• Anonym (duktig)

Vad duktig du är!!!

Jag behöver lite hjälp, jag hamnar ibland i duktighetesfällan, direkt mitt barn gör något bra så kommer orden "vad duktig du är" fram, ibland kombinerar jag med "Vad du kan" eller JAAA (klappar händerna) Och det känns väl inte så bra att alltid göra så utan skulle behöva råd på hur man istället hanterar en situation där barnet gör något bra, vad ska man säga/göra? 

Sen undrar jag hur man på bästa sätt hanterar när en 1 åring börjar kasta saker, tex när man äter så börjas det med att kasta skeden sedan tallriken med mat i, allmänt så har det väl börjas kastas med saker men vid maten är väl det som är jobbigast. Vad ska man säga/göra? 

Sen vid trotset då, då de vill vara någonstans de inte får och envisas med att gå dit fast man förklarar och sen blir det riktiga krokodiltårar och skrik, tillsist står man bara där ivägen så de inte kommer förbi och vet inte vad man ska säga, att försöka distrahera hjälper ej, kanske 5sek sen är det igång igen. Jag förstår att barn är ju så, men det jag tycker är svårt är just det där med att hur man ska hantera det och vad man ska säga, tips?

Sen det här med bitandet, ibland bits det väldigt försiktigt men ibland kan det bitas till riktigt ordentligt, brukar mest bara säga nej man får inte bitas eller AAAJJ så får man inte göra, finns det nå annat bättre sätt att hantera detta på?

Sen undrar jag om 1 åringar får äta exakt allt nu (mindre salt bara) dvs salladsblad honung spenat osv? Och går det bra att ge grön mjölk (det vi själva dricker) eller är det bättre att ge röd mjölk?

Tacksam för er som orkar svara mig :)
    Kram

• Svar på tråden Vad duktig du är!!!
  • Cogito ergo sum

Läs boken Mitt kompetenta barn med Jesper Juul. 
    Jag tyckte den hjälpte mycket.

• Queenie70

Rent trams att man inte ska säga "duktigt" till ett barn. Fortsätt berömma.

• Annika 702

Att bekräfta är en variant av att berömma " oj, vad du gungar, ritar, snurrar etc" ist för vad duktig du är på att...
    Då kommer man ifrån bedömningen av saken, att man måste var duktig på nåt för att duga, men man bekräftar att man ser barnet i det som händer vilket är det viktiga!

• Anonym (försiktighet)
    Queenie70 skrev 2014-02-20 13:26:24 följande:
    Rent trams att man inte ska säga "duktigt" till ett barn. Fortsätt berömma.
    Barn är olika men vår son trodde att han inte var duktig om vi inte sade till slut, man ska nog akta sig lite.
  • Anonym (försiktighet)
    Annika 702 skrev 2014-02-20 13:31:13 följande:
    Att bekräfta är en variant av att berömma " oj, vad du gungar, ritar, snurrar etc" ist för vad duktig du är på att...
    Då kommer man ifrån bedömningen av saken, att man måste var duktig på nåt för att duga, men man bekräftar att man ser barnet i det som händer vilket är det viktiga!
    precis
  • Anonym (duktig)

Tack för era svar =)

Andra får gärna svara mer.

• Anonym (duktig)
    Men du menar då att det är bra att säga oj vad du kan rita tex?
  • Anonym (ändra fokus)

Jag brukar köra på "oj, vad mycket färger! Visst blir det fint då?" eller "Tycker du om [färgen]?" om det är mer enfärgat. Fokusera mer på vad som är ritat än på om det är fint/fult

• Annika 702

Ja...eller, oj, vad du ritar! Sen är det alltid spännande att ge sig in i landet där man frågar "vad" dom ritar. "Varför"väljer du den färgen etc. Man får veta massor om hur barnen tänker då så hade gått förlorat om man bara sa "vilken fin teckning".

• Anonym (Kottis)

Öva dig i att prata/fråga om känslor och upplevelser istället för beröm/skäll. T.ex. "Nu blev jag glad när du hjälpte mig med X", "Det gjorde mig ledsen/arg när du X", "Vad högt upp du klättrat - då kan du se långt bort", "Vad stolt du måste känna dig över att äntligen ha klarat X - jag vet att du har tränat mycket på det!"

• MxMeNow
    Annika 702 skrev 2014-12-08 20:54:27 följande:

Ja...eller, oj, vad du ritar! Sen är det alltid spännande att ge sig in i landet där man frågar "vad" dom ritar. "Varför"väljer du den färgen etc. Man får veta massor om hur barnen tänker då så hade gått förlorat om man bara sa "vilken fin teckning".

Det är ju inte nödvändigtvis helt sant. Jag säger ofta att något är fint/bra osv men ställer sedan följdfrågor.

Jag ser inget fel i att bedöma, vi bedöms dagligen och det är fel att inte lära barnet det! Det betyder inte att jag som förälder inte ser mitt barn.
  • Annika 702
    MxMeNo­w, hej på dig.
    Du klippte ut just mina inlägg, inte vet jag varför men jag tänkte att jag får väl svara på något sätt...Jag har aldrig gjort anspråk på att säga vad som är rätt eller fel. Du gör säkert ett alldeles ypperlig "jobb" med ditt/dina barn. 
    Angående att bli bedömd och att lära sig detta inför framtiden: JAG tror att om man bygger upp sin självkänsla, alltså tron på att jag duger som jag är och inte efter hur jag presterar så klarar man av bedömningar utmärkt då man utsätts för detta. I dag tenderar barn/unga ha en väldigt dålig självkänsla och värderar sig själv utifrån prestation...sorgligt tycker jag. Bedömda blir de så småningom, precis som du säger, jag tänker att det är bättre att ruste dem för att klara det än att vänja dem vid det
Svar på tråden Vad duktig du är!!!