Vad duktig du är!!!
Jag behöver lite hjälp, jag hamnar ibland i duktighetesfällan, direkt mitt barn gör något bra så kommer orden "vad duktig du är" fram, ibland kombinerar jag med "Vad du kan" eller JAAA (klappar händerna) Och det känns väl inte så bra att alltid göra så utan skulle behöva råd på hur man istället hanterar en situation där barnet gör något bra, vad ska man säga/göra?
Sen undrar jag hur man på bästa sätt hanterar när en 1 åring börjar kasta saker, tex när man äter så börjas det med att kasta skeden sedan tallriken med mat i, allmänt så har det väl börjas kastas med saker men vid maten är väl det som är jobbigast. Vad ska man säga/göra?
Sen vid trotset då, då de vill vara någonstans de inte får och envisas med att gå dit fast man förklarar och sen blir det riktiga krokodiltårar och skrik, tillsist står man bara där ivägen så de inte kommer förbi och vet inte vad man ska säga, att försöka distrahera hjälper ej, kanske 5sek sen är det igång igen. Jag förstår att barn är ju så, men det jag tycker är svårt är just det där med att hur man ska hantera det och vad man ska säga, tips?
Sen det här med bitandet, ibland bits det väldigt försiktigt men ibland kan det bitas till riktigt ordentligt, brukar mest bara säga nej man får inte bitas eller AAAJJ så får man inte göra, finns det nå annat bättre sätt att hantera detta på?
Sen undrar jag om 1 åringar får äta exakt allt nu (mindre salt bara) dvs salladsblad honung spenat osv? Och går det bra att ge grön mjölk (det vi själva dricker) eller är det bättre att ge röd mjölk?
Tacksam för er som orkar svara mig :)
Kram