inom autismspectrat som tyder på att det i många fall är ärftligt.

När vi utredde våran son så blev det en stor "aha-upplevelse" för mig då det var så mycket som även stämde in på pappan. Ex svårigheter att se saker från någon annans sida. Utan fokus på sig själv (utan att för den delen vara elak, mer en oförmåga). Ofta en undvikande blick. Specialintressen som pappan gärna diskuterade ofta och alltid (som ex sitt jobb) trots att det inte var intressant för andra.

Säger inte att det är så med just din sambo. Men vill ändå lyfta fram att många har en autism som är så dold och "light" att den ofta förväxlas med andra mindre smickrande egenskaper och personlighetsdrag.

Du kan förklara det ur ett mindre anklagande perspektiv. Ex "jag blev sårad över.. jag tycker att mötet var väldigt viktigt.. jag uppfattade det som att du inte kände likadant. Jag önskar att..

Inte Du var inte närvarande, Du sätter jobb före vår son, Du.. osv. Då hamnar personen i försvarsställning istället.

Och för personer med dessa diagnoser så är även rutiner viktigt. Om något avviker från schemat så kan det bli överdrivet jobbigt eller svårt. (som att inte åka till jobbet i tid utan avvika från det vanliga och gå på möte.

Lycka till med både pappa och barn i vilket fall som helst. Tålamod i stora doser är jobbigt att alltid behöva ha. Och ens tandläkare kan även kommentera att han ser att man biter ihop för hårt och gnisslar tänder eftersom tandytan blivit nednött..

• Anonym (.)

Vad tror du egentligen det är som händer?

Jag kan gissa saker, men kan ju aldrig veta.
    Det känns som om han önskar att han haft bättre kontakt med sonen. Som om han önskar att han skulle velat prioritera sonen framför jobbet, och han skulle helst själv kännt sig närmare familjen. Nu gör han inte det och har säkert dåligt samvete för det. Eftersom han inte själv valt detta vet han inte hur han skall känna annorlunda. Att du då "attackerar" på ett mycket känsligt område han inte vågar erkänna för sig själv gör honom defensiv.

Har ni någonsin kunnat tala om känslor? Önskemål?
    När du säger att det känns som om han prioriterar jobbet först är det en "anklagelse".
    Om du istället provar att börja med "jag vet att barnen kommer först för dig, och att du helst skulle välja dem framför jobbet, men att det är en svår situation nu" eller liknande, kanske samtalet blir annorlunda.

Om du frågar "hur tycker du att vi skall göra"? så måste du dels ta dig tid att lyssna på svaret, men dels kanske också tänka om själv lite. Du är inställd på att saker skall vara på ett visst sätt, medans han är inställd på något annat. För att mötas måste även du kanske ändra dig ibland.
    Behövde han verkligen vara med på mötet med logopeden, om du tänker på mötet så här i efterhand? Eller sades det inget som du inte skulle kunnat berätta om hemma?
    När du satt och var irriterad på honom under senaste mötet för att han tittade på klockan och "tänkte på jobbet"... hur närvarande var du? Var allt ditt fokus på samtalet, eller var en hel del focus på mannen och hans telefon?
    Du gör inte heller alltid helt som du skulle önska.

Er situation är svår, och ni kan ha olika sätt att tackla den och sorgen över att allt inte blir som man tänkt sig.
    Försök förstå honom, och inbjud till nyfikna samtal, där du verkligen undrar hur han tänker, och kanske kan tänka dig att gå honom till mötes ibland.

• Amanda84

Det kan ju också vara så att han är väldigt, väldigt osäker inför den här situationen. Han tyckte kanske att mötet var olustigt och blev rädd och nervös. Det kan ju vara en förklaring till att han reagerade så aggressivt och negativt.

• Anonym (Rabiat?)

Tack för väldigt välformulerade svar och tips och det har gett mig mycket att tänka på!

Jag tror absolut som du skriver i #4 att han kanske också har någon form av samma problematik som sonen har och ska verkligen försöka att tänka ur ett annat perspektiv när det kommer till det. Jag förstår att jag kommer fram som attackerande och anklagande och där bör jag ju så klart tänka om och det ska jag göra.

#5 känslor har alltid varit svårt för honom att prata om, han vill väldigt sällan visa sig sårbar eller ledsen. Arg och förbannad där emot är känslor han har lättare att släppa fram.

Jag kan erkänna att under mötet så tappade jag också fokus under en stund men hittade snabbare tillbaka även om jag noterade hans knapprande på telefonen, jag la inte största vikten med vad han höll på med utan noterade ur ögonvrån men fortsatte samtalet med personal och psykolog.

När jag tänker på mötet i efterhand så var det information som jag hade kunnat förmedla vidare men bara det att hon sa att hon tyckte att vi  båda skulle närvara gjorde att jag tyckte det var viktigt att vi båda gick och jag vill gärna att han också ska tycka dessa saker är viktiga.

Nej jag gör naturligtvis inte heller alltid rätt eller som jag skulle önskat det har du absolut rätt om men jag känner att jag har lättare att acceptera om någon tycker att jag borde ha gjort annorlunda än vad han har. Men det kan ju såklart ha att göra med hur man lägger fram saker. Det blir säkert fort så att jag går in i en anklagande ton även om jag inte önskar att det var så ich jag ska ta till mig av de förslagen ni har gett mig här och se om samtalet blir annorlunda ikväll då han kommer hem. Jag hoppas på det.

Tack så jätte mycket för att ni öppnar mina ögon från en annan synvinkel. Det är svårt att se andra sätt än ens eget när man är mitt uppe i sin irritation!

• Anonym (.)
    Anonym (Rabiat?) skrev 2014-02-20 13:13:08 följande:

Tack för väldigt välformulerade svar och tips och det har gett mig mycket att tänka på!

Jag tror absolut som du skriver i #4 att han kanske också har någon form av samma problematik som sonen har och ska verkligen försöka att tänka ur ett annat perspektiv när det kommer till det. Jag förstår att jag kommer fram som attackerande och anklagande och där bör jag ju så klart tänka om och det ska jag göra.

#5 känslor har alltid varit svårt för honom att prata om, han vill väldigt sällan visa sig sårbar eller ledsen. Arg och förbannad där emot är känslor han har lättare att släppa fram.

Jag kan erkänna att under mötet så tappade jag också fokus under en stund men hittade snabbare tillbaka även om jag noterade hans knapprande på telefonen, jag la inte största vikten med vad han höll på med utan noterade ur ögonvrån men fortsatte samtalet med personal och psykolog.

När jag tänker på mötet i efterhand så var det information som jag hade kunnat förmedla vidare men bara det att hon sa att hon tyckte att vi  båda skulle närvara gjorde att jag tyckte det var viktigt att vi båda gick och jag vill gärna att han också ska tycka dessa saker är viktiga.

Nej jag gör naturligtvis inte heller alltid rätt eller som jag skulle önskat det har du absolut rätt om men jag känner att jag har lättare att acceptera om någon tycker att jag borde ha gjort annorlunda än vad han har. Men det kan ju såklart ha att göra med hur man lägger fram saker. Det blir säkert fort så att jag går in i en anklagande ton även om jag inte önskar att det var så ich jag ska ta till mig av de förslagen ni har gett mig här och se om samtalet blir annorlunda ikväll då han kommer hem. Jag hoppas på det.

Tack så jätte mycket för att ni öppnar mina ögon från en annan synvinkel. Det är svårt att se andra sätt än ens eget när man är mitt uppe i sin irritation!

Hoppas du har nytta av något av det vi sagt.

Det kan ibland hjälpa ganska mycket just som du gör nu... försöka se saken från ett annat håll, men det är svårt att se sig själv utifrån, och alternativa sätt att tackla saken.

Att se att han kanske också kan ha jobbigt med vissa känslomässiga bitar, och kommunikation, precis som sonen, kanske kan få dig att ha ökad förståelse och försöka kommunicera på olika vis.
    Utgå från att han vill ditt bästa, och även barnens. Trots att han inte alltid vet hur.

Jag förstår att du tyckte det var viktigt att han var med på mötet eftersom det var önskat så, och att en närvaro där visar dig att han tar detta på allvar.
    Om man ser hans syn på saken kanske inte närvaron känns som det viktiga, utan att få informationen som sagts. Han uppnår då samma sak - få all info, men slippa vara borta från jobbet om detta besvärar honom, samt slippa ett möte med okänd människa som vissa tycker är väldigt jobbigt.
    Om du själv däremot skulle tycka det vore jobbigt att gå ensam för att möten ger dig obehag, eller för att du tror att du inte kan ta till dig all info eller annan anledning är det ju viktigt att du berättar just detta för honom. Han får då höra att en anledning till att gå är för att du behöver hans hjälp där. Inte för att han försakar familjen om han inte går.

Lycka till med att hitta fram till varandra på ett stärkande sätt!

Svar på tråden Är jag rabiat ?